Glukosebelastning

Panservogn

Flørter med forumet
Sensommerbarna 2019
Jeg viste det kom også denne gangen da vekta mi er den samme ved starten.

Men synes det er ubehagelig og føler meg satt i bås. Jeg er ikke tjukk men har litt ekstra. Jeg er godt trent og har ganske høy andel muskler.
Kroppssammensetning og livsstil har ikke noe å si altså? Jeg har alltid vært tung men ser ganske gjennomsnittlig ut...

Kan man nekte å ta testen? Så lenge det ikke er utslag på urinen skjønner jeg ikke vitsen med å teste alle som i følge bmi(som er helt høll i huet måte å "måle" på) er for tjukke til å være friske i sv.sk liksom.

Her er helsevesenet helt på bærtur syns jeg...

Jeg la på meg litt i høst pga mye dårlig humør og en slitsom prøvetid. Normalt ligger min BMI på rundt 23. Nå ligger den på 29,4 (10 uker på vei). Likevel mente helsesøster jeg skulle ta glukosebelastning.

Praksis er visst slik;
Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24-28 hos:

1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenfor Europa
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, for tidlig fødsel, veksthemming av barnet)

Jeg må altså ta fordi jeg er eldre enn 25. Jeg mener bestemt at BMIen min faktisk var og er under 25, og at den alene ikke skulle være grunn til å ta en slik test. Men jeg får vel bare følge anbefalingene og ta testen...

Å nekte å ta den kan du gjøre, men det ville vært enormt dumt av deg. Glukosebelastningen betyr ikke at du er usunn og feit, men at men harvest at ved økende BMI feks klarer ikke kroppen å bryte ned sukker som før svangerskapet. Men dette kan fint skje hos verdens slankeste menneske også. Det er fysiologisk prosess som skjer naturlig i svangerskapet. Noen kropper takler det fint, andre ikke, derav et uregulert blodsukker.

Et uregulert blodsukker kan få alvorlige følger for både deg og babyen.

Det er derfor man tester så mange kvinner og ikke bare de med høy bmi. For alle kan produsere for lite insulin.

Jeg må også ta den pga bmi. Og jeg er ikle overvektig i den forstand. Jeg har veldig mye muskler og er tung av den grunn. Ligger bare 4% over normal fettprosent. Det er dritt, men det må gjøres ;)

Jeg har BMI på 23. Men må ta den pga alder (28/29) og mor med diabetes. Tenker det går helt fint, føler meg ikke satt i noen som helst bås. Det er jo bare en trygghet. Du kan nok nekte, men ser ikke helt poenget.

Trodde glukosebelastningstesten nå var anbefalt til alle gravide? Er vel strengt tatt kun en anbefaling og en kan velge å ikke utføre den. Nå har jeg forstått d slik at flere og flere "normalvektige" som får påvist sv.skaps diabetes. Er jo absolutt ikke gøy, jeg måtte ta den 2 ganger sist sv.skap pga legekontoret hadde en rar praksis på d. Men jeg gjennomførte, begge gangene og glad jeg gjor d. Nå hadde ikke jeg sv.skaps diabetes heldigvis, men hadde jeg hatt d, hadde d blitt oppdaget og jeg kunne fått hjelp, råd og veiledning.

Jeg har BMI på 22-23.. Må også ta glukosebelastning pga at jeg er over 25år..! Så veldig mange gravide som må ta den..

Last edited:
Hva er en glukosebelastning? Legen min sa jeg ikke trengte dette siden jeg var 24 når jeg ble gravid. Men så trodde hun nesten ikke på meg når jeg sa hva jeg veide heller, da jeg er tung og har en del muskler, og fett som plasserer seg ganske naturlig rundt på hele kroppen. Så ser ikke så "tykk" ut som jeg er :hilarious: men nå ble jeg litt stressa, har ikke sjekket bmien min på en stund, men vet den ligger i overvektstadiet, noe som tilsier at jeg burde hatt testen likevel da?

Hva er en glukosebelastning? Legen min sa jeg ikke trengte dette siden jeg var 24 når jeg ble gravid. Men så trodde hun nesten ikke på meg når jeg sa hva jeg veide heller, da jeg er tung og har en del muskler, og fett som plasserer seg ganske naturlig rundt på hele kroppen. Så ser ikke så "tykk" ut som jeg er :hilarious: men nå ble jeg litt stressa, har ikke sjekket bmien min på en stund, men vet den ligger i overvektstadiet, noe som tilsier at jeg burde hatt testen likevel da?

Har du en bmi over 25 bør du ta den. Omtrent alle kommer innunder de nye retningslinjene, MEN ikke alle fastleger er gode på dette! Dessverre.

Som duria skriver over her så er det etter de nye retningslinjene ganske så mange som faller i kategorien av gravide som blir anbefalt å ta testen! Og retningslinjene er jo endret fordi man har sett at det er mange som går med uoppdaget svangerskapsdiabetes, som kan ha alvorlige følger for babyen og mor..
jeg ville ikke nølt med å ta den! :happy:
Den er helt pyton, jeg tok den i forrige svangerskap fordi jeg gikk opp en del i løpet av svangerskapet! Og så måtte jeg ta den en andre gang fordi de rotet bort den første :hilarious:

Jeg bare syns det er noe rart. Alle kan få diabetes det er jeg klar over. Og risikogrupper. Men hvorfor ta testen på "alle"? Kan man ikke vurdere det underveis? ....
Jeg skal jo så klart ikke utsette meg selv eller foster for fare. Er jo ikke helt fjern. Bare forstår ikke helt hysteriet.

Jeg er mer utsatt for diabetes i sv.sk utelukkende basert på bmi. For meg veldig rar måte å måle det på. Bmi er bare vås og helt fjern måte å "måle" mennesker på.

Mål og ta prøver av meg men ikke skyld på bmi.

Trist at vekt har så mye fokus. Sånn generellt i svangerskap. Første som skjedde i dag var å bli veid liksom....

Nesten alle faller inn under en av disse kategoriene. Jeg tok den i fjor pga alder og førstegangsgravid (er slank) og nå er jeg 40 så må vel ta den igjen. Kommer til å gjøre det hvis jeg blir anbefalt det, men det er veldig uvant for meg å faste hele natten, ikke drikke noe overhodet og deretter drikke denne forferdelig søte konsentrerte sukkerbomben. Ble rett og slett uvel, svimmel og kvalm og måtte bli liggende i horisontalen på legekontoret i over en time. Resultatet var normalt, men testen veldig ubehagelig for meg og derfor kvier jeg meg for den denne gangen. Det er lov å nekte altså, ingen tvinger deg til noen ting, men sv.skapsdiabetes er mye mer vanlig enn man tror (selv hos friske, veltrente gravide), så det beste er å bare gjøre det og få det ut av verden. Er helt enig i at det er et merkelig fokus på vekt. Selv jeg som er slank/normalvektig synes det er ubehagelig når det første jeg blir spurt om er vekta mi.... På min første kontroll tok turnuslegen blodtrykket og fokuserte på vekt, utover det ingenting overhodet. I forrige svangerskap ble jeg spurt om vekta mi av venninner og ikke minst svigermor som bare måtte gni inn hvor lite de selv hadde lagt på seg og hvor "små" alle hadde sagt at de så ut som gravide. Spar meg sier jeg bare. Vi er alle forskjellige og det er ikke til å komme utenom at vekt er et sårt tema for mange, så visse ting kan folk holde for seg selv og helsepersonell kan prøve å være noe mer diskre eller ta det opp på en mindre konfronterende måte synes jeg da.

Før de nye retningslinjene kom var det mange som falt under radaren og hadde udiagnosert sv.skapsdiabetes. Norge er et av landene som har de tyngste babyene i verden og en av risikoene er jo blant annet stor baby og vanskelig fødsel, så forstår at de måtte ta grep, men nei, det er ikke moro å bli satt i bås som "overvektig" bare pga bmi (som absolutt kan være misledende).

Jeg har pregravid BMI på 25, var 31 år sist gang, og 37 år nå. Har ikke hørt et pip om glukosebelastningstest:woot:.
Jeg ser veldig sunn og trent ut, men det skal da ikke ha noe å si i følge det som beskrives her?
Skal jammen spørre:sorry:

Jeg prøver å tenke at vi er tross alt heldige som blir så godt passet på.....og har den muligheten til så mange gratis kontroller og oppfølging som vi jo har.

Jordmormangelen derimot. Ikke imponerende.

Jeg tok glukosebelastningstest to ganger i forrige svangerskap. Synes det var helt greit. Hvis det kan være med på å forebygge/oppdage farlig sykdom hos meg og beskytte fosteret så tar jeg gjerne testen.
Og tar den med glede igjen både en og to ganger i dette svangerskapet .
Å føle seg satt i bås pga bmi er ikke noe hyggelig. Men jeg har valgt å ikke fokusere på det med tanke på denne testen.
Bare glad for at jeg får tilbud om å ta testen.

Trodde glukosebelastning var for alle nå, jeg. Det sa legen til meg, at det var standard i en eller annen uke.

Jeg Må også ta den.. har høyere bmi enn 25, får som har fått påvist diabetes og tidligere preklampsia...

Du bør absolutt ta testen, som det sies av de fleste over her. Jeg har påvist svangerskapsdiabetes og får ekstra oppfølging for det. Det kan lettere gi svangerskapsforgiftning og for mye fostervann som kan føre til for tidlig fødsel i tillegg til stor baby, så du vil veldig gjerne utelukke at du går med det uten å vite. Den gravide kroppen blir mer og mer insulinsresistent utover i svangerskapet, så selv om du ikke har hatt problemer med blodsukker før, kan det oppstå i graviditeten.

Du kan nekte, det har du fulle retten til. Men da havner du automatisk innenfor gruppen med risikosvangerskap og får oppfølging av spesialist og/eller oftere kontrolltimer. Jeg gruer meg skikkelig til å ta den, men min mor hadde svangerskapsdiabetes og jeg kom ut 4600 gram.. det tar litt tid og skal være skrekkelig søtt å gjøre, men jeg ville nok anbefalt deg å ta den for å være helt sikker ☺️

Back
Topp