Glukosebelastning

Vivaliva

Elsker forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Bestiller man time til det selv eller blir man innkalt?

Legen min har vært ekstremt sløv med prøver osv som ikke har blitt tatt (påpekt av jordmor) og i stedet for å sende henvisning til TUL da jeg var der første gang så har han først gjort det nå, så blir først tul på meg i uke 21:/ så tenker at jeg kanskje uansett må sørge for å avtale tid selv;)

Skal alle ta det nå? Tok i første svangerskap pga sukker i urinen, men tok ikke i andre svangerskap.
Nei, jeg skal ikke ta det. Spurte spesifikt siden jeg har bmi på akkurat 25 nå, som virker å være grensa.

Førstegangsfødende over 25 år, så kun derfor jeg skal/bør:p

Vil tro at den med 25 årsgrensa har gjort at mange flere må ta den kontra tidligere der BMI, familiehistorikk osv var vanligste risikofaktorer man kikket på. Leste at med de nye retningslinjene ender 7/10 gravide med å bli anbefalt å ta det.

Last edited:
Jøss, må være noe nytt opplegg. Tok det ikke da jeg var førstegangs med april 2017-babyen min.

Håper jeg slipper da, har hørt det er kommet sukkervæske med smak som er litt bedre men fy flate så kvalmende det var:spitoutdummy: over 10 år siden jeg gjorde det.

Huff, jeg gruer med til glukosebelastningen, blir så dårlig av sukker...

Jeg er ikke så god til å tvinge meg selv til å drikke og det er tross alt en halv liter som skal ned...men jeg er sikker på vi klarer det bra begge to jeg:) sikkert lurt å ta med seg noe litt salt mat i veska så man kan spise det med en gang man er ferdig

Håper jeg slipper da, har hørt det er kommet sukkervæske med smak som er litt bedre men fy flate så kvalmende det var:spitoutdummy: over 10 år siden jeg gjorde det.

Ja, jeg har hørt rykter om noe bringebær eller lime:p får håpe det gjør det bedre:)

Jeg er ikke så god til å tvinge meg selv til å drikke og det er tross alt en halv liter som skal ned...men jeg er sikker på vi klarer det bra begge to jeg:) sikkert lurt å ta med seg noe litt salt mat i veska så man kan spise det med en gang man er ferdig

Ja, høres lurt ut!

Alle med bmi over 25 på det tidspunktet de blir gravide må ta testen fikk jeg beskjed om. Legen sa jeg måtte bestille time imellom den og den uka en gang (har allerede glemt hvilken :angelic:).

Alle med bmi over 25 på det tidspunktet de blir gravide må ta testen fikk jeg beskjed om. Legen sa jeg måtte bestille time imellom den og den uka en gang (har allerede glemt hvilken :angelic:).

Ja, det er også på lista over risikofaktorene:)

Glukosebelastningen anbefales til gravide kvinner som oppfyller ett eller flere av følgende:

• er førstegangsfødende og over 25 år
  • har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
  • er over 40 år og har født barn før
  • har KMI over 25
  • har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
  • har foreldre med diabetes
Og slik statistikken er på alder på førstegangsfødende i Norge oppfyller nok mange den første;)

Det er som regel mellom uke 24-28 den utføres da gravide rundt dette tidspunktet får lavere insulinrespons. Det er i utgangspunktet dette man sjekker om kroppen takler.

Back
Topp