Glukosebelastning

Lizz83

Gift med forumet
Jeg skal ta glukosebelastning på mandag. Det var ingen grunn til å mistenke noe, men jm ville ha det på papiret :) Jeg har aldri tatt det før og jeg lurer da på (og mulig det er et dumt spm), men jeg kan drikke vann på morgenen? Selv om at jeg er fastende?

Helst ikke. En liten sup for å fukte munnen går bra. Men fastende er fastende!

Ja, men vann spiller da ingen rolle på mageinnholdet eller hvor fort kroppen klarer å bryte ned sukkeret? Eller?

Ja, men vann spiller da ingen rolle på mageinnholdet eller hvor fort kroppen klarer å bryte ned sukkeret? Eller?

Det kan spille inn. Det er en av grunnene til at det er spesifisert hvor mye væske glukosen skal være oppløst i. Den skal være av en viss konsentrasjon. Om man drikker eller har drukket mye før testen, kan det derfor spille inn på testresultatet.

Men jeg ser det praktiseres ulikt omkring. På mitt legekontor er de kjempestrenge med det, mens jeg ser andre har fått beskjed om at de kan ta en slurk vann om de trenger det.

Det kan spille inn. Det er en av grunnene til at det er spesifisert hvor mye væske glukosen skal være oppløst i. Den skal være av en viss konsentrasjon. Om man drikker eller har drukket mye før testen, kan det derfor spille inn på testresultatet.

Men jeg ser det praktiseres ulikt omkring. På mitt legekontor er de kjempestrenge med det, mens jeg ser andre har fått beskjed om at de kan ta en slurk vann om de trenger det.

Ok! Jeg må på blodbanken her for å ta den.... Er visst vanlig praksis her jeg bor. Legekontoret tar ikke blodrpøver her engang. Jeg fikk bare beskjed om fastende. Hva det innebar, utdypet hun ikke.

Ok! Jeg må på blodbanken her for å ta den.... Er visst vanlig praksis her jeg bor. Legekontoret tar ikke blodrpøver her engang. Jeg fikk bare beskjed om fastende. Hva det innebar, utdypet hun ikke.

Fikk beskjed om at en butteliten slurk vann var greit, men helst ingenting :)

Som regel betyr det verken vått eller tørt. Men jeg måtte spørre på mitt legekontor for sikkerhets skyld, for jeg hadde sett så mange ulike tolkninger av det (men til nå ikke sett noen som har fått drikke ubegrenset så mye de ønsker, det er som regel snakk om en slufk).

Jeg synes det er rart at de ikke er flinkere til å spesifisere hva de legger i begrepet fastende, for det er ganske mange som drikker selv om de sier de faster.

Jeg skal ta glukosebelastning på mandag. Det var ingen grunn til å mistenke noe, men jm ville ha det på papiret :) Jeg har aldri tatt det før og jeg lurer da på (og mulig det er et dumt spm), men jeg kan drikke vann på morgenen? Selv om at jeg er fastende?

Jeg har tatt den, og drakk ikke vann. Når jeg kom på legekontoret var de forferdet over at jegikke hadde drukker noe som helst på tolv timer, og nærmest tvang i meg et glass før testen. Fikk også vann til å skylde ned glukosen med :)

Eg fikk beskjed om at litt vatn var heilt greitt, men berre litt.. Uten at ho spesifiserte kva som var "litt"..

Jeg fikk beskjed om at vann på kvelden og morgenen var greit. Så de opererer litt forskjellig.

Rart at de praktiserer så ulikt. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe av vått /tørt. Det jeg fikk i meg når jeg pussa tenna var greit [emoji6] Fikk et glass vann å skylle ned glukosen med, og hadde jus og matpakke i veska [emoji4]

Fastende betyr ikke mat, ikke pastiller eller tyggis, ikke tobakk, og minst mulig vann (absolutt max 2dl). Du bør faste i minst 8-9 timer, men helst i 12.

• Liker
Reactions: COR
Fastende betyr ikke mat, ikke pastiller eller tyggis, ikke tobakk, og minst mulig vann (absolutt max 2dl). Du bør faste i minst 8-9 timer, men helst i 12.
Du kan heller ikke spise eller drikke etter at glukosen er drukket, fordi du skal ta nye blodprøver etter 2 timer

• Liker
Reactions: COR
Fastende betyr jo i utgangspunktet ingen ting ned...

Men er nesten skremmende hvor ulikt det er fra sted til sted. Virkelig mange leger, jordmødre osv som ikke har satt seg godt nok inn i svangerskapsdiabetes

Sniker fra desember.

Jeg husket ikke hva jeg hadde fått beskjed om men drakk litt (max et par dl) vann om natta. Jeg hadde så vondt i halsen da at jeg hadde dødd ellers. Jeg ser at mange har fått beskjed om at det er OK.

Back
Topp