Glukosebelastning

Hønemoor1

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
Har noen erfaringer med dette? Legen min satte opp en time til dette i mars, og jeg sitter nå og lurer på hvorfor jeg egentlig må ta det? :S

Så rart.. Trodde urinprøvene måtte inneholde sukker før en blir satt opp til en slik test.

Jeg vet ikke, men trooor man kan bli satt opp til dette hvis man har noen kg ekstra, eller om fosteret er større enn normalt også (vet ikke om det gjelder deg altså Karo92! :)

Søsteren min skal ta det nå denne uken fordi hun har noen kilo ekstra. Jeg må mest sannsynlig ta det når den tid kommer pga at alle kvinner i familien min har fått svangerskapsdiabetes.
Kan jo være greit å bare ta det for å være på den sikre siden [emoji4]

Jeg måtte ta det fordi min mor har diabetes (type 2).
Man kommer da fastende til sykehuset, måler blodsukker og så skal man drikke en viss mengde (jeg fikk vel en sånn vannautomat-plastikkopp) med litt tyktflytende, søt væske. Det skulle drikkes i løpet av en bestemt (kort) tid. Sa var det å vente et par timer, og ny måling av blodsukker. Mener det var sånn det foregikk i hvertfall :p

Jeg tok med første vår fordi jeg har noen kg for mye. Det var rett å slett jævelig. Og hvis du Tress fikk ett glass da var du heldig. Jeg måtte bælme i meg 3!!! glass. Ble helt dårlig og skjelven. Er ikke vant til å få i meg den mengden sukker på en gang. Blodprøver og urin viste ikke noe galt måtte rett å slett ta siden jeg har dor mange kg. De mente jeg måtte ta når jeg kom hjem etter fødsel å. Fikk med et skjema hjem, dro ikke for p si det sånn. Må sikkert gjennom det denne gangen å tenker jeg.

Jeg måtte ta sist. Legen min synes egentlig det var tull for meg, er helt normalvektig, men pappa har diabetes type 2. Det var et sånt skjema, og om man hadde noen av risikofaktorene på det skulle man ta test. Måtte møte fastende tror jeg, fikk sånn tykk søtlig drikk, ganske kvalmende, og måtte sitte helt i ro etterpå, så målte de igjen etter en stund

Måtte ta sist pga bmi over 30 og mor som hadde svangerskapsdiabetes. Min prøve var fin, men tok den ikke så tidlig. Tok den langt uti 2x tror jeg? Jeg tok den på legekontoret da. Ca en halv liter? Smakte kjipt (men mindre ille enn jeg hadde trodd sånn som alle klagde) og var dødskjedelig å sitte der i to timer! Og å møte fastende kl 8.30 når man pleier å spise frokost kl 6 er... vel, jeg var sikkert ikke den beste sjåføren dit [emoji23] Gleder meg ikke mye til å ta den igjen, men må vel det.

Jeg tok etter utslag i urin en gang [emoji14] dro dit fastende, tok en blodprøve, drakk en liten flaske med sukkerlake med "sitron"smak måtte sitte i ro i to timer som de nevner, ta ny blodprøve og ferdig :) var kvalmende, men gikk greit. Fikk skylle munnen etter jeg drakk den. Tror den skulle drikkes opp innen 10 minutter. Er greit å ha med seg noe lesestoff, strikketøy, evt. laste ned en film eller serie på tab/mobil så du har noe å gjøre på i mellomtiden. Og ikke minst! Ha med deg niste til etter prøven er ferdig [emoji14] mat og drikke kan ikke inntas de to timene før etter siste blodprøve :)

Jeg er ikke overvektig [emoji51] men tok urinprøve, kanskje det var sukker i urinen da? Han burde jo sagt det?

Jeg tok med første vår fordi jeg har noen kg for mye. Det var rett å slett jævelig. Og hvis du Tress fikk ett glass da var du heldig. Jeg måtte bælme i meg 3!!! glass. Ble helt dårlig og skjelven. Er ikke vant til å få i meg den mengden sukker på en gang. Blodprøver og urin viste ikke noe galt måtte rett å slett ta siden jeg har dor mange kg. De mente jeg måtte ta når jeg kom hjem etter fødsel å. Fikk med et skjema hjem, dro ikke for p si det sånn. Må sikkert gjennom det denne gangen å tenker jeg.
Haha, huff da! Kan være jeg husker feil, husker bare det var vanskelig å få ned - og jeg er en skikkelig søtnoms til vanlig! :P

Sniker fra september. Jeg må ta denne gangen pga min sønn var 4,5 kg. Jeg er helt normalvektig og alle urinprøvene var helt fine sist. Så er pga han var så stor jeg skal ta det.

Jeg er ikke overvektig [emoji51] men tok urinprøve, kanskje det var sukker i urinen da? Han burde jo sagt det?

Dette skal bli standard for alle gravide i Norge slik som jeg har forstått det [emoji4] jeg måtte ta det i mai 2016 når jeg jeg gikk gravid med jenta mi og spurte hvorfor ettersom jeg ikke hadde noe sukker i urin og ikke hadde antydning til høyt blodtrykk engang, og da fikk jeg beskjed om at dette er noe de skal begynne med hos alle gravide [emoji4] nå var dette i Østfold, så vet ikke om det er annerledes fra fylke til fylke men antar at det er likt i hele landet
Jeg har flyttet til Sverige og glukosebelastningen er allerede booket inn for her må alle ta det uansett [emoji4]

Back
Topp