Glukosebelastning

Familiedrømmen

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Hei alle fine folk. De fleste av de jeg kjenner har måttet ta glukosegreia, men jeg har ikkje fått noe beskjed om dette. Er det satt til bestemte uker? Må ikke alle ta det?
Hilsen litt forvirret førstegangsgravid :confused:

om du ikke har sukker i urin, eller veldig høy bmi så er det som regel ikke noe behov for å ta glucosebelasningen. Den blir som regel bare gitt til dem som er i faresonen eller har økt risiko for svangerskapsdiabetes.

om du ikke har sukker i urin, eller veldig høy bmi så er det som regel ikke noe behov for å ta glucosebelasningen. Den blir som regel bare gitt til dem som er i faresonen eller har økt risiko for svangerskapsdiabetes.
Tusen takk, da krysser eg fingrene for at jeg aldri har sukker i urinen. Har hørt at det ikke er noen nytelse å drikke det ;)

Det er ikke noe problem å drikke det sukkervannet, og det er jo for å finne ut hva som er best for deg og barnet.

Dersom du ikke har høy BMI, diabetes, sukker i urinen eller på andre måter er i faresonen for å få svangerskapsdiabetes, trenger du ikke ta den testen.
Legen din styrer dette, så ikke tenk på det. :)

Har man bmi over 25, har man røtter fra Afrika eller Asia eller noen i familie/slekt som har det så skal man vel ta den.
Den tas ikke før uke 25, du får beskjed når det nærmer seg om det er aktuelt.

Sniker litt fra marsforumet:

Jeg skal ta glukosebelastning på torsdag (er da 9+0), og igjen i uke 28, etter henvisning fra jordmor. I mitt tilfelle skyldes det utelukkende alder da jeg er 35 (fikk høre av jordmor at gravide på 35 eller mer automatisk anses for å ha høyere risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes). Men om du er under 35, trenger du normalt sett ikke ta glukosebelastning med mindre du er overvektig, har diabetes i familien, eller er av asiatisk eller afrikansk opprinnelse.

Har man bmi over 25, har man røtter fra Afrika eller Asia eller noen i familie/slekt som har det så skal man vel ta den.
Den tas ikke før uke 25, du får beskjed når det nærmer seg om det er aktuelt.

Jeg har asiatisk mor og legen min sa jeg ikke trengte å ta den. Vi snakket om at jeg er født i Norge med tanke på fødsel bare. Så sjekket hun bmi og sa jeg ikke trengte testen.

Jeg har tatt den 4 ganger tidligere. Tok den i det ene svangerskap i uke 16 og det ble for tidlig. Det skal taes mellom uke 24-28. Jeg fikk svangerskapsdiabetes i mine to første svangerskap, men ikke det tredje.

Back
Topp