Glukosebelastning

*Krusedullen*

Forelsket i forumet
Jeg har fått beskjed om at jeg skal ta det i uke 28. Men nå leste jeg litt på januar 16 og der stod det noe om at det skulle tas 2 ganger i løpet av svangerskapet. Er det noen andre her som har fått beskjed om å ta det 2 ganger?

Tok bare 1 gang i forrige svangerskap i 2013, men da tok jeg i uke 20.

Jeg har kun fått beskjed om en gang. Tok det i uke 14.

Det er nok egentlig sånn at det skal tas en tidlig som referanse og en tidligere, men det er noe det syndes meget mot.

Jeg måtte ta så tidlig som mulig + uke 28 eller noe. Er visst anbefalt de med pcos å ta så todlig som mulig da det er større sjans for sv.dia :)

Jeg har fått beskjed om at jeg skal ta det i uke 28. Men nå leste jeg litt på januar 16 og der stod det noe om at det skulle tas 2 ganger i løpet av svangerskapet. Er det noen andre her som har fått beskjed om å ta det 2 ganger?

Har ikke fått noe beskjed om det.. :$

Tar i uke 28 og 32 tror jeg det er, eller 36. Husker ikke fra sist.

Jeg fikk også beskjed om det! Tok i uke 13-14, og skal ta i uke 28-32! Gikk fint, selv om det smakte herk! :) Ring legen når legekontoret åpner, og spør! :)

Tok i uke 11, da pga for høy BMI, men har ikke fått beskjed om at den skal tas flere gang iløpet av svangerskapet.. Jeg hadde helt fine verdier :)

Jeg har fått beskjed om å ta det "senere i svangerskapet" pga høy bmi... Men kjenner det byr meg veldig imot, spesielt når legen egentlig har hatt full kontroll og sjekk av helsa mi spesielt det siste året.. :o

Jeg skal ta på nyåret (uke 17-19. Ikke fått timen enda grunnet mye kvalme) pga bmi er akkurat på grensa, men var under før graviditeten.. Tar for sikkerhetsskyld. Også skal jeg ta en ny uke 25-30

Jeg skal ta på nyåret (uke 17-19. Ikke fått timen enda grunnet mye kvalme) pga bmi er akkurat på grensa, men var under før graviditeten.. Tar for sikkerhetsskyld. Også skal jeg ta en ny uke 25-30
Er jo bmi FØR svangerskapet som er gjeldende da. De fleste får vel høy bmi i svangerskapet :p

Er jo bmi FØR svangerskapet som er gjeldende da. De fleste får vel høy bmi i svangerskapet :p

Jepp, jeg veit! Men siden legen har skrevet ned vekta på første kontrollen og den er på grensa er det den de går etter..

Jeg fikk og beskjed om tidligst mulig + uke 28-30. Dette er på overvekts poliklinikken. Vanlig er vel uke 18 ca, og event uke 28-30. Men tror de som kun har BMI over 27 og ikke PCOS eller følges opp pga overvekt, bare trenger ta den en gang.

Du skal ta i uke 28 om du har familiær bakgrunn med dia. Har du flere risikofaktorer eller utslag på u-stix skal det vurderes om en tidligere glukose belastning.

Æsj, den må nok jeg også ta. Jeg måtte ta en sist også, da gikk det jo helt greit. Kjedelig å være på legekontoret så lenge bare. Men det er jo bra at alt blir sjekket da. :)

Jeg sitter på legekontoret nå og har akkurat tatt blodprøve og drukket det derre sukker-vannet. Skal vente i 2 timer og ta ny blodprøve. Legen har ikke sagt noe om at jeg må ta testen to ganger ila svangerskapet så jeg håper dette blir første og siste viss resultatet er fint :) Jeg er forresten 18+5 :)

Jeg syns det er så merkelig at det er så forskjellig praksis overalt. Jeg spurte legen om jeg skulle ta tidligere denne gangen pga utslag sist, men nei, uke 28 første test. Merkelig syns jeg, burde vel fanges opp før den tid når man er i risikogruppen. Jaja..

Jeg må ta og gleder meg ikke! Jeg har bare tatt en gang i de forrige svangerskapene (to i siste fordi jeg spydde etter en time :-/ )

De to andre gangene har det vært av familiære årsaker, men denne gang har jeg også for høy bmi.. Usj, jeg gruer meg!!

Back
Topp