Glukosebelastning

Bajby

Elsker forumet
Mailykke <3
Junilykke 2022
Noen som har vært på dette? Og evt hvor mange må dere ta?

Sent from my iPhone using BV Forum

Tok det to ganger i forrige svangerskap. Hvor mange ganger man må ta det, avhenger av hvordan urinen din er. Har du bare hatt sukker i urinen en gang, så holder det nok med en glukosebelastning. Jeg har alltid så mye rart i min urin, så jeg leverer alltid en urinprøve til en uke etter at jeg har hatt sukker i urinen før det evt blir besluttet å ta glukosebelastning.

For jeg har ikke hatt noe sukker i urinen, lite vektoppgang, fint BT osv.. Måtte ta en test i uke 14 - da hadde jeg fastende BS på 5,1 og etter to timer 4,7. Tok ny nå i uke 28 - da hadde jeg fastende BS på 4,5 og etter to timer 5,5. Ingen tegn til å ha svangerskapsdiabetes, men JM ønsker at jeg skal ta enda en.. Og føler det er litt voldsomt og overdrevet når det eneste som tilsier at jeg kaaan få det er at jeg er overvektig.. Derfor jeg lurer på om det finnes noe retningslinjer.. Finner ingenting om det på nett i alle fall..

Det er helt frivillig å ta glukosebelastning. Ble anbefalt å ta i uke 27-28 pga høy bmi. Valgte å ta fastende blodsukker, som var 4,7. Blodsukker to timer etter mat var 4,0, og da så hverken jeg eller lege poenget i å ta belastning. Har heller aldri hatt sukker i urinen. Nesten ikke gått opp i vekt heller, så er veldig avslappet.

Jeg måtte ta det pga jeg er asiatisk.. -.-

Spurte legen om jeg måtte ta enda en, og han bare "du mååå jo ikke, men det er jo anbefalt" altså så føler jeg at jeg må ;p Er bare grusomt for bekkenet og sitte i ro i to timer, og hadde det no vært tegn til at jeg skulle få det så skulle jeg skjønt bekymringen, men det er jo ingenting som tilsier at jeg får det nå.. Bæh

Synes det høres helt rart ut at du må ta 3 stk :-S Og unødvendig av jordmor å presse deg til å ta det.
Jeg har tatt glukosetest i uke 8, og i uke 28. Det er jo forbyggende og det er de to gangene som står nevnt i retningslinjene for å sjekke etter svangerskapsdiabetes. Men hvis de mistenker at det ble gjort noe feil ved siste testen hadde jeg skjønt det da. F.eks at du beveget deg mye, det ville påvirket blodsukkeret.

Testresultatene dine var jo veldig bra, rart om du "plutselig" skulle fått svangerskapsdiabetes uken etter den ene testen!

Min jordmor er veldig på å måle blodsukker i fingeren på timene hos henne. Men nå som glukosebelastningen var negativ skal jeg si nei. Synes rett og slett det er unødvendig å drive å stikke meg.

har kun måtte ta en gang hvert svagnerskap i uke 28. fastende altså. har aldri hatt noen grunn til bekymring for å få det tross i høy bmi. meg har de ikke mast på at jeg må ta flere enn en gang. skulle jo ikke dere heller behøve om det ikke var noen prøver som plutselig tilsa at dere skulle fått det.

Det er helt frivillig å ta glukosebelastning. Ble anbefalt å ta i uke 27-28 pga høy bmi. Valgte å ta fastende blodsukker, som var 4,7. Blodsukker to timer etter mat var 4,0, og da så hverken jeg eller lege poenget i å ta belastning. Har heller aldri hatt sukker i urinen. Nesten ikke gått opp i vekt heller, så er veldig avslappet.

Jeg fikk ikke den opplevelsen, og blir egentlig forvirret av de ulike praksisene. Noen sier at alle gravide skal det, noen sier "de med risiko" (høyt blodsukker, overvekt o.l.), noen sier det er valgfritt....

Jeg tok min ganske tidlig, trodde det var vanlig? Og det var fordi jeg hadde høyt blodsukker helt frem til jeg ble gravid. Hater slike tester, og synes det var grusomt, men verdt det når alle resultater var fine.

Har ellers samme opplevelse, har ikke hatt sukker i urinen, og har ikke gått opp i vekt, så er ikke bekymra.

Jeg tok nå i uke 28, kun rutine pga høy BMI. Blodsukkeret mitt er veldig fint både fastende (3,6) og to timer etter inntak av "sukkerlake"(5,4), jeg har kun gått opp et par kilo, fine urinprøver og en baby rett under gjennomsnittet i størrelse. Her er det kun én test det legges opp til, dersom man har høy BMI. De har kanskje ulik rutine i forskjellige kommuner? Syns det er litt merkelig, men...

Hm, så rart med så ulike erfaringer.. Får spørre JM neste gang om jeg virkelig er nødt å ta nok en test.. Men selvfølgelig - jeg gjør det jo for babyen sin del :-)

Jeg fikk beskjed på sykehuset at praksisen dems er at dem vil ta test om man hadde sukker i urin, utenom det ville dem at alle som gikk over bmi'en sin at man skulle ta en i uke 28. :/ så jeg hadde ikke noe press men har tatt en ibuke 31 og fikk beskjed om at da trengte jeg det ikke mer om jeg ikke fikk noe sukker i urinen. Sniker ifra april.

Lege sier uke 14 og 28. JM sa de var tull å ta uke 14, og mente at jeg måtte ta 28 og 32. Jeg er forvirret :p
Så da må jeg plutselig ta tre :p

Jeg tog g-belastning i uke 28 ( uken før jul) Det er anbefalt for asiater. Testet viste at jeg hade svangerskapsdiabetes. Fikk strengt beskje å kutte ut sukker og spise mindre karbo.

Tog neste g-belastning ved uke 35 som viste normale verdier.

Mente JM og fastlege sagt at det ikke var idé å ta testet for tidligt i graviditeten. Etter uke 20 en gang og seinere var best.

Lykke til

Last edited:
Jeg ble testet i uke 14, "det vanlige"....forstår ikke hvorfor vi får så innmari forskjellige beskjeder!?!?

Ser liksom ikke logikken i å påvise svangerskapsdiabetes så sent som uke 28, når det har hatt tid til å gjøre stor skade, men det er sikkert en grunn til at noen leger gjør det også.

Hadde vært så greit å vite litt mer om dette.

Back
Topp