Glukosebelastning

FruAH

Glad i forumet
Ja jeg har tatt test idag. Drakk to glass me vann og druesukker. Søtt men overkommelig. MEN å sitte 2 timer på legekontor uten å ha med noe å lese på? Anbefales ikke! Ikke mye spennende blader her gitt! Men nå er det bare 10 minutter igjen til siste blodprøve og jeg er sulten!!!

Ååå.. Ikke noe morro å sitte på et legekontor så lenge :(
Håper alt er fint :)

ahhhh... jeg syns det er kjedelig å bare bli sittende på legekontoret...men har ikke mye valg der.... skal også ta denne testen om 2 uker.. men jeg håper alt gikk bra med deg!! 

Tok den testen forrige svangerskap også, og det var pyton! Men tør jeg spørre hvorfor dere tar den så tidlig? Jeg tok i uke 28 og det blir det samme denne gangen. Legen som sa at det var normalt å ta i den uken...

Tror jeg må ta den på nytt i uke 28. Ba legen om å vente litt med å ta den siden jeg har vært så kvalm. Men det skal sies at det smakte ikke så ille selvom det var søtt. Drakk to glass. Jeg grua meg litt for jeg la meg halv åtte pga hodepine igår. Med andre ord var jeg veldig sulten til morgen idag og kasta opp magesyre før jeg dro :-( men det gikk fint! Kasta opp noe av det etter at jeg dro fra legen for da var jeg så sulten at jeg var kvalm! Jeg anbefaler ihvertfall å ha med noe å lese på ;-) for det er kjedelig å sitte der i to timer..

Dette er en test jeg ikke har hørt om. Jeg er førstegangs gravid.. Er dette en test alle skal ta og når skal man ta den?

Neida det er ikke sikkert at du trenger å ta den. Den er ofte forbeholdt på de som har litt for mange kilo på kroppen fra før, og som dermed har fare for å utvikle svangerskapsdiabetes. Eller de som har andre sykdommer som også kan gi en viss risiko for svangerskapsdiabetes.
Og selvsagt de som har hatt det i tidligere svangerskap. Du skal ha med urinprøve til legen hver gang du skal på kontroll, og der blir bl.a. urinen sjekket for sukker. Er det sukker i urinen så blir du satt opp til en glukosebelastning :)

Jeg er veldig påpasselig å si til pasientene våre at de skal ta med seg noe lesestoff eller strikketøy når de skal sitte så lenge, og gjerne en matpakke de kan spise når de er ferdige :)

Håper det gikk fint i dag?

Jeg får ikke svar før om en uke tror jeg, men det gikk greit. Ble riktig nok stukket 8 ganger tilsammen på de to blodprøvene så nå ser jeg ikke ut... Fikk et normalvektig barn 3630 g sist så det er kun pga noen kg for mye at jeg måtte ta den denne gangen. Tok ikke den sist da jeg veide 10 kg mindre.

hvis du har en bmi som er over en hvis grense så må du ta glukose test.. ikke alle trenger å ta den..
Jeg er tidligere slankeoperert, så jeg kan ikke ta den.. Gjorde det sist svangerskap, og reagerte på alt sukkeret og spydde 4 ganger før de 2 timene hadde gått så de fikk ikke tatt blodprøvene etterpå.. måtte måle blodsukkeret jevnlig etterpå i stedefor...

Tok denne testen to ganger forrige svangerskap og regner vel med at jeg må ta den denne gangen også.

Jeg tok med meg masse blader, liker ikke fjorårets "se og hør" som man som oftest finner på sykehus. 

Denne gangen tenker jeg at jeg tar med meg iPaden og ser på noen serier. Da går nok tiden kjapt :)

Jeg hadde en bmi på slutten som var over 30 og jeg måtte ikke ta det. Jeg la på meg 20kg ca totalt, men gikk ned 13 ganske kjapt etter fødsel. Men ingen sv.diabetes i fam vår da.

Ingen svangerskapsdiabetes i familien her heller, men det er start-bmi'en de går utifra

Jeg tror det kommer ann på legen også. Fordi søsteren min veier i utgangspunktet ca 30kg mer enn meg og hun måtte heller ikke ta....

Jeg veide 30 kg for mye sist svangerskap og måtte ikke ta den siden jeg ikke la på meg i svangerskapet.. Tror ikke jeg må ta den denne gang heller, siden jeg ikke legger på meg! :)

Ok, tusen takk for svar :-)

Back
Topp