Glukosebelastning

Sistemann...

Flørter med forumet
Det har jeg tatt i dag.
Godt det er over, det sukkervannet er ikke særlig godt. :)

Men heldigvis var blodsukkeret helt fint! Det var en lettelse, siden
søsteren min fikk svangerskapsdiabetes sist hun var gravid.

Flere som har/skal teste?

ja, i uke 24...

Jepp.. Skal om en uke....
Kan ikke si jeg gleder meg akkurat :-p

Jeg vet ikke, er vel i faresonen med en bmi over 30. Jeg skal til legen i uke 24 og i uke 28, så vi får se hva han sier da. Jeg tok ikke i forrige svangerskap, men da var jeg rett under bmi 30, om jeg ikke husker feil. Hadde heller aldri utslag på sukker i urinen.

måtte ta forrige gang itte de fant spor i urinprøven og fikk konstert sv.dia. holdt d i sjakk me kosthold men blei likevel satt i gang 2 dager etter termin og langt i fra stor baby i magen hehe. håpe eg slippe unna denne gang!!!

Må visst det jeg og siden 1.mann var over 4,5kilo. Gleder meg ikke. Fungerer dårli utn mat i kroppen.

Skytte84 skrev:
Må visst det jeg og siden 1.mann var over 4,5kilo. Gleder meg ikke. Fungerer dårli utn mat i kroppen.

Hm, ja gutten min var også over 4,5. Pluss at jeg har noen kilo for mye.
Hun vil at jeg skal ta den litt senere også.

Var litt lett i hodet en stund, ja.. :)

Skal gjennom det jeg også, men vet ikke helt når det blir enda (husker ikke helt hvilken uke det var jordmor sa den skulle gjennomføres). Kan ikke si at jeg gleder meg akkurat, men jeg må vel bare gjennom det :P Og det er jo fint at de tester for å være sikker på at alt er bra både i forhold til mor og barn :)

Ka er det for noe ?

Jeg har noen kilo for mye, men tok ikke dette i forrige svangerskap, og virker ikke som om jeg skal ta det nå heller, legen har ihvertfall ikke nevnt noe.. Lm veide 3720 når ho ble født, så ho var joo ganske normal..

Lucas09 skrev:
Ka er det for noe ?

Glukosebelastningstest blir tatt dersom mor er overvektig, eller av andre grunner er i risikosonen for svangerskapsdiabetes.

Glukosebelastning utføres ofte ved sykehus eller på legekontor som har egnet laboratorium til dette. Den gravide må møte fastende, dvs. at hun ikke kan spise eller drikke i 8-12 timer før undersøkelsen. Det tas først en blodprøve der en måler det fastende blodsukkernivået. Deretter får den gravide 75 g glukose (druesukker) i 3 dl vann å drikke. To timer senere foretas en ny blodsukker-måling. I de to timene den gravide må vente, skal hun holde seg stort sett i ro og ikke ha høy fysisk aktivitet.

Utfra verdiene på de to blodsukkermålingene fastslås om kvinnen har svangerskapsdiabetes og hvilke tiltak som eventuelt må settes inn.
(snartmamma.com)

Jepp skal ta i morgen, forrige gang slapp jeg unna. Men ikke nå

Usj... Nå skal jeg straks ta bus ned til legen... Er sulten og tørst, men kan jo enda ikke ta meg noe. Kan ikke si det frister med sukkervann, og så vente to timer på et kjedelig venteværelse :-p

Da var det gjort for denne gang.... Hadde ikke antydning til diabetes. Og legen min kunne ikke fatte hvorfor jeg i det hele tatt skulle ta sånn test. Men, men... Når sjukehuset sier jeg skal, så må jeg jo bare...

Det sukkervannet var skikkelig ille søtt, men klarte det jo til slutt.Nå var det godt med mat, og nå skal jeg bare slappe av ut desember :-)

Forstår heller ikke hvorfor man på død og liv skal ta dette i svangerskapet bare pga. litt overvekt og synes heller de skal gjøre det hvis det er noe tegn til noe. Jeg var hos legen i dag, og han tok heller diabetes prøven på blodprøve siden han likevel skulle ta blodprøve.

Dunn skrev:
Forstår heller ikke hvorfor man på død og liv skal ta dette i svangerskapet bare pga. litt overvekt og synes heller de skal gjøre det hvis det er noe tegn til noe. Jeg var hos legen i dag, og han tok heller diabetes prøven på blodprøve siden han likevel skulle ta blodprøve.

Akkurat det legen min mener også.. Har jo sjekka blodsukkeret tidligere, men holdt visst ikke for sjukehuset det :-p

Dette fekk eg eit veldig greit svar på hos fastlegen min sist (eg er også ein av dei som skal ta glukosebelastning, pga einBMI over 27 då svangerskapet starta emoticon )

Eg spurte om det virkelig var nødvendig, om det ikkje ville vise på urinen om eg hadde svangerskapsdiabetes, og han svarte at det ville det ofte ikkje gjøre. Hos unge personar er det ofte ein veldig god insulinproduksjon (insulin er det hormonet som motvirkar høgt blodsukker), og kroppen vår vil klare å produsere nok insulin til å holde blodsukkeret kunstig nede. Skulle jo tru at då var det greit... men problemet er at det er den økte utskillelsen av insulin som kan gjøre at fosteret blir for tungt. Så ein kan med andre ord gå rundt med svangerskapsdiabetes som kan påvirke fosteret uten å vere klar over det sjøl, fordi blodsukkeret er fint og ein ikkje har symptom. Ein glukosebelastning vil avdekke dette. Håper det rotete svaret mitt gav LITT meining i alle fall emoticon

Jeg også skal ta glukosebelastning siden jeg hadde bmi over 27 før jeg ble gravid. Tok det i sist svangerskap også, men slapp heldigvis unna sv.diabetes da, så håper jeg slipper det denne gangen også :-)

Back
Topp