Glukosebelastning

hormondyret

Flørter med forumet
På det ene arket jeg fikk hos jordmor sto det glukosebelastnings test oppført i uke 28. Dvs at alle gravide må gjennom den?

Selv skal jeg ta den i løpet av november. Kan ikke si at jeg gleder meg

Nei, det er ikke noe alle skal ta. Kanskje det er da legene skal vurdere om det skal tas? Jeg husker at de målt blodsukkeret mitt.

Tror alle med bmi over 27 må ta den, og hvis man er i noen form for risikogruppe for diabetes..

Men i løpet av november?? er ikke det veldig tidlig å ta testen?

okei. da er det nok derfor :)

blåkanin skrev:

jo det synes i grunn jeg å.. menmen. får gjøre som legen sier

blåkanin skrev:

Jeg tok den for flere uker siden jeg.... var det jeg fikk beskjed om! Merkelig.

HvitSnø skrev:

blåkanin skrev:

Jeg tok den for flere uker siden jeg.... var det jeg fikk beskjed om! Merkelig.

Såpass.. sist var jeg nok noenlunde i uke 28 når jeg tok testen.. fryktelig vanskelig å huske ;) men jeg hadde i alle fall vært på ordinær ul, og til jordmor og lege etter det..

Jordmor insisterte dessuten på at jeg måtte ta testen enda en gang noe seinere.. så jeg endte opp med å måtte ta den igjen, selv om legen synes det var rart..

Har fått vite at jeg skal ta denne testen i uke 20. er Insulinreststent og har høy BMI så legen min har lovet å passe ekstra på så jeg ikke utvikler svangerskapsdiabetes. Gleder meg ikke til den testen, men selvfølgelig takknemelig for at han passer på meg :)

noen som kan fortelle meg hvordan testen foregår? jeg vet bare at jeg må drikke noe skvip, vente i timesvis og ta blodprøve...?

Testen går i at de stikker deg i fingeren og tar ut en dråpe blod for å måle sukker nivået ditt. Så skal det blandes ut noe druesukker i vann som du må drikke. 2-3 dl med litt vel søtt klissete vann. (jordmor anbefalte å få tilsatt sitron i dette for å gjøre det mer "levelig" å drikke, men det fikk jeg ikke lov til av legen). Så skal man sitte på venterommet i to timer, uten å gjøre noe særlig. Kan være lurt å ha med lesestoff/håndarbeid/pc eller noe for å få tida til å gå. Og så skal man stikkes i fingeren igjen for å få ut en ny bloddråpe.

Optimalt sett skal sukkerverdien være lavere enn 8 (tror jeg det er) både før man drikker glukosevannet og etter 2 timer. Hvis siste verdien er for høy klarer ikke kroppen å bryte ned sukkeret godt nok, og man kan ha høyere risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes..

blåkanin skrev:
Testen går i at de stikker deg i fingeren og tar ut en dråpe blod for å måle sukker nivået ditt. Så skal det blandes ut noe druesukker i vann som du må drikke. 2-3 dl med litt vel søtt klissete vann. (jordmor anbefalte å få tilsatt sitron i dette for å gjøre det mer "levelig" å drikke, men det fikk jeg ikke lov til av legen). Så skal man sitte på venterommet i to timer, uten å gjøre noe særlig. Kan være lurt å ha med lesestoff/håndarbeid/pc eller noe for å få tida til å gå. Og så skal man stikkes i fingeren igjen for å få ut en ny bloddråpe.

Optimalt sett skal sukkerverdien være lavere enn 8 (tror jeg det er) både før man drikker glukosevannet og etter 2 timer. Hvis siste verdien er for høy klarer ikke kroppen å bryte ned sukkeret godt nok, og man kan ha høyere risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes..

oh god... har total angst for å bli stukket i fingern

hormondyret skrev:

Må ikke være redd da, det går fort over :) Jeg synes det er verre å bli stukket i armen, sikkert fordi det varer lengre..

Og ja, man må møte fastende til slik test.. det er kanskje det verste for noen.. dermed kan det være greit å få time tidlig om morgenen. Også får man ikke spise før man er ferdig med testen og blodprøve nr 2..

Enkelte kan bli litt uvel av dette, men jeg for min del hadde ikke noe problemer med testene annet enn at det tok sin tid å sitte og vente..

Min lege og jordmor har aldri fortalt meg noe om denne testen, og jeg har overvekt og en mor med diabetes....jeg har tatt en haug med blodprøver pga habituel abort, også noe for diabetes eller blodsukker, men alt var bare bra. Er det noe jeg må ta opp tror dere???

blåkanin skrev:

hormondyret skrev:

Må ikke være redd da, det går fort over :) Jeg synes det er verre å bli stukket i armen, sikkert fordi det varer lengre..

Og ja, man må møte fastende til slik test.. det er kanskje det verste for noen.. dermed kan det være greit å få time tidlig om morgenen. Også får man ikke spise før man er ferdig med testen og blodprøve nr 2..

Enkelte kan bli litt uvel av dette, men jeg for min del hadde ikke noe problemer med testene annet enn at det tok sin tid å sitte og vente..

ble sånn etter jeg gjorde det i barndommen. og husker det gjorde vondt og blodet flommet av en eller annen grunn
synes det er mer behagelig å ta i armen.
ja jeg skal vente noen uker så jeg er sikker på at kvalmen er helt over. magen tåler ikke å faste nå.

ventinga kan nok bli en prøvelse. eier ikke tålmodighet. får ta med meg en bok..

once more skrev:
Min lege og jordmor har aldri fortalt meg noe om denne testen, og jeg har overvekt og en mor med diabetes....jeg har tatt en haug med blodprøver pga habituel abort, også noe for diabetes eller blodsukker, men alt var bare bra. Er det noe jeg må ta opp tror dere???

Som hormondyret skrev i første innlegg er testen vanlig å ta ca i uke 28. Forrige svangerskap hørte jeg ikke noe om testen før jordmor nevnte den da jeg var i uke 20 eller noe..

Du kan jo nevne det for legen eller jordmor neste gang du skal til en av dem, og spørre om det er noe du bør gjennomgå. At din mor har diabetes er de sikkert interessert i å høre.. hm, eller.. jeg har vel aldri fått spørsmål om mine foreldre har diabetes når jeg tenker meg om.. Pappa fikk påvist diabetes rett etter at jeg fødte sist, og nå spurte legen ikke om det..

Jeg tok glukosebelastning forrige uke. Jeg fikk ikke noe stikk i fingeren, men tok blodprøve både før og etter, i tillegg til urinprøve etter.
Godt mulig at det ble gjort litt annerledes da det ble gjort i forbinnelse med studien jeg er med i.

Jeg anbefaler at du holder for nesa når du drikker, da smaker det mindre. Jeg har prøvd med sitron og uten, og det smaker like ille uansett. Kos for en som får brekninger over ekle smaker

Første gangen jeg ble utsatt for dette så ble jeg veldig slapp og svimmel. Men sleit enda med kvalmen da. Denne gangen var jeg ikke kvalm, og det gikk mye bedre.

Sylvanas skrev:
Jeg tok glukosebelastning forrige uke. Jeg fikk ikke noe stikk i fingeren, men tok blodprøve både før og etter, i tillegg til urinprøve etter.
Godt mulig at det ble gjort litt annerledes da det ble gjort i forbinnelse med studien jeg er med i.

Jeg anbefaler at du holder for nesa når du drikker, da smaker det mindre. Jeg har prøvd med sitron og uten, og det smaker like ille uansett. Kos for en som får brekninger over ekle smaker

Første gangen jeg ble utsatt for dette så ble jeg veldig slapp og svimmel. Men sleit enda med kvalmen da. Denne gangen var jeg ikke kvalm, og det gikk mye bedre.

Håper på vanlig blodprøve

Kommer nok til å holde for nesa å bare svelge det unna i full fart.Har stooore problemer med ekle smaker nå, og ting jeg likte før smaker ikke godt nå så det kan jo bli meget spennende
Jeg blir dårlig om jeg ikke får i meg mat når jeg står opp så ser for meg noen kvalme timer.
Hva skjer om man kaster opp da, må man ta ny test??

Aner ikke. Jeg var også redd for det i og med at jeg og slet om jeg ikke fikk spist, men utrolig nok så gikk det greit. Passet godt på å ikke være aktiv før testen, for å "spare" på energien. Kanskje det hjalp litt?

Back
Topp