Glukosebelastning(regel endret?)

Lykkelulla

Gift med forumet
Mailykke <3
Legen min fortalte at reglene for de som skulle ta glukosebelastning i svangerskapet var endret. Nå skulle mange fler ta den. Ho var usikker på bmi-grensen men trodde den nå var på 22? Syntes dette høres ganske rart ut. Noen som har hørt noe om det?

Jepp, min venninne måtte gjøre det fordi bmi'en var over 21. Var vist noe nytt ja..

Hva går det ut på? Jeg har bmi på 22,5.

Vel, jeg må ta den uansett:/ slitsomt og kvalmenes, men bedre enn å ikke finne ut om sukkeret er for høyt:)

Først sa legen min at min bmi var for høy så måtte jeg ta glucosemåling på grunn av det, og rett etterpå sa hun at jaja forsåvidt det må nå alle gjøre nå etter de nye regler. Takk for den liksom :wacky:

hæ over 21??? bmi på 21 er jo faktisk HELT NORMAL!!!!!
då må det ha vært andre grunner som feks. sukker i urin ved tidligere målinger, eller historie med diabetes i familien...
Bmi helt opp til 24 er faktisk ansett som normal.
når jeg leser rundt så er eneste grenseverdien jeg finner 27...

Legen min hadde ikke helt fått med seg hvorfor så mange måtte ta den, men hun skulle sjekke det opp. Det har helt sikkert noe å gjøre med at gravide generelt tåler sukker dårlig. Better safe than Sorry!
Men kjipt å måtte ta den når jeg var sikker på jeg ikke behøvde det.

Hva er det og hvordan gjøres det?

Bmi er jo noe forbanna tull uansett, men 22 er jo lav bmi. Jeg har bmi på 24 og er normalvektig, og det er jo høyere andel med muskler enn fett på kroppen. Det har jo ingenting med overvekt og usunn livsstil å gjøre.

Hva er det og hvordan gjøres det?

Bmi er jo noe forbanna tull uansett, men 22 er jo lav bmi. Jeg har bmi på 24 og er normalvektig, og det er jo høyere andel med muskler enn fett på kroppen. Det har jo ingenting med overvekt og usunn livsstil å gjøre.
For å sjekke for eventuell diabetes. Man må ta fastende blodsukker, drikke 2 dl sukkerlake og ta blodsukkeret flere ganger. Verdien på slutten sier om du har svangerskapsdiabetes, om den kan kostholdsreguleres eller om du trenger insulin. Over 7 mener jeg går på kosthold og over 9/10 (det varierer fra plass til plass) mener de krever insulin.

Min lege mener derimot at dette er tull og vil gi mange falsk positive, så han tar HBa1c blodprøve (langtidsblodsukker) :) det er også måten å sjekke dette på i mange andre land.

Okey, dere som er "redde for å ta denne" eller tror det er pga fedme... Det er ikke nødvendigvis fordi man er "feit" eller har en "dårlig livsstil" at man må ta denne. Alle kan få svangerskapsdiabetes, men selvfølgelig har noen litt større sjanse for å få det enn andre, og for å avdekke dette tidlig tar man disse målingene. Og ja, selvfølgelig teller det litt i negativ favør at man er overvektig, men jeg har to svangerskap bak meg (hvor jeg var større enn denne gangen), og jeg holdt meg fri for sukkersyke begge gangene heldigvis, men helt ærlig. Om jeg får det, vil jeg heller vite det tidlig, enn å vente til jeg virkelig blir dårlig (for det kan gå utover fosteret). Det er ikke verre enn at man tar en blodprøve, og drikker en sukkerlake, og så venter og tar en ny blodprøve. Helt ufarlig, men man kan bli litt kvalm og uvel av det:)

Jeg gjorde det forrige gang, og må nå og regner jeg med ;) Helt ufarlig. Kun litt vond smak på det man må drikke.
Men enig, mener at å ta en hba1c (langtidsblodsukker) må være vell så bra ;)

Sniker fra september :)
Jeg har en bmi på 27. Jeg har ikke blitt bedt om test o_O

Jeg gjorde det forrige gang, og må nå og regner jeg med ;) Helt ufarlig. Kun litt vond smak på det man må drikke.
Men enig, mener at å ta en hba1c (langtidsblodsukker) må være vell så bra ;)
Min lege sa jeg kunne ta hba1c denne gangen. Jeg må ta pga diabetes i familien, og sist spydde jeg på direkten etter sukkerlaken alle 3 gangene jeg prøvde :)

Okey, dere som er "redde for å ta denne" eller tror det er pga fedme... Det er ikke nødvendigvis fordi man er "feit" eller har en "dårlig livsstil" at man må ta denne. Alle kan få svangerskapsdiabetes, men selvfølgelig har noen litt større sjanse for å få det enn andre, og for å avdekke dette tidlig tar man disse målingene. Og ja, selvfølgelig teller det litt i negativ favør at man er overvektig, men jeg har to svangerskap bak meg (hvor jeg var større enn denne gangen), og jeg holdt meg fri for sukkersyke begge gangene heldigvis, men helt ærlig. Om jeg får det, vil jeg heller vite det tidlig, enn å vente til jeg virkelig blir dårlig (for det kan gå utover fosteret). Det er ikke verre enn at man tar en blodprøve, og drikker en sukkerlake, og så venter og tar en ny blodprøve. Helt ufarlig, men man kan bli litt kvalm og uvel av det:)
Endel som sliter med kvalme får ikke til den testen da, så får dem er det mye verre enn du beskriver. Uansett er det vel best om alle tar den diskusjonen med legen eller jordmor.
(hilsen ser-ingen-grunn-til-at-alle-skal-ta-testen-uten-indikasjon)

Jeg måtte ta den 4 ganger I forrige svangerskap. Det var helt forferdelig bortkasta tid. Jeg har bmi på 38 så god grunn for å ta.. men 4 stk syns jeg var drøyt når jeg ikke hadde symptomer og alle målingene var perfekte.

Back
Topp