Legen min fortalte at reglene for de som skulle ta glukosebelastning i svangerskapet var endret. Nå skulle mange fler ta den. Ho var usikker på bmi-grensen men trodde den nå var på 22? Syntes dette høres ganske rart ut. Noen som har hørt noe om det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er for å sjekke om man har svangerskapsdiabetes.Hva går det ut på? Jeg har bmi på 22,5.
For å sjekke for eventuell diabetes. Man må ta fastende blodsukker, drikke 2 dl sukkerlake og ta blodsukkeret flere ganger. Verdien på slutten sier om du har svangerskapsdiabetes, om den kan kostholdsreguleres eller om du trenger insulin. Over 7 mener jeg går på kosthold og over 9/10 (det varierer fra plass til plass) mener de krever insulin.Hva er det og hvordan gjøres det?
Bmi er jo noe forbanna tull uansett, men 22 er jo lav bmi. Jeg har bmi på 24 og er normalvektig, og det er jo høyere andel med muskler enn fett på kroppen. Det har jo ingenting med overvekt og usunn livsstil å gjøre.
Min lege sa jeg kunne ta hba1c denne gangen. Jeg må ta pga diabetes i familien, og sist spydde jeg på direkten etter sukkerlaken alle 3 gangene jeg prøvdeJeg gjorde det forrige gang, og må nå og regner jeg med Helt ufarlig. Kun litt vond smak på det man må drikke.
Men enig, mener at å ta en hba1c (langtidsblodsukker) må være vell så bra
Endel som sliter med kvalme får ikke til den testen da, så får dem er det mye verre enn du beskriver. Uansett er det vel best om alle tar den diskusjonen med legen eller jordmor.Okey, dere som er "redde for å ta denne" eller tror det er pga fedme... Det er ikke nødvendigvis fordi man er "feit" eller har en "dårlig livsstil" at man må ta denne. Alle kan få svangerskapsdiabetes, men selvfølgelig har noen litt større sjanse for å få det enn andre, og for å avdekke dette tidlig tar man disse målingene. Og ja, selvfølgelig teller det litt i negativ favør at man er overvektig, men jeg har to svangerskap bak meg (hvor jeg var større enn denne gangen), og jeg holdt meg fri for sukkersyke begge gangene heldigvis, men helt ærlig. Om jeg får det, vil jeg heller vite det tidlig, enn å vente til jeg virkelig blir dårlig (for det kan gå utover fosteret). Det er ikke verre enn at man tar en blodprøve, og drikker en sukkerlake, og så venter og tar en ny blodprøve. Helt ufarlig, men man kan bli litt kvalm og uvel av det