Glukosebelastning i dag

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Da er det bare å stålsette seg.
Her har fastet siden jeg la meg.

Om kort tid skal jeg ta blodsukkeret og deretter drikke glukose. Og sitte he og vente i to timer, sitte stille og vente på neste blodsukker.

Man blir jo litt kvalm av slikt.

Ja, det var det gjort. Med sitronsmak, og kald. Bedre enn sist. Fortsatt kvalmende.

Gruer meg til dette :/ Sist ble jeg kjempe svimmel å måtte legge meg med den ene av timene.
Håper det går bedre denne gangen.
2 timer å bare sitte på et legekontor er helt blæææ :p

Ja.

Venterommet. Bok. Levelig det. Helt til plutselig alle de andre kjenner hverandre, og snakker, et par av dem så høyt at en ikke klarer følge med i boka.

Jaja, ei av dem tatt inn nå, da er det bare de som prater med vanlig igjen.

Og enda over en time igjen...

Hva er det? Er det sånn alle må gjøre i svangerskap?

Kan jeg spørre hvorfor du tar det så tidlig? Hadde svangerskaps diabetes i 1 svangerskap og fastlegen mente at jeg skulle vente med glukosebelastning til jeg var 22 uker ca.

Hva er det? Er det sånn alle må gjøre i svangerskap?
Nei, bare på indikasjon.

Om man har høy Bmi, får sukker i urin, eller som meg har en mor med diabetes, f.eks.

Det er
Fastende blodsukker
75 gram druesukker oppløst i 2 dl vann, drikkes i løpet av 4-5 minutter, max.
Vent i ro i to timer, og ny blodsukkermåling. Dersom over... Er det 7,8? Har man svangerskapsdiabetes. (jeg hadde 7,6 da jeg fikk eldste og 7,7 da jeg fikk yngste)

Kan jeg spørre hvorfor du tar det så tidlig? Hadde svangerskaps diabetes i 1 svangerskap og fastlegen mente at jeg skulle vente med glukosebelastning til jeg var 22 uker ca.
Aner ikke, jeg har tatt det etter halvveis med de to andre, men nå mente de her på legekontoret at jeg skulle ta den nå.

Jeg er egentlig mest redd det er for tidlig så jeg må ta igjen etter sommeren...

Nei, bare på indikasjon.

Om man har høy Bmi, får sukker i urin, eller som meg har en mor med diabetes, f.eks.

Det er
Fastende blodsukker
75 gram druesukker oppløst i 2 dl vann, drikkes i løpet av 4-5 minutter, max.
Vent i ro i to timer, og ny blodsukkermåling. Dersom over... Er det 7,8? Har man svangerskapsdiabetes. (jeg hadde 7,6 da jeg fikk eldste og 7,7 da jeg fikk yngste)

Hmm... Min mor har diabetes 2, er det noen grunn for ar jeg og bør gjøre sånn? Eller gjelder det bare type 1?

Hmm... Min mor har diabetes 2, er det noen grunn for ar jeg og bør gjøre sånn? Eller gjelder det bare type 1?
Min har også 2

Foreldre eller søsken med diabetes, da skal du ta den. Legen skal vel egentlig spørre, men si fra selv du.

Det går bra.

Det er ikke gøy, men det går bra.

Det er tredje gang jeg tar den nå.
Det er ikke noe gøy, da.

Min har også 2

Foreldre eller søsken med diabetes, da skal du ta den. Legen skal vel egentlig spørre, men si fra selv du.

Jordmor spurte når jeg var der i forrige uke, da hun fylte ut helsekortet - om det var noen alvorlige sykdommer i familien. Da nevnte jeg at mamma har diabetes, men hun sa ikke noe mer. Skreiv det heller ikke opp.....

Åja :) takk for opplysningen! Håper du slipper svangerskapsdiabetes:)

Jeg er spent, jeg får ringe i morgen og få dommen.

Dersom jeg er over grensen, da er det innenfor å bestille time hos jm eller lege før neste avtalte kontroll 14.9 sant,ja? Litt råd? Kostholdsråd kan jeg helt sikkert få av min mor, som har kostholdsregulert diabetes 2. men å snakke med noen før september, ja?

Jeg tok denne testen i uke 6 og det gikk i grunnen ganske så greit. Fikk eget venterom ved siden av venterommet med skikkelig gode stoler man kunne ligge i med bena opp, og teppe :-) Og tv! Det var to stoler der, så det kom en jente som var 18 uker på vei og delte rom med meg. Hyggelig skravling i to timer gjorde ventetiden helt levelig :-)

Jeg tok denne testen i uke 6 og det gikk i grunnen ganske så greit. Fikk eget venterom ved siden av venterommet med skikkelig gode stoler man kunne ligge i med bena opp, og teppe :-) Og tv! Det var to stoler der, så det kom en jente som var 18 uker på vei og delte rom med meg. Hyggelig skravling i to timer gjorde ventetiden helt levelig :-)
Skal forresten ta den en gang til litt senere i svangerskapet... Gleder meg ikke! :-P

Hvis man er i en av risikogruppene skal gluc.belastning tas to ganger i svangerskapet, en gang tidlig og en gang senere rundt uke 30 (varierer litt). Fikk du ikke svar med en gang Sara? Man pleier å ta lokale prøver også i tillegg til å sende de inn.

Jeg tok denne testen i uke 6 og det gikk i grunnen ganske så greit. Fikk eget venterom ved siden av venterommet med skikkelig gode stoler man kunne ligge i med bena opp, og teppe :) Og tv! Det var to stoler der, så det kom en jente som var 18 uker på vei og delte rom med meg. Hyggelig skravling i to timer gjorde ventetiden helt levelig :)

Jeg satt på det vanlige venterommet og ble lettere tullerusk av enkelte av de andre.

Hvis man er i en av risikogruppene skal gluc.belastning tas to ganger i svangerskapet, en gang tidlig og en gang senere rundt uke 30 (varierer litt). Fikk du ikke svar med en gang Sara? Man pleier å ta lokale prøver også i tillegg til å sende de inn.

Før i tiden var det vanlig å ta bare en, men jeg har lest noe om to ja, jeg tror dog begge jeg leste o mvar senere enn dette da. Vel, jeg skal snakke med jm i september.

Jeg fikk ikke resultatet i dag, nei

De to forrige gangene har det BARE vært tatt i fingeren, det vet jeg egentlig er feil, men jeg fikk i alle fall svaret.

Denne gangen ble det sjekket lokalt det fastende, men ikke det andre. Jeg kan ringe og få vite det i morgen, så det skal jeg.

Back
Topp