Glukosebelasting og svar.

Ja, jeg hadde legetime rett etter blodprøve nr 2 og fikk svar da. Da ble det også utført en UL og måling av magen. Fikk ikke du svar?
Skal ta testen denne uka.
Jordmor nevnte at om den første blodprøven viser at man har diabetes vil ikke testen gjennomføres. Synes derfor det er rart om man ikke får svaret fra blodprøve nr 2 med en gang siden de tydeligvis kan se svaret med en gang :smiley-ashamed005

Kan noen forklare hvordan testen foregår? :) må man bestille time eller er det noe man går på drop in på laben og ordner?

Kan noen forklare hvordan testen foregår? :) må man bestille time eller er det noe man går på drop in på laben og ordner?
Jeg ringte legesenteret der jeg har fastlege og sa at jeg skulle ta testen i uke 24. Fikk da satt opp en legetime kl 10.30 den gjeldende uken. Fikk beskjed om å komme inn kl 8 samme dag for å ta testen.

Etter å ha tatt blodprøve både kl 8.15 og 10.15, fikk jeg resultatet under selve legetimen. Man skal uansett ha en sjekk og måle magen i uke 24, så gjorde dette samtidig. :)

Last edited:
Jordmor nevnte at om den første blodprøven viser at man har diabetes vil ikke testen gjennomføres. Synes derfor det er rart om man ikke får svaret fra blodprøve nr 2 med en gang siden de tydeligvis kan se svaret med en gang :smiley-ashamed005
Jeg tok kun blodprøve i armen og denne måtte sendes så da kunne jeg ikke få noen av svarene med en gang

Da jeg tok testen møtte jeg fastende(fra kl 00.00 kvelden før) og tok en blodprøve i armen som Sykepleier sjekket i en maskin på legekontoret. Denne måtte være under 5,3 for at Jeg skulle få drikke glukose-drikken. Den var 4,3 så Jeg chuget drikken og fikk beskjed om å vente på legekontoret i 2 timer før Jeg skulle ta ny blodprøve. Selv syntes Jeg det gikk fint å drikke denne, men den var veldig søt. På mitt legekontor hadde de bringebær smak på den, og den var kald fra kjøleskap. Jeg fikk også vente ute ved bilen min for å få frisk luft da Jeg ble noe kvalm.

Den andre blodprøven ble også tatt i armen, men slik Jeg forstod det skulle den sendest til sykehuset for analysering da mitt legekontor Ikke har apparat til den type test. Dette for at den skulle måle gjennomsnitt blodsukkeret i løpet av de to timene fra Jeg drakk drikken til det hadde gått 2 timer og Jeg skulle ta siste blodprøve.

Jeg fikk svar fra den siste blodprøven dagen etter og den var fin på 6,1 da den skulle være under 9,0. Håper det var oppklarende ☺️ lykke til!

Fastende blodsukker skal taes kapillært (i finger) slik at man kan se hvordan det fastende blodsukkeret er. Er svaret 5,3 eller opp, har man svangerskapsdiabetes og skal ikke ta testen (den er belastende for kroppen). Men noen tar blodprøve i armen før også, for den kan være annerledes nivå på og mer nøyaktig. Blodprøven etterpå tas også i arm og må sendes til labratorie for analyse, for at den skal være korrekt ☺️ Noen måler kapillært etter to timer i tillegg, det gjorde de i mitt forrige svangerskap og jeg fikk svar med en gang. Men det er ganske ulikt fra sted til sted forstår jeg.

Back
Topp