Glucosebelastning - pcos

Isis

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
God morgen! Er det flere med pcos her som har hatt glucosebelastning? Jeg fikk vite st jeg hadde det ved tul i uke 12 og det forklarer jo en hel del. Er det andre ting å tenke på ved pcos en å ta denne prøven og litt ekstra når man forsøker å bli gravid?

Pcos har ikke så mye å si for selve graviditeten, men forskning viser at gravide med pcos gjerne føder litt før termin og sjelden går over :) De er også mer utsatte for svangerskapsdiabetes. Har pcos og var med i forskningsprosjekt når eg ventet nr to :)

Pcos har ikke så mye å si for selve graviditeten, men forskning viser at gravide med pcos gjerne føder litt før termin og sjelden går over :) De er også mer utsatte for svangerskapsdiabetes. Har pcos og var med i forskningsprosjekt når eg ventet nr to :)
Det er jo greit at det ikke har så mye å si:)

Sniker fra juni :happy:
Har pcos, og skal ta glukosetesten mellom uke 24 og 28. Det må Jo uansett alle over 25 ta?
Tar metformin nå både før og under svangerskapet

Jeg har pcos. Ikke fått beskjed om noe spesielt. Har prøvd å lese litt om det.. meeeen jeg har tatt glukosetesten, har helt fint blodsukker :) ikke fått beskjed om at jeg kan føde tidligere pga det:hungry:

Har pcos, og skal ta glukosetesten mellom uke 24 og 28. Det må Jo uansett alle over 25 ta?

Alle førstegangs over 25 skal ta ja:shy:

Husk at du ikke kan ta metformin før etter testen den dagen du tar den :) Lykke til :)

Jeg har pcos. Ikke fått beskjed om noe spesielt. Har prøvd å lese litt om det.. meeeen jeg har tatt glukosetesten, har helt fint blodsukker :) ikke fått beskjed om at jeg kan føde tidligere pga det:hungry:
De holder enda på med forskning i forhold til det med å føde tidligere, er ikke snakk om prematurt men snakk om før fastsatt termin :) Var med i forskningsprosjekt i forhold til pcos og metformin for å se om de som fikk metformin fikk nærmere termin, men det var ingen forskjeller på de som fikk metformin og de som fikk placebo i forhold til hvem som fikk svangerskapsdiabetes og hvem som fødte før termin :) Eg fikk metformin og fødte 9 dager før termin :)

De holder enda på med forskning i forhold til det med å føde tidligere, er ikke snakk om prematurt men snakk om før fastsatt termin :) Var med i forskningsprosjekt i forhold til pcos og metformin for å se om de som fikk metformin fikk nærmere termin, men det var ingen forskjeller på de som fikk metformin og de som fikk placebo i forhold til hvem som fikk svangerskapsdiabetes og hvem som fødte før termin :) Eg fikk metformin og fødte 9 dager før termin :)

Ååå. Ja vet de holder på med forskning (om ikke de er ferdig) ang. Metformin og videre bruk av det etter uke 12. Jeg fikk beskjed av en å bruke det og en annen å ikke bruke det. Dette fram til uke 12 og. Jeg valgte å la vær da jeg reagerte sånn på tabelettene i tillegg til ekstrem svangerskapskvalme hvor jeg ikke klarte holde på de:shifty:

Men har hørt om at de driver mye forskning ja! Det er jo veldig bra :angelic:

Ååå. Ja vet de holder på med forskning (om ikke de er ferdig) ang. Metformin og videre bruk av det etter uke 12. Jeg fikk beskjed av en å bruke det og en annen å ikke bruke det. Dette fram til uke 12 og. Jeg valgte å la vær da jeg reagerte sånn på tabelettene i tillegg til ekstrem svangerskapskvalme hvor jeg ikke klarte holde på de:shifty:

Men har hørt om at de driver mye forskning ja! Det er jo veldig bra :angelic:
De har fullført del to av studiet i løpet av 2017, men forsto at de skulle i gang med nye runder :) Eg var med i del to :)

Alle førstegangs over 25 skal ta ja:shy:
Det trodde jeg også.. Men venninna mi slapp, siden ingen i familien har diabetes. Hu er 30 år og førstegangs.. Syns det var litt rart

Jeg visste ikke at det var ei greie engang. 31 føste svangerskap og det var ikke et tema hos jm

Tror de har strammet ganske mye inn på det nå, slik at flere må ta det. Det var jordmor som spurte henne om det var diabetes i familien, så syns det er rart at hun da ikke må ta den, siden hun er over 25.

Tror de har strammet ganske mye inn på det nå, slik at flere må ta det. Det var jordmor som spurte henne om det var diabetes i familien, så syns det er rart at hun da ikke må ta den, siden hun er over 25.

Ja, virker som det var litt slapt i 2017 iallefall. Men helt greit for meg altså. Slipper jo unna denne gangen og:angelic:

Ja, virker som det var litt slapt i 2017 iallefall. Men helt greit for meg altså. Slipper jo unna denne gangen og:angelic:

Hehe, deilig det:hilarious: Det var ikke så stas å ta testen, men jeg syns det er greit å få bekreftet/avkreftet om man har sv.diabetes:D Heldigvis ingenting her :angelic:

De har strammet inn betraktelig de senere årene ja. Både på måleverdiene og alderen. Dette fordi det viser seg at mange fler enn man først trodde får svangerskapsdiabetes.
Tenker at det er bedre å gå igjennom en test jeg da, enn at barnet fødes med startproblemer som lavt blodsukker, som er en direkte årsak av at mor har forhøyet bl.s. Og hvem vet, kanskje disponerer denne overproduksjonen babyen har av insulin i magen til diabetes senere i livet :oops:

Det kom nye retningslinjer våren 2017. Jeg ville nok bedt om testen selv dersom jordmor eller fastlege ikke ga meg tilbud og jeg egentlig oppfylte anbefalte kriterier. :)

"Nye testkriterier

I den nye retningslinjen anbefaler vi at en del kvinner testes med glukosebelastning i uke 24-28 av svangerskapet. Det gjelder kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:
- er førstegangsfødende og over 25 år
- har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
- er over 40 år og har født barn før
- har KMI over 25
- har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
- har foreldre med diabetes

I tillegg foreslås det at gravide med særlig risiko (for eksempel KMI over 30, bakgrunn fra land med høy forekomst av diabetes eller tidligere svangerskapsdiabetes) testes med HbA1c så tidlig som mulig, helst før uke 12.

Ny grense for diagnose

I de nye anbefalingene er blodsukkerverdien (fastende glukose) for å sette diagnosen lavere enn før. Dagens kunnskapsgrunnlag viser at risikoen for komplikasjoner øker ved lavere blodsukkerverdier enn det vi trodde før. Det betyr at flere vil få diagnosen svangerskapsdiabetes og kan få nødvendig behandling."

Jeg skal teste om halvannen uke, kan ikke akkurat si at jeg ser frem til det. Har pcos og går på metformin, gjort det i snart halvannet år.
Syns det er greit at de tester, men jeg måler blodsukkeret hjemme innimellom, og det ligger på normalnivå så er ikke veldig bekymret.
Fikk ikke beskjed om at det er noe spesielt jeg må tenke på selv om jeg har pcos, testen skal tas uansett. :)

Jeg har pcos og testet glukoseverdier i uke 24. Helt normale verdier, ikke utvikling av svangerskapsdiabetes og fødte 5 dager over fastsatt termin :)

Back
Topp