Glemte meg... Parmaskinke

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
Glemte meg helt i dag og bestilte pizza med parmaskinke. Og skinken legges jo på etter steking.
Kom på det etter å ha spist ca halve, så da spiste mannen opp resten av skinken..

På den annen side - akkurat nå går jeg på penicillin grunner bihulebetennelse så da får en håpe at det tar knekken på evt bakterier som kunne vært i skinken.

Men - at det er mulig altså !! Flere som har glemt seg litt på ulike ting?

Jeg har også spist en litt tvilsom pizza. Var både mykost og choritzo på. Mistenker at begge deler var lagt på etter steking [emoji853] Går sikkert bra! Jeg har vært forsiktig både før og etter.

Når jeg var hos jordmor så sa hun at det var blitt et hysteri akkurat når det kommer til spekemat, hun spurte; tror du oldemoren din tenkte på det når hun gikk gravid?? :knegg:
Jeg har likevel ikke spist det da, bare tanken på at det kan være noe så klarer jeg ikke helt å nyte maten. Men tror uansett at det går helt fint!!

Det meste på nei-listen av mat er ikke nødvendigvis farlig, men det er en bitteliten sjanse (større i deler av utlandet enn i norge). Så jo flere nei-ting man spiser, eller jo oftere man spiser det, fører til bittelittegranne større sjanse enn bittelitt for de bakteriene. Vi snakker mikroskopisk. Men siden sjansen finnes er det en nei -liste. Bare glem det og gå videre, og prøv å ikke spis det senere, det er veldig trolig ufarlig at du har gjort det [emoji4]

Når jeg var hos jordmor så sa hun at det var blitt et hysteri akkurat når det kommer til spekemat, hun spurte; tror du oldemoren din tenkte på det når hun gikk gravid?? :knegg:
Jeg har likevel ikke spist det da, bare tanken på at det kan være noe så klarer jeg ikke helt å nyte maten. Men tror uansett at det går helt fint!!
Det syntes jeg var et fjollete utsagn av jm selv om hun skulle ha frem et poeng(og fikk det frem). Det blir litt som de som sier "mamma ga meg konjakk på tåteflaske og det gikk bra med meg"(folk som vokse opp på 70-tallet) eller "vi brukte aldri bilbelte da jeg var liten". Nei, og ikke spiste de folat heller. Men flere ting skjedde generelt, fordi de ikke visste bedre. Det er greit å ikke være hysterisk, altså, det er jeg helt for! [emoji4]

Det syntes jeg var et fjollete utsagn av jm selv om hun skulle ha frem et poeng(og fikk det frem). Det blir litt som de som sier "mamma ga meg konjakk på tåteflaske og det gikk bra med meg"(folk som vokse opp på 70-tallet) eller "vi brukte aldri bilbelte da jeg var liten". Nei, og ikke spiste de folat heller. Men flere ting skjedde generelt, fordi de ikke visste bedre. Det er greit å ikke være hysterisk, altså, det er jeg helt for! [emoji4]

Ja hun er en litt eldre dame. Hun nevnte det med bakteriene også, og at det er mikroskopiske sjanser. Men allikevel, enig i at det kanskje ikke var det beste utsagnet av en jordmor, jeg kunne jo i verste fall tolket det som at det var helt greit å hive i seg en masse spekemat.
Tenkte bare jeg skulle berolige hun over her med hva jm sa til meg, ikke meningen å forvirre noen :) en burde alltid følge nei-lista

Jeg er også der at jeg tenker det er litt hysteri noen ganger. Samtidig så har det jo også kommet mye ny kunnskap de siste generasjonene. Tror også det gårhelt fint altså, ble mer overrasket over hvor fort jeg glemte meg..

I forrige svangerskap tok det en stund før jeg innså at salami gikk under spekemat [emoji23][emoji23] Anså spekemat som parmaskinke, fenalår osv [emoji23]

Huff, har nok glemt meg noen ganger jeg også. Eller bare spist ting jeg rett og slett ikke tenkte over at jeg ikke burde. F.eks.. fetaost som jeg trooor er nei-mat, hehe :D

Huff, har nok glemt meg noen ganger jeg også. Eller bare spist ting jeg rett og slett ikke tenkte over at jeg ikke burde. F.eks.. fetaost som jeg trooor er nei-mat, hehe :D
Jeg leste ett sted at den fetaosten på glass er innafor..o_O Husker ikke helt hva som var forskjellen fra den og de andre, men... Rett meg gjerne om det er feil, i og med jeg allerede har spist det et par ganger!:wideyed:

Jeg leste ett sted at den fetaosten på glass er innafor..o_O Husker ikke helt hva som var forskjellen fra den og de andre, men... Rett meg gjerne om det er feil, i og med jeg allerede har spist det et par ganger!:wideyed:
Fetaost av pasteurisert melk fra nyåpnet glass er helt innafor. Dette med nyåpnet gjelder for det meste av pålegg, det er Listeria man er redd for, og den kan vokse jevnt og trutt i kjøleskapstemperatur.

Jeg har en lillesøster som ligger og skal føde tvillinger i denne stund.. Og hun har da snart 4 friske fine barn... Gjennom alle hennes svangerskap har hun drukket 2-3 red bull daglig, i juletider har hun alene spist ett helt fenalår osv.. Hun har spist masse av den hysteri/neinei maten og alle barna er friske og fine.. Så som hun fikk beskjed om på sykehuset : Alt med måte :) :)

Fetaost av pasteurisert melk fra nyåpnet glass er helt innafor. Dette med nyåpnet gjelder for det meste av pålegg, det er Listeria man er redd for, og den kan vokse jevnt og trutt i kjøleskapstemperatur.

Så den på glass er grei men ikke den i kartong? :facepalm: får begynne å kjøpe på glass da :D

Jeg har en lillesøster som ligger og skal føde tvillinger i denne stund.. Og hun har da snart 4 friske fine barn... Gjennom alle hennes svangerskap har hun drukket 2-3 red bull daglig, i juletider har hun alene spist ett helt fenalår osv.. Hun har spist masse av den hysteri/neinei maten og alle barna er friske og fine.. Så som hun fikk beskjed om på sykehuset : Alt med måte :) :)
Det handler ikke om at den "hysteri"maten er farlig for fosteret som sådan. Det handler om at i visse typer mat kan man påtreffe patogener som har ekstremt uheldig effekt. Listeria, for eksempel, som er det man er redd for i kjøtt og ost, smitter under ti personer i året i Norge og er sånn sett svært sjeldent, men for den som blir smittet har det alvorlige konsekvenser (alvorlige misdannelser eller fosterdød). For de aller aller fleste går det altså helt fint, men man holder seg unna fordi man ikke har lyst til å være den ene av fem uheldige som mister barnet sitt fordi man spiste en ost med for mye Listeria i.

Back
Topp