Glass til urinprøve

Eppie

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
I dag var jeg ute og skulle kjøpe urinprøveglass og ble litt satt ut da jeg måtte betale over 50 kr for to små plastglass! Da kom jeg på at sist jeg gikk gravid brukte jeg rene/steriliserte syltetøyglass til urinprøver. Lege og jordmor syntes dette har helt greit, så tenkte bare å tipse her inne :) Husk å koke glassene i min 5 (eller var det 10?) minutter!

Jeg hadde et lite glass fra Litlestøl stående, tenkte det var like greit. Kjørte det og lokket 3-4 ganger gjennom oppvaskmaskin, satte på lokket og lot det stå på benken til det var på tide å prøve å sikte veldig :joyful:

I dag var jeg ute og skulle kjøpe urinprøveglass og ble litt satt ut da jeg måtte betale over 50 kr for to små plastglass! Da kom jeg på at sist jeg gikk gravid brukte jeg rene/steriliserte syltetøyglass til urinprøver. Lege og jordmor syntes dette har helt greit, så tenkte bare å tipse her inne :) Husk å koke glassene i min 5 (eller var det 10?) minutter!
Jeg fikk alltid med meg urinprøveglassene hjem igjen og vasket og kokte de for gjenbruk. Jordmor var opptatt av gjenbruk

Kjøpte på nett for 17 kr glasset, syns det er en veldig grei pris å betale for å gjøre det enkelt, og slippe å måtte ta vare på/vaske/sterilisere :p Men ikke særlig grønt da :eek:

Tar med fra jobb :angelic::angelic::angelic::angelic: noen goder må man ha når lageret er fullt :hilarious:

Hos mitt legekontor syns jeg å huske det hang lapp om at de helst ikke ville ha urinprøver i syltetøyglass etc.
Jordmor spurte alltid om jeg ville ha med prøveglasset tilbake. Prøvde å koke det men det smeltet :bored:
Tror jeg skal gjøre som foreslått her, kjøpe på nettet i år!

Hos mitt legekontor syns jeg å huske det hang lapp om at de helst ikke ville ha urinprøver i syltetøyglass etc.
Jordmor spurte alltid om jeg ville ha med prøveglasset tilbake. Prøvde å koke det men det smeltet :bored:

Hvorfor ville de ikke ha syltetøyglass etc?

Husker ikke. Kanskje dårlige erfaringer med at folk ikke er flinke nok til å rengjøre glassene før bruk? Kan sikkert gå ut over resultatet på enkelte prøver uten at jeg egentlig vet noe om dette

Husker ikke. Kanskje dårlige erfaringer med at folk ikke er flinke nok til å rengjøre glassene før bruk? Kan sikkert gå ut over resultatet på enkelte prøver uten at jeg egentlig vet noe om dette

Hmm ja det kan jo være noe i det. Om de påpeker det med meg så kommer jeg til å etterspørre prøveglass fra dem :hilarious:

Henger lappe ved flere legesenter her i byen også at de ikke godtar syltetøyglass osv. med urinprøver. Har ikke studert på hva som står om hvorfor da :p

Jeg kjøper nytt glass til hver kontroll:happy: Det er svært viktig å ha en ren prøve! Har man feks ikke vaska/kokt glass godt nok, får man fort feil utslag:( 20kr hver 6-4 uke, det skal jeg ta meg råd til :hilarious:

Sniker. Syltetøyglass egner seg ikke for urinprøve. Når man skrur lokket på kan det ble vakuum og et h**** å få opp igjen. Og selv de minste syltetøyglassene er for heftig i størrelse for en urinprøve. Spør på helsestasjon om å få noen. Der slipper en vanligvis å betale for de

Sniker. Syltetøyglass egner seg ikke for urinprøve. Når man skrur lokket på kan det ble vakuum og et h**** å få opp igjen. Og selv de minste syltetøyglassene er for heftig i størrelse for en urinprøve. Spør på helsestasjon om å få noen. Der slipper en vanligvis å betale for de

Aha, jeg skjønner! Til og med de typene som er enkle å åpne? Siden det er såpass med variasjon tenker jeg at jeg tar med prøve i vanlige urinprøveglass (siden jeg allerede har blakka meg på dem :P ) til de første kontrollene hos lege/jordmor og hører med dem der om det er mulig med syltetøyglass eller noe annet - evt om de leverer ut glass!

Aha, jeg skjønner! Til og med de typene som er enkle å åpne? Siden det er såpass med variasjon tenker jeg at jeg tar med prøve i vanlige urinprøveglass (siden jeg allerede har blakka meg på dem :p ) til de første kontrollene hos lege/jordmor og hører med dem der om det er mulig med syltetøyglass eller noe annet - evt om de leverer ut glass!

Ja hør med de om de tenker det er ok med syltetøyglass :) Husker en gang da jeg (for lenge siden jobbet på legekontor) da fikk jeg ikke opp glasset. Etter å ha prøvd alt ble det en kniv i lokket for å klare å åpne det :laughing005 men det gikk jo på et vis. Er heldigvis så heldig at jeg ikke har problem med å avlegge prøve på stedet, så slipper å tenke så mye på prøveglass. Men mtp hvor mye penger jeg har brukt på tester, så tenker jeg at jeg skulle kjøpt prøveglass til hver urinprøve om det stod på det:confused::facepalm:

Sniker fra annen gruppe, men alt ved graviditet skal være gratis så jeg får både fra fastlege og helsestasjon :)

Oppdatert: Nettopp hjemme fra første kontroll hos lege, der sa de at jeg helt fint kunne ta med urinprøve i et rent syltetøyglass :)

Back
Topp