Glad jeg bor i Stavanger!

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
http://www.bt.no/meninger/kronikk/For-liten-til-a-leve-3055731.html

Artikkel fra bergens tidene hvor legene valgte å ikke prøve å redde livet til den lille babyen født i uke 23. Samtidig var det nettopp en reportasje i Plot hvor legene i Stavanger gikk all in og reddet livet til Lena født i uke 3. Trist at det skal være forskjeller men forstår jo at det ikke kan være like god kunnskap overalt. Er dog veldig glad at "mitt" sykehus besitter de ressursene som trengs om mitt nurk skulle finne på å komme så tidlig.

Det jeg ikke kan forstå er at Haukeland som Universitetssykehus og landets "visstnok" beste sykehus ikke går inn for å redde livet til en baby som faktisk har sjanse til å overleve. Skammelig.
De har klart å redde fra uke 22, så 23 burde være et minimum. Her var det leger som bestemte at den ikke skulle reddes, det var ikke kunnskap på et generelt nivå om at den ikke kunne reddes.

Huff, så trist for foreldrene at ingen ikke ville prøve engang :(

leste en artikkel for noen uker sida, om en baby som ble redda, ble født i uke 23, der mora måtte praktisk talt holde igjen sånn at ikke fødselen skulle starte 22+6 for da hadde ikke legene prøvd å redde babyen pga uke 23 var visst grensa... Synes det blir veldig pirkete.. og ikke minst ekstremt grusomt for foreldrene! Selv om det er en grense så er det lov til å prøve å tenke litt også skulle en tro? Nå gikk det bra med det barnet, men hadde fødselen starta før midtnatt så hadde barnet ikke levd i dag.. Fordi legene ikke hadde prøvd på å redde den engang...

Back
Topp