Gjort dere opp noen tanker om smertelindring?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet Opprettet
Jeg tar dette fullstendig som det kommer, akkurat slik som sist :happy: vil ikke ha "bundet" tankene opp på det ene eller andre :)

Planen er å ta det som det kommer. Har lyst prøve badekar og lystgass, men prøver ikke være for innstilt på det da det aldri blir som man har sett for seg på forhånd.

Hahaha, ja! Hadde gjort meg opp veldig mange tanker etter en svært traumatisk fødsel sist... langvarig og vond der epiduralen ble satt feil og den derfor ikke ga noen smertelindring.

Var på samtale på fødeavdelingen og snakket med de jordmødrene som var der i latensfasen min (var lagt inn pga misfarget fostervann) om at vi skulle få til epiduralen denne gangen, fordi det var smertene jeg fryktet mest etter forrige gang.

Men når jeg gikk fra 3cm åpning kl 8.45 til at hun ble født 9.30 var det ikke tid til noe smertelindring. Det var vel rundt kl 9 at anestesilegen begynte å vaske meg på ryggen for å sette epidural og jeg skrek at jeg måtte presse. Da så de at det var full åpning og avflating.

Det vondeste og skumleste jeg har opplevd. Likevel var en styrtfødsel med konstante ekstreme smerter å foretrekke i ettertid, for jeg var i mye bedre form etter fødsel. Og ruslet blid og fornøyd til barselavdelinga etterpå. Etter min forrige fødsel (med epidural som ikke fungerte) barn jeg lam i et døgn etterpå i beinet og var kjempesliten og hsdde mye vondt.

Så en styrtfødsel uten smertelindring var mye bedre enn jeg hadde trodd!

Hahaha, ja! Hadde gjort meg opp veldig mange tanker etter en svært traumatisk fødsel sist... langvarig og vond der epiduralen ble satt feil og den derfor ikke ga noen smertelindring.

Var på samtale på fødeavdelingen og snakket med de jordmødrene som var der i latensfasen min (var lagt inn pga misfarget fostervann) om at vi skulle få til epiduralen denne gangen, fordi det var smertene jeg fryktet mest etter forrige gang.

Men når jeg gikk fra 3cm åpning kl 8.45 til at hun ble født 9.30 var det ikke tid til noe smertelindring. Det var vel rundt kl 9 at anestesilegen begynte å vaske meg på ryggen for å sette epidural og jeg skrek at jeg måtte presse. Da så de at det var full åpning og avflating.

Det vondeste og skumleste jeg har opplevd. Likevel var en styrtfødsel med konstante ekstreme smerter å foretrekke i ettertid, for jeg var i mye bedre form etter fødsel. Og ruslet blid og fornøyd til barselavdelinga etterpå. Etter min forrige fødsel (med epidural som ikke fungerte) barn jeg lam i et døgn etterpå i beinet og var kjempesliten og hsdde mye vondt.

Så en styrtfødsel uten smertelindring var mye bedre enn jeg hadde trodd!
Så fint at du hadde den opplevelsen! Jeg hadde styrtfødsel uten smertelindring sist og hadde nok ikke like flaks som deg i ettertid ;) Jeg skulle gjerne hatt noen timer lengre fødsel for å slippe 12 uker med smerter og plager i ettertid .

Så fint at du hadde den opplevelsen! Jeg hadde styrtfødsel uten smertelindring sist og hadde nok ikke like flaks som deg i ettertid ;) Jeg skulle gjerne hatt noen timer lengre fødsel for å slippe 12 uker med smerter og plager i ettertid .
Sist varte fødselen min 40 timer med forferdelige vonde rier. Pga rifter og sting klarte jeg ikke gå uten smerter på ukesvis etterpå. Men var først og fremst psykisk traumatisert av å ha vært i smertehelvete i 40 timer uten pause, og å være så utslitt at jeg ikke husker de første timene eller den første dagen med dattera mi...

Så jeg hadde ingen forventninger denne gangen og grudde meg noe utrolig. Og siden det ikke skulle så mye til å overgå forrige fødsel så ble jeg veldig positivt overrasket. Hadde nok også endel med å gjøre at min første fødsel hadde jeg en forferdelig jordmor, mens alle tre som var på vakt fra jeg ble lagt inn til lillesøster ble født var kjempekoselige. Det betyr mye. Men de 45 minuttene (og de 2 timene før det også, selv om det ikke åpnet seg noe da var det helt forferdelig vonde rier) så skrek jeg og ba dem gi meg epidural og hva som helst og til og med keisersnitt. Så det var helt forferdelig den tiden. Men når hun var ute var jeg likevel glad og letta.

Her håper jeg virkelig på vannfødsel og lystgass. Hadde en veldig god opplevelse med det sist, og savnet ikke andre typer smertelindring så snart jeg kom meg oppi badekaret.

12 uker???
Hvilke smerter og plager? Jeg spør for jeg hadde styrtfødsel og har enda mye vondt.

12 uker???
Hvilke smerter og plager? Jeg spør for jeg hadde styrtfødsel og har enda mye vondt.
Tok 8-10 uker før stingene var grodd, jeg slet med mye vondt i underlivet, kunne ikke ha samleie blant annet. De første ukene slet jeg med å snu meg i senga, det var vondt å finne gode ammestillinger etcetc. Jeg fikk ingen alvorlig rift, men en veldig lang en. Utrolig at en sånn rift skal gi en så mye plager. Skal nevnes at på 6 ukerskontrollen spjæra de opp stingene fordi de trodde det var ferdig grodd, skjedde når hun satt inn spekelet.. det forlenget nok rekovalensen en del [emoji19]

Tok 8-10 uker før stingene var grodd, jeg slet med mye vondt i underlivet, kunne ikke ha samleie blant annet. De første ukene slet jeg med å snu meg i senga, det var vondt å finne gode ammestillinger etcetc. Jeg fikk ingen alvorlig rift, men en veldig lang en. Utrolig at en sånn rift skal gi en så mye plager. Skal nevnes at på 6 ukerskontrollen spjæra de opp stingene fordi de trodde det var ferdig grodd, skjedde når hun satt inn spekelet.. det forlenget nok rekovalensen en del [emoji19]
Ok. Jeg fikk heldigvis ingen rifter. Men har mye vondt i underlivet og livmoren og området rundt livmoren.
Er grusomt å snu meg i senga. Og hvis jeg sitter i ro en stund er det helt forferdelig å reise meg opp å gå.

Ok. Jeg fikk heldigvis ingen rifter. Men har mye vondt i underlivet og livmoren og området rundt livmoren.
Er grusomt å snu meg i senga. Og hvis jeg sitter i ro en stund er det helt forferdelig å reise meg opp å gå.
Mest sannsynlig heler det seg fort, det er jo et ganske stort sår i livmora etter morkala og har det gått fort er det ikke rart at kroppen er litt mørbanka. Håper du straks er tipptopp igjen [emoji4]

Mest sannsynlig heler det seg fort, det er jo et ganske stort sår i livmora etter morkala og har det gått fort er det ikke rart at kroppen er litt mørbanka. Håper du straks er tipptopp igjen [emoji4]
Det kan nesten virke som om jeg bare er støl etter fødselen. Er nesten som dagen etter en hard treningsøkt. Men hvis jeg bare piner meg igjennom de første minuttene går det heldigvis over etterhvert. Skal være glad når kroppen begynner å normalisere seg så jeg kan endelig begynne å gå turer. Jeg er i dårligere fysisk form nå enn jeg noen gang har vært.

Var helt åpen før fødsel. Det eneste jeg visste var at jeg ville prøve badekar og dusj først, og lystgass med kun oksygen om jeg slet med pustingen. Etter hvert som fødselen dro ut bestemte jeg meg for å kjøre på med lystgass. Noen timer uten fremgang ble det til at jeg ønsket meg epidural. Hadde ingen forventninger og ble derfor ikke skuffet over at jeg endte opp med «full pakke» på smertelindringen

Dette beskriver godt hvordan jeg har det! 5 dager etter styrtfødsel. Ingen rifter, men magen er øm og vond, verst ved anstrengelse som å reise seg fra sofaen :p
Hvor lenge siden fødte du? Jeg vurderte å ringe føden for å sjekke om det er normalt å ha så vondt.....

Tenker å ta det som det kommer. Sist fødsel måtte jeg ha epidural for å komme meg igjennom fødselen pga stormrier i flere timer uten at det skjedde noe med åpningen. Kunne tenkt meg en fødsel uten så mye smertelindring men vet at må man så må man:shy:

Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg kun ville ha lystgass rett før fødsel. Men som folk sier er det ikke alltid like lett å planlegge. For etter flere timer med intense smerter og ingen fremgang (heller mindre åpning enn sist) og en ganske stresset baby på innsiden var det jordmor som foreslo epidural for å få mer kontroll over riene. Jeg var ikke akkurat vanskelig å be[emoji12]

Pga rask fødsel sist ble det bare lystgass. Ønsket i utgangspunktet badekar, men hadde så stormrier at jeg ikke hadde sjans til å skulle sitte stille i et badekar [emoji28] Regner med det blir likt denne gangen, men trenger jeg epidural for å komme meg gjennom så gjør jeg det. Er åpen for å bruke smertelindring ved behov :)

Tar det som det kjem.
Hadde ikkje noke smertelindring sist, det gjekk bra. Men vil sjå det an denne gangen, går inn i fødsel med åpne kort.

Har eit stort ønske om vannfødsel. Håper det lar seg gjera :)

Dette beskriver godt hvordan jeg har det! 5 dager etter styrtfødsel. Ingen rifter, men magen er øm og vond, verst ved anstrengelse som å reise seg fra sofaen :p
Hvor lenge siden fødte du? Jeg vurderte å ringe føden for å sjekke om det er normalt å ha så vondt.....
Jeg fødte den 10. Så lille er fire døgn idag. Jeg pratet med jordmor og hun sa at etter en slik fødsel er det normalt. Hun beskrev det som om jeg har sjokktrenet en muskel. Da er man øm etterpå. Men mine smerter kan være annerledes enn dine så hvis du er usikker på smertene burde du ringe.

Back
Topp