M
Moderator Camilla
Guest
Det finnes flere typer smertelindring, har dere gjort dere opp noen tanker om dette?
Les 10 kjappe om smertelindring her!
Les 10 kjappe om smertelindring her!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Så fint at du hadde den opplevelsen! Jeg hadde styrtfødsel uten smertelindring sist og hadde nok ikke like flaks som deg i ettertid Jeg skulle gjerne hatt noen timer lengre fødsel for å slippe 12 uker med smerter og plager i ettertid .Hahaha, ja! Hadde gjort meg opp veldig mange tanker etter en svært traumatisk fødsel sist... langvarig og vond der epiduralen ble satt feil og den derfor ikke ga noen smertelindring.
Var på samtale på fødeavdelingen og snakket med de jordmødrene som var der i latensfasen min (var lagt inn pga misfarget fostervann) om at vi skulle få til epiduralen denne gangen, fordi det var smertene jeg fryktet mest etter forrige gang.
Men når jeg gikk fra 3cm åpning kl 8.45 til at hun ble født 9.30 var det ikke tid til noe smertelindring. Det var vel rundt kl 9 at anestesilegen begynte å vaske meg på ryggen for å sette epidural og jeg skrek at jeg måtte presse. Da så de at det var full åpning og avflating.
Det vondeste og skumleste jeg har opplevd. Likevel var en styrtfødsel med konstante ekstreme smerter å foretrekke i ettertid, for jeg var i mye bedre form etter fødsel. Og ruslet blid og fornøyd til barselavdelinga etterpå. Etter min forrige fødsel (med epidural som ikke fungerte) barn jeg lam i et døgn etterpå i beinet og var kjempesliten og hsdde mye vondt.
Så en styrtfødsel uten smertelindring var mye bedre enn jeg hadde trodd!
Sist varte fødselen min 40 timer med forferdelige vonde rier. Pga rifter og sting klarte jeg ikke gå uten smerter på ukesvis etterpå. Men var først og fremst psykisk traumatisert av å ha vært i smertehelvete i 40 timer uten pause, og å være så utslitt at jeg ikke husker de første timene eller den første dagen med dattera mi...Så fint at du hadde den opplevelsen! Jeg hadde styrtfødsel uten smertelindring sist og hadde nok ikke like flaks som deg i ettertid Jeg skulle gjerne hatt noen timer lengre fødsel for å slippe 12 uker med smerter og plager i ettertid .
12 uker???Så fint at du hadde den opplevelsen! Jeg hadde styrtfødsel uten smertelindring sist og hadde nok ikke like flaks som deg i ettertid Jeg skulle gjerne hatt noen timer lengre fødsel for å slippe 12 uker med smerter og plager i ettertid .
Tok 8-10 uker før stingene var grodd, jeg slet med mye vondt i underlivet, kunne ikke ha samleie blant annet. De første ukene slet jeg med å snu meg i senga, det var vondt å finne gode ammestillinger etcetc. Jeg fikk ingen alvorlig rift, men en veldig lang en. Utrolig at en sånn rift skal gi en så mye plager. Skal nevnes at på 6 ukerskontrollen spjæra de opp stingene fordi de trodde det var ferdig grodd, skjedde når hun satt inn spekelet.. det forlenget nok rekovalensen en del [emoji19]12 uker???
Hvilke smerter og plager? Jeg spør for jeg hadde styrtfødsel og har enda mye vondt.
Ok. Jeg fikk heldigvis ingen rifter. Men har mye vondt i underlivet og livmoren og området rundt livmoren.Tok 8-10 uker før stingene var grodd, jeg slet med mye vondt i underlivet, kunne ikke ha samleie blant annet. De første ukene slet jeg med å snu meg i senga, det var vondt å finne gode ammestillinger etcetc. Jeg fikk ingen alvorlig rift, men en veldig lang en. Utrolig at en sånn rift skal gi en så mye plager. Skal nevnes at på 6 ukerskontrollen spjæra de opp stingene fordi de trodde det var ferdig grodd, skjedde når hun satt inn spekelet.. det forlenget nok rekovalensen en del [emoji19]
Mest sannsynlig heler det seg fort, det er jo et ganske stort sår i livmora etter morkala og har det gått fort er det ikke rart at kroppen er litt mørbanka. Håper du straks er tipptopp igjen [emoji4]Ok. Jeg fikk heldigvis ingen rifter. Men har mye vondt i underlivet og livmoren og området rundt livmoren.
Er grusomt å snu meg i senga. Og hvis jeg sitter i ro en stund er det helt forferdelig å reise meg opp å gå.
Det kan nesten virke som om jeg bare er støl etter fødselen. Er nesten som dagen etter en hard treningsøkt. Men hvis jeg bare piner meg igjennom de første minuttene går det heldigvis over etterhvert. Skal være glad når kroppen begynner å normalisere seg så jeg kan endelig begynne å gå turer. Jeg er i dårligere fysisk form nå enn jeg noen gang har vært.Mest sannsynlig heler det seg fort, det er jo et ganske stort sår i livmora etter morkala og har det gått fort er det ikke rart at kroppen er litt mørbanka. Håper du straks er tipptopp igjen [emoji4]
Ok. Jeg fikk heldigvis ingen rifter. Men har mye vondt i underlivet og livmoren og området rundt livmoren.
Er grusomt å snu meg i senga. Og hvis jeg sitter i ro en stund er det helt forferdelig å reise meg opp å gå.
Jeg fødte den 10. Så lille er fire døgn idag. Jeg pratet med jordmor og hun sa at etter en slik fødsel er det normalt. Hun beskrev det som om jeg har sjokktrenet en muskel. Da er man øm etterpå. Men mine smerter kan være annerledes enn dine så hvis du er usikker på smertene burde du ringe.Dette beskriver godt hvordan jeg har det! 5 dager etter styrtfødsel. Ingen rifter, men magen er øm og vond, verst ved anstrengelse som å reise seg fra sofaen
Hvor lenge siden fødte du? Jeg vurderte å ringe føden for å sjekke om det er normalt å ha så vondt.....