Gjennomsnittsvekt ved fødsel asia/europa

unknownP

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Det er mange spørsmål som dukker opp merker jeg.
Jeg er norsk, men barnefaren er asiatisk.

Jeg syntes det er veldig vanskelig å finne info om dette, men om jeg har forstått det rett så er vel ofte gjennomsnittsvekten ved fødsel i asia lavere enn norge.

Er det pga våres kosthold? Eller er det genetisk?
Og hva kan man forvente av lille når det angår vekt? Det spiller jo ingen rolle, men er bare nysgjerrig på alt om dagen :)

Har hørt 2/3 deler av mors fødselsvekt og 1/3 del av fars, så får du ca. Men vet ikke om det er reelt, men stemte bra med vår sønn. Kosthold i svangerskapet, mosjon og hvilken form en er i spiller jo også en rolle

Sier meg enig med gutt2015lille2017!
Tenker også at siden asiatiske mennesker ofte er mindre, hat smalere kroppsbygging og generelt veier mindre enn nordmenn, så vil det gjerne også påvirke babyene. Vi nordmenn er jo generelt ganske massive (høye og brede) i forhold til mange andre folkeslag.

Når det er sagt så var jeg 2800g når jeg ble født, sambo var nesten 4000g og vesla vår var 3030g ved fødselen.

Vil jo tro det har mye sammenheng med at asiater generelt er kortere enn folk i europa, og da er de også mindre ved fødsel? :)

Tusen takk for gode svar :) Jeg vet ikke barnefar sin babyvekt, men får nok snoke litt på det etterhvert :)

Back
Topp