Gjennomlysning med kontrast, livmor og eggledere noen?

Pinnedyret

Forelsket i forumet
Heia :D

Noen av dere som har vært til slik undersøkelse? Fikk en nedslående tlf fra medicus i Trondheim idag. :( Var sikker på det hadde klaffa den her mnd her, men så viste HCG-prøven 0. Så nå blir det hormonstopp og det som er og vente på TR. Etter den er ferdig skal jeg inn på undersøkelse av livmor og eggledere med kontrast og er så livredd for at noe skal være gale :( Så noen her som har vært på slik undersøkelse og hvordan den gjennomføres og sånn?

Er skitredd for at det skal være noe gale :S

Har ikke noe personlig erfaring. Men har hørt om det før! Fant litt info :)

Hysterosalpingografi- HSG
HVA er Hysterosalpingografi (HSG)?
HSG er en framstilling av livmorhulen og egglederne som oppnås ved at kontrast sprøytes inn i livmorhulen.

HVORFOR gjøres undersøkelsen?
HSG gjøres som utredning ved befruktningsvansker (infertilitet) der det er mistanke om at egglederne kan være tette. Gjøres også som en kontroll etter sterilisering.

PASIENTFORBEREDELSER Undersøkelsen gjøres mellom den 7. og 11. dagen fra 1. menstruasjonsdag. Hvis undersøkelsen gjøres etter sterilisering har ikke dette noen betydning.
Antibiotikaprofylakse gis av henvisende gynekolog.
Tømming:
Toilax kombinasjonspakning (tabletter og mikroklyster). Kan kjøpes reseptfritt på apotek.
Dagen før undersøkelsen: 2 tabletter kl.12.00 og 2 tabletter om kvelden. Rikelig drikke.
Undersøkelsesdagen: Mikroklyster om morgenen.
Nøyaktig retningslinje vil bli sendt i innkallingsbrevet, evt gitt fra avdeling ved inneliggende pasienter.
Pasienten møter først ved Gynekologisk Poliklinikk.

UNDERSØKELSEN
På Gynekologisk Poliklinikk får pasienten innlagt ett ballongkateter (ett tynt plastrør med ett endestykke som fungerer som en propp) i livmorhalsen.
Pasienten blir kjørt på båre til røntgenavdelingen. Der vil det bli injisert kontrastmiddel i dette kateteret. Noen pasienter får sterke menstruasjonslignende smerter når kontrasten gis. Underveis blir det tatt røntgenbilder og gjennomlyst for å følge kontrastmiddelet. Til slutt trekkes kateteret ut.
Undersøkelsen på røntgenavdelingen tar ca 20 minutter.

OBSERVASJON OG ETTERBEHANDLING
Små blødninger etter undersøkelsen kan forekomme. Kvinnen kan også oppleve menstruasjonslignende smerter. Etter undersøkelsen kan kvinnen reise hjem.

Jeg hadde Kikkehullsoperasjon for 4 uker siden, vet ikke helt om det er det er det samme du skal, men det var for å sjekke om egglederne var tette.
Fikk da narkose og de blåste opp bukhulen med gass og satte kontrastvæske for å se om egglederne var åpne, det var de heldigvis :) Siden jeg har pco og cyster på eggstokkene foretok de en kapseldrilling nedover på begge eggstokkene, så jeg hadde da 3 steder som de gikk inn som jeg måtte sy et par sting på hver!

Sent from my iPhone using BV Forum

Heia, tusen takk for info Eccentric, men dæven ble jo nervøs jeg nå :S helledussan, tarmtømming og hele pakka, går sykepleien så vet hva det betyr liksom og hjelpes meg :S

*Høna* nei, blir nok ikke det samme, får ikke narkose da det ikke er en operasjon, men en undersøkelse.

Jepp, hadde det for et par mnd siden, alt var ok heldigvis :) Var jxxxxx vondt mens de holdt paa, og hadde kraftige menssmerter i 2 dager etterpaa, MEN jeg kjenner flere andre som har tatt den som ikke har kjent noen verdens ting, saa det er vel veldig individuelt.

Foregikk som i Eccentic's post, med unntak av den delen om "toemming", den slapp jeg unna. Eneste jeg maatte gjoere paa forhaand, var aa ta 2 paracet en halvtime foer undersoekelsen, pluss at jeg fikk en stikkpille jeg maatte sette rett foer. Men naa ble dette gjort i utlandet da, er sikkert forskjell paa praksis.

Et godt tips; ha med BIND! (IKKE truseinnlegg, det kommer du ikke langt med) Paa meg kom all kontrastvaesken ut igjen mens jeg stod aa kledde paa meg, saa jo fortere du faar bindet paa jo bedre!

Masse lykke til, det gaar nok bra skal du se :)

Okay, da skal jeg i alle fall ta med bind.

Så bra alt var ok da :D Håper det er det med meg også. Har også hørt man kan kanskje lettere blir gravid etter en slik undersøkelse om alt er som det skal, fordi man ha fått spylt ren egglederne :p

Du beroliget meg litt nå, med tarmtømming, usj, det er bare sååå ubehagelig :s Takk for god info i alle fall ;)

Ja det har jeg ogsaa hoert, men det stemte dessverre ikke i mitt tilfelle... :(

Men du sier hcg testen var negativ, og naa blir det hormonstopp, vil det si at du har hatt ivf forsoek allerede? Trodde naa at HSG var en del av standarsproevene man maa gjennom FOER man kommer dithen...?

Nei, har ikje hatt IVF enda nei. Men hormonstopp vil si null pergo, null ovitrelle, null femar, og null crinone (progesterontilskudd) HCG-blodprøven tok jeg fordi jeg fikk negative hjemmetester og Medicus i Trondheim ville ha meg inn til en blodprøve bare for å bekrefte at det ikke ble noe denne gangen heller. De er veldig nøye og kjempe hyggelige inne der.

Jeg håper virkelig jeg slipper IVF og at vi får det til på "naturlig" vis. Om det blir IVF så utsetter vi det nok til jeg er ferdig utdannet og kommet meg i fast jobb, for dæven det koster penger, og fordi jeg er så ung (22år), så blir jeg ikke akkurat prioritert i det offentlige for å si det sånn. Så der kan jeg fort måtte stå 1 år på venteliste - og det bare for å komme inn til undersøkelser, frodi til tross for at jeg har gjort alt privat nå, så er ikke det godt nok for St.Olav og de skal ta alle testene selv, om de ikke finner noe gale annet enn PCOS som jeg vet jeg har, så havner jeg nederst på ventelistene. (Har allerede snakka med dem om det.) Håpløst…

Ser den ja... Uff, skal ikke vare lett :P Haaper dere lykkes snart da, og at hsg gaar bra :) Krysser fingrene for dere :)

Back
Topp