Gjennbruk av bilseter til barn

~Prinsesse + nr 2~

Flørter med forumet
Julibarna2014
Den fremtidlige storesøstera vår på 3 år, har de siste 2 årene sittet i ett BeSafe iZi Combi X3 Isofix sete som vi kjøpte nytt. Planen er at lillesøster skal bruke dette videre når hun blir rundt 1 år, da er setet allerede nesten 4 år gammelt. Men det er jo slik at bilseter har en begrenset levetid på ca 5 år. Kommer dere til å kjøpe nytt sete av ett dere på en måte allerede har pga alderen på det? Er jo veldig praktiskt at hun kan arve fra storesøster, men så er jo sikkerheten det viktigeste på våre små <3 Hva tenker dere?

Lurer på om den 5 års regelen er endret litt? Ville sendt en mail til trygg trafikk og hørt jeg, da får du skikkelig svar med en gang :)

Den stolen som jenta har brukt et års tid nå, den kommer lillebror til å arve! :)
Men babystol kjøper vi ny, siden jeg syns den er for gammel

Jeg har i grunn ikke tenkt lenger enn det første setet... Vi kjøpte nytt sete til lillebror november 2011 som vi har tenkt til å bruke om igjen (leide fra If til storebror, men likte ikke det setet, det var så stort, klumpete og tungt, tok det aldri ut av bilen). Har ikke tenkt på om det setet lillebror har nå blir for gammelt eller ikke før nestemann trenger det... Har også hørt aldersgrense på fem år og hadde tenkt å ta utgangspunkt i det! :)

Sendt mail til trygg trafikk nå jeg, kopi:

"5. mars 2014 10.46.46 GMT+01.00

Til: barnibil@tryggtrafikk.no

Hei :-)Jeg har arvet en bilstol, da jeg venter barn. Jeg vet ikke hvor gammel den bilstolen er, men jeg kan tippe at den er fra 2007. Jeg hører nå at det er en varighet på bilstol på kun 5 år, stemmer det?

Mvh"

Limer inn svaret også når jeg får det

Fikk mail tilbake fra trygg trafikk nå . Hun henviste til nettsiden deres hvor det står:

"Vi anbefaler å kassere seter som er eldre enn 8-9 år gamle fordi plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden."

kilde: http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/1858-2/

Nytting info! Takk:)
Eg sendte mail til Barnas Hus og spurte om det var mulig å få ny isopor til mitt BeSafe iZi Combi X3 Isofix kjøpt i 2011/2012.
Fikk pent svar om at det bare var til å stikke innom å få ny isopor til sidene.

Så med ny Isopor i sidene, tror eg vi trygt kan bruke BeSafe bilsete (nytt 2011/2012) videre til minste prinsessa når hun når den vektgruppa 9kg til 18kg:)

Vi bytta isopor i storebror sitt besafe sete i høst. Det måtte bestilles hos Barnas hus, men gikk fort. Og kjempelett å bytte :)

Har lest videre på nett og på trygg trafikk sine sider. Det står følgende:

"Kjøpe brukt utstyr?
Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at setet ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med «ikke for gammel» mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-9 år som er det vi mener er maks levetid for barneseter. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i setet som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene."

kilde: http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/1858-2/

Jeg skjønner ikke dette med at en bilstol skal vare i 3-4 år, når det står følgende fra www.babyverden.no:

"Gruppe 0/0+ Vekt 0-13 kg, alder 0-12 måneder
Gruppe 1 Vekt 9-18 kg, alder 9 måneder – 4 år
Gruppe 2 Vekt 15-25 kg
Gruppe 3 Vekt 22-36"

kilde: http://www.babyverden.no/Baby/Tema/Utstyr/Slik-velger-du-riktig-bilstol/

Min bilstol ser ut til å være for helt nyfødt og som det står over så varer den til den er 8 år. Det blir den neste år. Jeg vil tro det skal gå bra å bruke den frem til da , men er åpen for å kjøpe ny dersom det er nødvendig selvsagt :)

Mini skal bruke storebror på snart 3 sine seter. Har maxi cosi kjøpt i 2011 og besafe izi combi kjøpt i 2012.. På butikken sa de at ingenting burde byttes ut når de var så nye :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp