Gjeldssaker og namsmannen

W1ke

Elsker forumet
Noen som har peiling på slike saker? Som jobber med det eller som har vært borti det selv?
Saken er slik:

Vi leide en leilighet. Sa opp muntlig like før jul. Sendte skriftlig oppsigelse på mail 1. eller 2. januar. Huseier som ville ha på mail. Flyttet ut sist på mars.

Så gikk det nesten 2år, så kom det innkasso om ubetalt husleie fra april - juni, etter vi flyttet ut. Hadde jo flyttet til en annen leilighet og enda en gang innen den tid. Vi hadde giftet oss, og jeg byttet etternavn. Hadde også byttet mailadr. Kranglet frem og tilbake lenge. Saken kom til namsmannen. Fikk ikke noe brev om det før ETTER saken var avgjort. Har hele tiden fått beskjed om at jeg måtte ha skriftlig bevis på at vi ikke bodde der den tiden for å få endret saken.

Nå har mamma funnet ei eske med papirer når hun hadde opprydding. (Satte litt der mens vi holdt på å flytte) Å når jeg gikk gjennom papirene fant jeg husleiekontrakten fra plassen vi leide etterpå. Underskrevet på mars det året, med 1.april som innlyttingsdato!

MEN innkassoselskapet vil ikke høre snakk om det en gang, fordi det er avsagt dom i saken å lagt inn trekk på uføretrygda mi. (Jeg selv som ba om det, fordi jeg trodde ikke jeg ville finne igjen papirene)

Så nå må jeg fremdeles betale, selv om jeg har bevis på at jeg ikke er skyldig penger!

Noen som har råd til hva jeg kan gjøre?

Evt går det ann å få tilgang til en gammel hotmailkonto? Husker ikke passordet eller hemmelig svar lenger...

Ta kontakt med namsmannen?

Det første du bør gjøre er å sende en skriftlig klage!

Namsmann har mulighet til å sjekke historikk i folkeregisteret over navneendring og flyttemeldinger.
Du har ingenting å tape på å sende inn klage. Om namsmannen avviser, så kan du be dem ta det til retten, men da må du betale et gebyr på 860,- før de ser på klagen.

Når be dommen avsagt? Er det uteggsforretning eller utleggsforretning etter § 7-2 f, vet du det (forskjellen er at ved § 7-2 f kunne man komme med innsigele og saken gå over til forliksrådet)?

Generelt har man 1 mnd til å komme med klage på namsmannens avgjørelse etter dommen er falt, men de vurderer jo om bevisene er gode nok osv.

Hadde dere 3 mnd oppsigelse? Og den gjaldt fra 1 jan?

Ang det med byte av etternavn osv, post som ikke kommer i retur regnes som mottatt. Ekstra kjipt om de som da har kommet over den bare har kastet istedenfor å krysse over og sende tilbake.

huh, det var kjipt etterslep! [:-]

ORIGINAL: racesnuppsi

huh, det var kjipt etterslep! [:-]

Mange veit å vente til rett før foreldelsesfristen går ut etter 3 år... Har man tvangsgrunnlag så blir gjelden stående i 10 år til.

ORIGINAL: hissigproppen

Namsmann har mulighet til å sjekke historikk i folkeregisteret over navneendring og flyttemeldinger.
Du har ingenting å tape på å sende inn klage. Om namsmannen avviser, så kan du be dem ta det til retten, men da må du betale et gebyr på 860,- før de ser på klagen.

Når be dommen avsagt? Er det uteggsforretning eller utleggsforretning etter § 7-2 f, vet du det (forskjellen er at ved § 7-2 f kunne man komme med innsigele og saken gå over til forliksrådet)?

Generelt har man 1 mnd til å komme med klage på namsmannens avgjørelse etter dommen er falt, men de vurderer jo om bevisene er gode nok osv.

Ang det med byte av etternavn osv, post som ikke kommer i retur regnes som mottatt. Ekstra kjipt om de som da har kommet over den bare har kastet istedenfor å krysse over og sende tilbake.

Mamma jobber i posten å de er sære på å ettersende, returnere post osv. Om du heter hansen, andersen eller slike "vanlige" navn, og det kommer et brev med gateadr, men ikke husnr, så leverer de ikke! Ikke alle som er sånn, men finnes en del særinger. Mamma har funnet post liggende på terminalen, både til meg og andre kjente. Hun har tatt det med og levert det da. Men det har jo skjedd at det har vært datert flere mnd før.

Aner ikke ang § 7-2 f. Har egentlig ikke satt meg s¨åå veldig inn i det. Fordi inkassoen kom så lenge etterpå, å jeg ikke har klart å finne papirene. Hadde 2 eller 3mnd oppsigelse ja. Skrev fra 1.januar.

Men sa skal jeg sette meg ned å skrive en klage til namsmannen. Se om jeg kommer noen vei. Klagefristen er gått ut for lengst. Men kan saken bli gjennopptatt, om det kommer nye "bevis"?

ORIGINAL: Odin*s Mamma

ORIGINAL: hissigproppen

Mamma jobber i posten å de er sære på å ettersende, returnere post osv. Om du heter hansen, andersen eller slike "vanlige" navn, og det kommer et brev med gateadr, men ikke husnr, så leverer de ikke! Ikke alle som er sånn, men finnes en del særinger. Mamma har funnet post liggende på terminalen, både til meg og andre kjente. Hun har tatt det med og levert det da. Men det har jo skjedd at det har vært datert flere mnd før.

Aner ikke ang § 7-2 f. Har egentlig ikke satt meg s¨åå veldig inn i det. Fordi inkassoen kom så lenge etterpå, å jeg ikke har klart å finne papirene. Hadde 2 eller 3mnd oppsigelse ja. Skrev fra 1.januar.

Men sa skal jeg sette meg ned å skrive en klage til namsmannen. Se om jeg kommer noen vei. Klagefristen er gått ut for lengst. Men kan saken bli gjennopptatt, om det kommer nye "bevis"?

Temmelig sikker på at de kan gjøre en vurdering på nytt ja, uten at jeg kan si for sikkert. Har man bevis så vurderer de jo alt som kommer inn. Det med mailen er litt verre, men hadde jo vært kjekt om dere hadde hatt den å vise til også.

Posten skal jo sende ting i retur, det plikter de jo... Men er vel litt ymse der.
Så er det jo også litt med hvilken adresse kreditor sender inn til namsmannen også, det kan være avvik der. Får man ting i retur og ikke finner ny adresse blir forretningen avholdt på sist kjente adresse, det har man lov til.

Har det gått via inkassobyrå, eller privat?

Du kan alltids be om at de stanser trekket inntil klagen er vurdert, selv om det ikke er garantert at du får gjennomslag.

Her er tvangsfullbyrdelseslovens paragraf om klager:

Vet du hva tvangsgrunnlaget var? Dom fra forliksråd? Gjeldsbrev eller faktura? Mulig du kan klage på det, selv om klagefristen har gått ut.

Kan ikke annet enn å råde deg til å forsøke en skriftlig klage. Den må være undertegnet med original underskrift (leveres personig eller pr post).

§ 5-16. Klage

Namsmannens avgjørelser og handlemåte under tvangsfullbyrdelsen kan påklages til tingretten av alle som rammes, i den grad fullbyrdelsen ikke er avsluttet. Klagen settes fram for namsmannen. Klagen kan fremsettes så vel muntlig som skriftlig. En skriftlig klage skal være undertegnet. En muntlig klage nedtegnes av namsmannen og undertegnes av klageren. Klagen har ikke oppsettende virkning om ikke namsmannen eller retten bestemmer det. Klage over namsmannens avgjørelse om fravikelse etter § 13-2 tredje ledd bokstavene a og b har oppsettende virkning. Namsmannen eller retten kan bestemme at klagen likevel ikke skal ha oppsettende virkning dersom den er åpenbart grunnløs.

Finner namsmannen klagen berettiget, skal namsmannen omgjøre sin avgjørelse dersom det er adgang til det. Ellers forelegges klagen uten opphold for retten sammen med de tilhørende dokumenter og opplysninger. Om rettens behandling av klagen gjelder saksbehandlingsreglene i kapittel 6.

Etter at saken er avsluttet, kan saksøkeren påklage en beslutning om å nekte å ta en begjæring om tvangsfullbyrdelse til følge eller om å heve en sak, såfremt klagen fremsettes innen en måned etter at saksøkeren ble underrettet om beslutningen. Namsmannens avgjørelse av krav om sakskostnader kan påklages innen en måned etter underretningen om avslutningen av saken. Det samme gjelder dersom namsmannen har unnlatt å ta stilling til kostnadskravet.

Det har gått gjennom kreditorforeningen. (Innkasso)
Er det dem jeg skal kontakte for å få pauset trekket?

Skal jammen meg skrive en klage å levere personlig på mandag. Er snakk om en del penger og det påvirker jo kreditten min...

Det var mye tull med huseierne fra dag 1. Så burde kanskje sjønnt at det kom noe dritt.

Ingen som vet om man kan få tilgang til gamle hotmailkontoer på noen måte? Glemt passord sendes jo til den gamle mailen[:@]

Nei, du må ta det med pause på trekket med namsmannen, de må fatte et vedtak og oversende trekkpliktig (NAV) og kreditorforeningen (midt norge?).

Så vil de vurdere klagen, ofte også forelegge for saksøker. Du kan spare tid ved å sende en kopi direkte til de og opplyse om det i brevet til namsmannen. Da kan det hende de setter kortere frist for tilbakemelding fra kreditor enn de ellers ville gjort.

Har de lagt ned makstrekk i 24 mnd, eller blir trekket innfridd?
For om ikke trekket blir innfridd kan de kjøre ny utleggsforretning, nye gebyrer og nytt tvangstrekk.

Du kan jo også prøve å komme til enighet med kreditorforeningen om en avtale om at hvis du betaler ned så så mye nå, så sletter de utleggstrekket? (Ikke sikkert de vil siden de har fått innvilget trekk, men man kan prøve seg!)

Kreditorforeningen midt norge er IKKE behjelpelig i det hele tatt!

Trekket blir trukket direkte fra uføretrygden hver mnd.

ORIGINAL: Odin*s Mamma

Kreditorforeningen midt norge er IKKE behjelpelig i det hele tatt!

Trekket blir trukket direkte fra uføretrygden hver mnd.

De er gjerne ikke det når de får pengene sine... Eller de har utsikter til å få det.

Ang det med hotmailen, så se om du kan kontakte hotmail, si at den og den adressen hadde du fær, men du byttet til den du har nå og hr glemt passord og hemmelig spm.
Du kan jo også forklare hvilken mail du leter etter, eller et eller annet som kan relateres til det innholdet som er på den gamle kontoen, og høre om det er noe som ligger lagret, eller om det er slettet.

Back
Topp