Gjeld til staten for biologisk far?

Shakti

Første møte med forumet
Hei
Jeg har en datter på 17 måneder som ikke har noen far på pairet. Jeg ville ikke oppgi ham pga mange ulike destruktive forhold. Jeg har derfor mottatt bidrag fra staten på ca 1200kr per måned siden det ikke er noen far til å betale farsbidrag. Nå ønsker plutselig faren å få navnet sitt på papiret. Jeg har hørt at han opparbeider seg gjeld til staten når han ikke betaler selv. Stemmer det? Vil han få et økonomisk krav fra den norske stat ved å melde seg som far?

Og får han automatisk foreldreansvar eller kan jeg nekte ham det? Jeg har tungtveiende grunner.

Håper jeg kan få svar på mine spørsmål.
hilsen shakti

I mitt tilfelle opparbeider ikke far seg gjeld, men det er fordi han ikke har noe å betale med. Hvordan det hadde vært hvis han hadde hatt inntekt i den perioden jeg har mottatt støtte.

I utgangspunktet så har far samværsrett med barnet, uansett hva mor måtte ønske. Men hvis det er fare for omsorgssvikt fra fars side, så ville jeg tatt kontakt med helsestasjon/trgdekontor/advokat eller lignende, for å høre hvordan du kan gå frem for å nekte han samvær.

Det skal tas hensyn til barnets ve og vel, ikke uoverenstemmelser mlm mor og far.

Mener det finnes et skjema dere skal fylle ut om foreldreansvar og omsorg, men det vet de mer om på trygdekontoret.

Lykke til!

Back
Topp