Gjøre i stand til baby

Missy95

Elsker forumet
Julikulene 2020
Når begynner dere å gjøre i stand til babyen kommer?

Tenker her på vasking av klær/sengetøy/diverse, montere eventuelle møbler, pakke fødebagen og virkelig handle inn siste ting på lista. :D

Min plan er å bestille siste tingene etter fredag i neste uke, er da 33-34 uker på vei. Og kommer nok også så smått å begynne å vaske klær og montere møbler osv i tiden etter det sånn at det er oppe om si typ 3-5 uker. Nå har mannen begynt å mase på å få montert ting også, så tror jaggu han begynner å bli stressa for at alt ikke er klart :hilarious:

Og forresten, hva er deres «fødebag»? Altså pakker dere i trillekoffert, sportsbag, stelleveska eller plastpose (som mannen min gjorde til meg forrige gang, anbefales ikke:bag:).

Her er det ingenting som skal monteres eller fikses så veldig... må bare kjøpe ny madrass og dyne i grunn. Og vaske klær og sånn da. Tenkte å begynne til uka, er da 32 uker. Fødte i uke 34+1 sist og om det skulle skje igjen vil jeg være klar

Pakker i en helt vanlig bag, begynner vel med det snart og...

Plastpose :hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious: så typisk mannfolk da eller :hilarious::hilarious::hilarious:
Pakker i en sånn Helly Hansen-bag. Sist brukte jeg en svær bag fordi jeg ble satt i gang og var på sykehuset to dager før fødsel. Trengte liksom litt ekstra da. Nå tar jeg en lik bag bare en str mindre :p

Jeg setter ikke frem seng osv før det nærmer seg (kanskje 2 uker før termin eller noe), men vasker alt av klær og sånn nå, så ligger det klart i kommoden. Skal få henta babypakka fra apoteket nå snart og der er det jo en del greier. Ellers har vi det mest basice fra før, bepanthen, inotyol, saltvann osv. Så mangler i grunn ikke så mye :p

Har det meste på plass, mangler de aller siste tingene som tøybleier og litt til bilen, syr ferdig trekk til ammepute de neste dagene og har noen flere ting jeg skal lage (enten sy eller hekle). Alt av klær er nesten ferdig vasket og alt utstyr er montert. Har startet på fødebag til lille og meg selv samt ønskebrev. Så litt smått som tas litt etter litt fremover. Bruker tiden fremover også til å få roet ned og gjøre mentale forberedelser sammen med mannen og forberede spm til oppfølging med jordmor, da vi ikke får noe foreldreforberedende kurs. Lykke til alle sammen uansett hvor lagt dere er kommet ❤️ Vi er 32+1 så har god tid, men liker å være tidlig forberedt sånn i tilfelle..

Får seng, kommode og stellebord til andreetasjen om 3-4 uker, ca 1 mnd før termin. Venter til da med å vaske klærne, men har vasket klart dyner og sengetøy. Tror de siste tingene kommer på plass da, som stelleutstyr, bleier osv. Fødebagen har jeg så smått begynt å tenke på, men ikke pakket enda. Blir en liten weekendbag, trenger jeg mer på sykehuset får mannen hente det etterhvert. Ellers venter jeg på babynest som søstra mi skal sende i posten, og utenom det er vel de viktigste tingene (nesten) i orden :)

Har så å si alt på plass. Klær ligger brettet i en kommode og div av utstyr som seng, vogn, bilstol har vi fra nr 1 så vi slipper å kjøpe nytt:D
Fødebagen blir ikke pakket på ei lita stund da jeg er i uke 30 bare, den blir pakket i uke 37:) Skal ha egen liten stelleveske til babyen og en større veske til meg selv. Samboer får gjøre litt som han vil ang pakking:)

Plastpose :hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious: så typisk mannfolk da eller :hilarious::hilarious::hilarious:
Pakker i en sånn Helly Hansen-bag. Sist brukte jeg en svær bag fordi jeg ble satt i gang og var på sykehuset to dager før fødsel. Trengte liksom litt ekstra da. Nå tar jeg en lik bag bare en str mindre :p

Jeg setter ikke frem seng osv før det nærmer seg (kanskje 2 uker før termin eller noe), men vasker alt av klær og sånn nå, så ligger det klart i kommoden. Skal få henta babypakka fra apoteket nå snart og der er det jo en del greier. Ellers har vi det mest basice fra før, bepanthen, inotyol, saltvann osv. Så mangler i grunn ikke så mye :p
Ikke nok med bare en plastpose, han drasset på 3 stykker :hilarious::hilarious: Ble lagt inn noen dager før fødsel, så han fikk ansvar for å ta med skift og ting til fødebag. Han glemte vel noe hver dag, og endte opp med 3 plastposer før fødsel :hilarious: Pent sagt, han får ikke ha ansvar for det denne gangen :hilarious:

Har begynt å rote frem fra boden for å få oversikt over hva som kan arves og gir vekk alt det rosa. Har bestillt nytt stellebord til hovedbadet (Stokke home) som kommer neste uke. Vi har et «åpent» stellebord med kasser oppi som har fungert fint i to år nå, men kommende storesøster er blitt så fryktelig flink til å «rydde» så da ble vi nødt å bestille et lukkbart stellebord slik at jeg slipper å bruke masse tid hver dag til å ordne opp igjen :hilarious:
Når vi får montert opp stellebordet så begynner jeg smått å vaske str 50/56 å legge på plass i stellebord og kommode. Tar litt hver dag fremover så er vel alt klart til uke 37 om under 1 måned :bored::nailbiting: skal montere opp lekegrind, bedside crib osv i begynnelsen av juni (mest for å sjekke at vi ikke har rotet bort noen skruer siden vi pakket det ned i fjor). Setter alt inn på et roterom, med laken over slik at det ikke støver ned, så blir det enkelt å dra frem når fødselen nærmer seg for alvor :-)

sist pakket jeg fødebag til meg selv i en liten-middels stor north face bag. Mannen er talentløs på pakking så han hadde en stor north face bag. Til mini pakket jeg alt i Tinkafu stellesekken. Men denne gangen pakker jeg alt til meg og mini i samme bag, mtp at vi kanskje ikke kan forlate sykehuset for å hente ting.

Vi har tingene stort sett klare :-) Skal skru sammen stellebord bare.
Ellers begynner jeg vel å vaske klær og andre tekstiler i uke 34. Satser på å ha alt sånn ferdig til permisjonen begynner i uke 37. Da har jeg bare ei uke på meg før vi reiser til Tromsø på «fødeferie» i opptil to uker. Vil bruke denne uken på å kose med storesøster og hvile.

Fødebagen blir delt i to. Én til tiden på sykehuset og en annen til fødeferien. Haha. Men i alle fall blir det en middels stor trillekoffert. Regner nesten med at det ender i keisersnitt og jeg tenker at det er en fordel å kunne flytte kofferten uten å måtte bære.

Får seng, kommode og stellebord til andreetasjen om 3-4 uker, ca 1 mnd før termin. Venter til da med å vaske klærne, men har vasket klart dyner og sengetøy. Tror de siste tingene kommer på plass da, som stelleutstyr, bleier osv. Fødebagen har jeg så smått begynt å tenke på, men ikke pakket enda. Blir en liten weekendbag, trenger jeg mer på sykehuset får mannen hente det etterhvert. Ellers venter jeg på babynest som søstra mi skal sende i posten, og utenom det er vel de viktigste tingene (nesten) i orden :)

må man vaske dynene?:bag:

Monterte sprinkelseng i dag(Er i uke 30), men det var mest så vi kan ha et sted å samle alt av baby tingene. Har enda en del innkjøp igjen, men av store og dyre ting er det kunn bilstol igjen.
Har også litt vi må ordne i leiligheten, selge unna noen møbler for å få plass til nye (veldig lite her hvor vi bor).
Klær osv. blir jeg å prøve å ikke vaske før jeg er i uke 34 ca.

Når det kommer til fødebag så blir jeg å pakke når jeg er i uke 32 i en sportsbag. Siden vi skal reise dit hvor jeg skal føde blir den bagen etterhvert pakket i en trillekofført. Bare greit å ha en lignende klar om det skulle starte før vi har reist:P

Kjenner selv at jeg er litt stresset for å få satt i gang ordentlig å gjøre i stand, men prøver å trykke på bremsene så jeg plutselig sitter med 6 uker til termin å alt er klart og jeg blir gående i ventemodus :hilarious:

Vi har tingene stort sett klare :) Skal skru sammen stellebord bare.
Ellers begynner jeg vel å vaske klær og andre tekstiler i uke 34. Satser på å ha alt sånn ferdig til permisjonen begynner i uke 37. Da har jeg bare ei uke på meg før vi reiser til Tromsø på «fødeferie» i opptil to uker. Vil bruke denne uken på å kose med storesøster og hvile.

Fødebagen blir delt i to. Én til tiden på sykehuset og en annen til fødeferien. Haha. Men i alle fall blir det en middels stor trillekoffert. Regner nesten med at det ender i keisersnitt og jeg tenker at det er en fordel å kunne flytte kofferten uten å måtte bære.
Huff, høres ikke veldig artig ut med fødeferie, selv om jeg skjønner greia. Får håpe det går fort og ikke drøyer med masse overtid osv :Heartred

Monterte sprinkelseng i dag(Er i uke 30), men det var mest så vi kan ha et sted å samle alt av baby tingene. Har enda en del innkjøp igjen, men av store og dyre ting er det kunn bilstol igjen.
Har også litt vi må ordne i leiligheten, selge unna noen møbler for å få plass til nye (veldig lite her hvor vi bor).
Klær osv. blir jeg å prøve å ikke vaske før jeg er i uke 34 ca.

Når det kommer til fødebag så blir jeg å pakke når jeg er i uke 32 i en sportsbag. Siden vi skal reise dit hvor jeg skal føde blir den bagen etterhvert pakket i en trillekofført. Bare greit å ha en lignende klar om det skulle starte før vi har reist:p

Kjenner selv at jeg er litt stresset for å få satt i gang ordentlig å gjøre i stand, men prøver å trykke på bremsene så jeg plutselig sitter med 6 uker til termin å alt er klart og jeg blir gående i ventemodus :hilarious:
Jeg er egentlig klar for å få gjort alt nå, men prøver også å holde tilbake sånn som du sier :hilarious: Storebror kom i uke 36 og jeg er nå uke 32, så har skikkelig lyst til å komme i gang. Men samtidig vil jeg prøve å kose meg med det etterhvert :hilarious:

Her er ingenting klart og blir det nok ikke på en stund :p fødebag blir sikkert bare DAY baggen :)
Føler jeg fortsatt har så god tid! :bag:

Jeg stresser ikke noe enda. Vogn kommer neste uke. Skal bestille endel gratispakker til baby. Blir spennende!

Ikke nok med bare en plastpose, han drasset på 3 stykker :hilarious::hilarious: Ble lagt inn noen dager før fødsel, så han fikk ansvar for å ta med skift og ting til fødebag. Han glemte vel noe hver dag, og endte opp med 3 plastposer før fødsel :hilarious: Pent sagt, han får ikke ha ansvar for det denne gangen :hilarious:

Hahaha fy fader:hilarious::hilarious::hilarious: bæreposer er bare så grusomt stygt! :hilarious:

Jeg er egentlig klar for å få gjort alt nå, men prøver også å holde tilbake sånn som du sier :hilarious: Storebror kom i uke 36 og jeg er nå uke 32, så har skikkelig lyst til å komme i gang. Men samtidig vil jeg prøve å kose meg med det etterhvert :hilarious:

Åh, syns det er så vanskelig å holde igjen inni mellom :P
Skjønner godt at du har lyst å komme i gang, isåfall om du mistenker at du blir å få tidlig igjen :smug:

Jeg har ikke begynt å tenke på noe av dette enda:bag: Storebror ble kastet ut 11 dager på overtid, så jeg føler jeg har veldig god tid enda:hilarious:

Fødebagen blir en weekendbag, og så håper jeg på å få kjøpt en kommode til å ha babyklær i på mandag. Når den er kommet på plass begynner jeg å vaske babyklær. Hittil har jeg ikke kjøpt et eneste plagg til lillebror, men han har en god del arveklær fra storebror. Har det meste av utstyr fra før, og det jeg ikke har blir mannen sitt ansvar:happy:

Hahaha fy fader:hilarious::hilarious::hilarious: bæreposer er bare så grusomt stygt! :hilarious:
Og ikke minst skikkelig upraktisk når man skal flytte med seg de posene fra observasjonsposten på føden, til føderommet også tilbake igjen til observasjonsposten (eller hva jeg skal kalle det) :hilarious:

Back
Topp