Gjør så vondt

stehno

Andre møte med forumet
Har dere opplevd at barnet gråter og bare vil til pappa? [&o]
Her skjer det ofte, spesielt under trass situasjoner som skjer oftere nå enn tidligere syns jeg. Vi kan spise mat og han vil løpe rundt bordet og tulle heller enn å spise, når jeg irettesetter han så skriker han opp at mamma er dum! jeg vil til pappa. [&:] eller når vi skal legge oss, han løper ut av rommet og vil ikke noenting, jeg henter han inn igjen, og får tilbake et "mamma er dum! jeg vil til pappa".
Vi koser oss også sammen, i dag var vi på lekeland, hadde det kjempegøy sammen og jeg så at han trivdes og hadde det skoj, men så plutselig i kveld så var det samme visa. [:o] Føler lit tsånn at uansett hva jeg gjør om dagen så er det galt. Det går litt for ofte i "mamma er dum" "mamma er stygg" osv. [:-]

hvor gammel er sønnen din? Kan det være mulig at bf planter setningene i munnen hans?
Tror uansett dette er noe som er vanlig, og vil komme og gå i perioder. Noen ganger er pappa best, andre ganger er det bare mamma som gjelder..

Sender deg en klem! Ikke noe godt å høre sånt fra sitt eget barn, men husk at det er et barn og at sånne ord ikke er ment for å såre men heller få en reaksjon.

ORIGINAL: Plink

hvor gammel er sønnen din? Kan det være mulig at bf planter setningene i munnen hans?

Ja, jeg er redd for det at far planter setninger i munnen hans. Det er så mange ting som blir sagt som ikke virker vanlig for en 3 åring å si. Det gjør jo vondt, og jeg har grått en gang foran gutten når han sa noe liknende. Nå forsøker jeg å sette opp steinansikt.
Mens vi var sammen kunne faren si til gutten at mamma er slem, mamma er dum..... så det virker jo ikke utrolig nei. [&o] Men det gjør vondt likevel. [:(]

Hvor gammel var han da dere gikk fra hverandre?
Jeg tror rett og slett det er normalt desverre. Barna vet at vi reagerer på det og får dårlig samvittighet, derfor bruker de det mot oss.
Snuppa mi presterte å si "da er jeg ikke ungen din lenger" fordi hun ikke fikk kake før middag... Noen ganger når jeg kjefte, så gråter hun etter pappa, og at hun er lei seg for pappaen sin fordi hun tror hun da vil få det som hun vil. Hun har brukt det å skrike etter pappa mot meg så mange ganger at jeg er blitt imun. Jeg kan ikke gi etter, for da vet jeg at da kommer hun til å gjøre det for hver minste ting. Hun er sta, men jeg er heldigvis litt staere. Hun er 4 år, og det er to år siden vi gikk fra hverandre.

Her var Jr. 8 mnd da vi gikk fra hverandre.
Heldigvis har jeg vært mentalt forberedt på at slike ting går i perioder - i vanlige familier får barna ofte en pappadaltperiode ganske tidlig, men det fikk av naturlige grunner aldri G.
Nå har han ganske lenge brukt taktikken å skrike på pappa når mamma er "grusom" (dvs. vasker håret hans, renser ørene, klipper negler, pusser tenner og andre "kjipe" ting [8D]), men jeg har heldigvis hele tiden fått tilbakemelding om at han gjør AKKURAT det samme hos pappa - roper på meg hver gang de er "slemme" mot ham. [;)][:D]

Sist gang jeg skulle hente ham i barnehagen etter at han hadde vært fem dager hos pappa, ble han glad for å se meg - men han ville ikke være med meg hjem, og ble lei seg og maste om pappa'n og bonusmammaen.
Selv om jeg var forberedt på at denne dagen ville komme, kjente jeg et ganske godt stikk i hjertet allikevel.

Dette er helt normalt, og kommer til å svinge frem og tilbake opp gjennom årene.
Dersom du derimot mistenker at BF legger ord i munnen på barnet, må du vurdere hvordan du skal gå frem.
Vil det hjelpe å ta en prat/maile med BF?
Du kan be om en samtaletime hos familievernkontoret dersom du tror det vil hjelpe.
Du kan prøve å få gjennomslag for at dere skal gå på "Fortsatt foreldre"-kurs som holdes mange steder - det er IKKE et "sitte og snakke om problemene sine"-kurs, og dere vil vanligvis bli satt opp på ulike kurskvelder: Man får informasjon og opplæring i hvordan man skal oppnå konfliktfri kommunikasjon, hvordan man skal komme over eksen og legge brudd og konflikter bak seg, hvordan man skal oppnå best mulig foreldresamarbeid osv.

Jepp, det skjer her hjemme og det motsatte skjer når de er hos pappa'n, da er det mamma de vil til om pappa blir streng [:D]

Back
Topp