Gjør jeg noe dumt?

Sjokomamma <3

Elsker forumet
Kjøpte meg sånn Gull Salami fra Gilde idag... Jeg bare må ha det.. Men har ikke spist ennå, ville høre litt meninger fra dere om hvor lurt det er. Veit jo at man helst ikke skal spise det...(?) [&:] Men jeg har sett gravide spise det (venninner av meg), så jeg fikk en litt vill tanke om at "nå gjør jeg det bare" [:-] Hva synes dere?

Hvorfor skal man ikke spise det? Det er jo behandlet kjøtt.. hmm, ikke tenkt over det i det hele tatt jeg,og spiste det hele forrige svangerskap,og har spist det nå også.

Godt å høre at du har gjort det[:)] Nei, jeg har bare fått høre at man ikke skal det, men jeg blir, for å være helt ærlig, dritt lei alle de formaningen om hva vi skal og ikke skal[:@] Da skal jeg kose meg med det etterpå[:D] [:D] Mmmmm...

nå fikk jeg og lyst på :)

Jeg er helt avhengig av salami, både forrige gang og nå!!

Har fryst ned min før jeg spiste den og sikkert lurt og ikke spise gammel salami men kos deg med pakka di!!

Jeg tror det er ulik praksis ute og går. Noen mener man ikke skal spise speket mat, mens andre mener det ikke er farlig!

Jeg har ikke fått beskjed om at det er farlig og har derfor valgt å spise det!

Jeg koser meg med sushi jeg da (mattilsynet sier ok, men delte meninger) [8|] Noen forhpndregler tar man jo! Men litt salami som er nyåpna hadde jeg spist! . Med emma spiste jeg kun fårepølse, eneste jeg ville ha... [:)]

Jeg er akkurat ferdig med salamipakken jeg kjøpte på fredag[;)]
Tenkte akkurat det samme som deg, men man kan ikke la være å kose seg bare fordi man er gravid. Vil tro at så lenge det er en nyåpnet pakke så går det fint.

Kos deg med salamien du[:)]

Mamma fikk 6 friske barn og hu spiste salami :P hehe...

Jeg har ikke spist det ennå... men tenker jeg skal unne meg selv det neste gang jeg handler ;)

Åååh så bra jenter [:D] [:)]
til dere som har "vært litt skeptiske; nå hiver vi i oss litt salami her [:D]!!!!!! [:)] 

det kan man spise,bare kos deg[;)]

Syns egentlig at det er litt dumt å spise det "bare" fordi man har såå lyst på det når det kan vere skadelig for fosteret.. Ikke for å være stygg med deg, for vet veldiig godt selv hvoran det er å MÅTTE ha noe, spesiellt nå når vi er gravide. Men som sagt, hadde holdt meg unna det når det er skadelig. Med mindre du steker salamien på stekepanne eller noe før du spiser den da.. det har jeg gjort (bare fårepølse :) )
Selv om andre spiser det så blir det jo liksom ikke noe bedre av den grunn.. Til syvende og sist så er det du som angrer på det visst bakterien er i din salamipakke, og noe skulle gå galt (BANK I BORDET!!), da har det plutslig ikke så mye å si hva andre har gjort og ikke lenger.

Det er jo "baaare" 5-6 mnd til, så kan du spise det med god samvittighet;)

Enig med KlarForBaby over her jeg. Hva andre gjør spiller jo ingen rolle, og klart det kan gå bra, mest sannsynlig gjør det jo det! Men man får uansett gjøre som man selv vil, følge matportalen eller ikke, det får være opp til hver og en.

ORIGINAL: henriette24!

det kan man spise,bare kos deg[;)]

[:)] [:D]

ORIGINAL: elink

Enig med KlarForBaby over her jeg. Hva andre gjør spiller jo ingen rolle, og klart det kan gå bra, mest sannsynlig gjør det jo det! Men man får uansett gjøre som man selv vil, følge matportalen eller ikke, det får være opp til hver og en.

Enig i det[;)]

Hva med å fryse den da?

Jeg tror nok det går helt fint å spise altså. Så lenge pakka er nyåpnet.

Men hadde jeg skulle gjort det samme hadde jeg vært nødt til å fryse den først.

Det var ikke meningen å skrive det der ETTER at du hadde spist salamien altså. Las ikke igjennom alt som var blitt skrevet før.

Men det er faktisk muligheter for at listeriabakterien er i salami, derfor skal man ikke spise det. Så selv om noen på et forum sier "ja, det kan man spise", så bør man kanskje sjekke opp fakta på en side man kan stole på før man spiser det.. (sikter til at du quotet henriette24!, som skrev at du kan spise det)
Regner med at du var usikker siden du lagde en tråd om det liksom?
Og når de fleste da skriver "ja, jeg har spist det, går helt fint. Det er ikke sannsynlig at man får bakterien i seg" så betyr ikke det at det er trygt, det betyr det er liten sjangs at du får i deg bakterie (noe som er heelt sant, mest sannsynlig så får du den ikke i deg), MEN det finnst en bakterie som er skadelig. Hva du velger å gjøre har jeg ingenting med, så visst du spiser salami så synes jeg ikke noe stygt om deg fordi :)
Men når du spør på et forum, så skriver jeg det jeg ville ha gjort, akkurat som alle andre har gjort her inne..

Håper ikke du blir sur eller fornermet på meg nå, men det er så mange som sliter med å i det hele tatt bli gravide, eller når de blir det så mister de barnet. Og når folk da tar sjangsen på å spise slike ting som er skadelig for barnet bare fordi det er liten sjangs for at noe galt skjer, så KAN noe galt skje. Og bare det at noe KAN skje, syns jeg er grunn nok til å holde deg unna akkurat den maten.

Jeg forstår vel egentlig ikke hvorfor man blir så sint for dette. Det er jo opp til hver enkelt om man vil spise det eller ikke!

Jeg personlig har fått beksjed fra lege og JM at jeg bare kan spise det, men at jeg skal fryse det først!

Det er nok delte meninger om dette som med så mye annet, og at vi vurderer det ulikt er vel egentlig opp til hver enkelt av oss!

men tenk på alt det vi spiser/drikker før vi faktisk finner ut at vi er gravid.... allerede da kan jo skaden ha skjedd hvis den skal skje... jeg har holdt meg unna salami, men har sinnsykt lyst på. men man spiser jo mye som er skadelig/ikke bra for barnet før man finner det ut, var det jeg skulle fram til før jeg skrev meg helt bort her [;)]

Back
Topp