Gjør du mye husarbeid hjemme nå som høygravid?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Som overskriften sier så er jeg nysgjerrig over hvor mye husarbeid folk orker å gjøre hjemme om dagen. Tar du all klesvasken? Hjelper til å med å ta ut av oppvaskmaskinen? Handler mat på butikken alene?
Eller er det mannen som har overtatt all husarbeid disse dagene?

Jeg kjenner jeg begynner å bli tung og sliten i kroppen og har egentlig gjort mesteparten hjemme til nå, men nå kjenner jeg at jeg snart ikke å fortsette som før.

Jeg gjør ganske mye husarbeid pluss andre ting, mens mannen styrer på ute med å fikse hage og hus.Har vært sykemeldt en periode så blir utrolig rastløs[emoji85] dagens prosjekt er å hive mye som vi har brukt til oppussing slik at jeg får gjort en skikkelig rengjøring før lillegutt kommer:) eneste jeg ikke klarer er å ligge på alle fire, så de oppgavene må mannen ta! Har mange pauser for blir jo sliten underveis [emoji12]

Jeg gjør akkurat det samme som før, oppvaskmaskin, klesvask, vasker huset en gang i uka og handler mat alene.
Jeg liker å ha det sånn passe strøkent, og "gruer" meg litt til baby kommer for da er det ikke så lett å ha husarbeidsrutiner lenger.

Skulle gjerne hatt hjelp for det er tungt med hoven kropp, men mannen gjør så mye annet at jeg ikke vil lesse mer over på han.

Her får ikke mannen røre klesvasken. Jeg tar det jeg klarer når jeg klarer det. Mannen tar ting hvis han ser at jeg ikke klarer.

Her har jeg akkurat blitt 100% sykemeldt, så det er ikke mye energi å spore til husarbeid. Men jeg prøver å sette på en klesvask og brette litt klær innimellom, tømme oppvaskmaskinen og liknende. Støvsuging og vasking blir det sjeldent av nå, heldigvis er mannen min supermann og ordner og tar i [emoji173]️

Hjemme hos oss deler vi omtrent likt, både husarbeid og ansvar ift datteren vår som fyller 2 år i august, som vi alltid har gjort. Men mannen tar mer av de litt tyngre og mer slitsomme oppgavene nå. Jeg jobber fortsatt 100% og føler meg heldig som har hatt kropp og energi til alt jeg driver med :) Siste arbeidsdag før ferie og permisjon er i morgen, det skal bli godt :)

Jeg jobber 40 % og gjør en del husarbeid når jeg er hjemme for å få tiden til å gå. Det går ikke i et rasende tempo og jeg må legge meg nedpå flere ganger i løpet av dagen, men jeg liker å få ting gjort. Dagens prosjekt er bl.a. å kjøre på fyllinga med all pappen vi har opparbeidet oss etter alle innkjøpene til baby [emoji2]

Jeg gjør alt husarbeidet, faktisk er jeg i form til å gjøre mye mye mer nå enn resten av graviditeten[emoji85] men kroppen er tung og vond, og det kommer mange rare lyder igjennom øktene[emoji23]

Orker knapt å gjøre noenting, så min fantastiske mann (som uansett er mer ryddig og flink med husarbeidet enn meg) gjør kanskje 95% nå. Det eneste jeg gjør er å lage middag innimellom (men han rydder og vasker opp etterpå), sette på vaskemaskiner og henge opp klær innimellom.

Last edited:
Gjør akkurat det samme sim før, tar bare litt lengre tid og avtil blir det utsatt. Gjør litt og litt når kroppen tillatter det. Men mannen er mer med på butikken nå enn før; da vi ofte handler bare en dag i uka å trenger bærehjelp.

Her går det som før..
Vi renoverer kjelleren så der er mannen når han ikke er på jobb.
Jeg har vært sykmeldt en uke nå, jobbet stort sett bare kveld det siste året. Tung fysisk jobb, og med to små hjemme på 1 og 2 år samt 2 som kommer tidlig fra skolen, har det vært et svære ork... også alt husarbeid itillegg da :P
Jeg liker å ha det ryddig og oversiktlig rundt meg, og bare blitt enda mer ekstremt nå som det nærmer seg termin.
Sliter enormt med rygg og bekken, døsliten til tider, men henger i så godt det går. Har ingen til å hjelpe meg så jeg må liksom..

Jøss, dere er gode! Jeg må nok la mannen få overta litt mer i hjemmet for nå begynner det å tære litt på ryggen min. Er gode tips å ta godt med pauser imellom husarbeidet. Høres også ut som at dere har gode mannfolk som tar vare på dere :Heartred

Som noen skrev over her så er jeg også litt skeptisk til å la han ta klesvasken. Han "klarer" ikke å brette klærne riktig eller sortere de som man skal av en eller annen merkelig grunn :p

Last edited:
Jeg gjør fortsatt det jeg pleier :) vasker klær, rydder og støvsuger osv. Men vi har alltid delt oppgavene så det jeg ikke gjør gjør gubben når han kommer hjem. Er hjemme hele dagen så da får jeg gjort endel, noen dager blir det mindre selvfølgelig pga at kroppen ikke er helt der.
Her sover jeg i mellom husarbeidet :hilarious: setter på vask, sover, rydder kjøkkenet, sover osv. Har vært plaget av mye kynnere de siste dagene så håper det er noe på gang nå og ikke bare "mas" fra kroppen :P

Blir mest husarbeid på mannen, jeg har fortsatt 2 uker igjen i fysisk tung jobb så da trenger jeg å få slappet av hjemme. Han er veldig flink og forståelsesfull da [emoji173]️

Samboeren min tar butikkturene, men utenom det gjør jeg alt. Han jobber til sent på kvelden, så hvis jeg vil ha ting gjort må jeg gjøre det selv:) Slapper godt av mellom slagene, og tenker at kroppen kanskje setter i gang av litt arbeid. 15 dager igjen :woot:

Ja, jeg gjør alt husarbeid hjemme hos oss.:) Og jeg handler. I dag skrudde jeg sammen et skrivebord til 2 åringen også faktisk. Det er tungt, men bruker den tiden jeg trenger. Mannen tar all utetid med 2 åringen så det slipper jeg nå. Tung i kroppen og gangvansker. Skal bli godt å få kroppen tilbake.

Jeg vasker klær når jeg orker, samboer ødelegger bare klærne når han vasker de [emoji12] Ellers går jeg å små rydder litt hele tiden. Jeg må alltid ha det ryddig, så jeg kan ikke legge meg før det er noe lunde ryddig. Støvsuging og vasking av gulv tar samboer seg av, ellers rydder vi og vasker vi ca like mye. [emoji4]

Merker at jeg trenger mye pauser innimellom, da jeg blir mye svimmel og slapp [emoji29] Så jeg bruker nok dobbelt så lang tid på å gjøre ting nå en det jeg gjorde før [emoji12]

Ja, gjør en del husarbeid. Men her i huset fordeler vi sånt ganske 50/50 fra før, så er ikke som at jeg gjør alt. Lager middag, tar oppvaskmaskina, vasker klær, støvsuger, rydder, vasker, skrur babyutstyr, leker og hjelper 4-åringen med det han trenger, går tur med hunden osv osv.. Vi er i ferd med å ferdigstille et år langt husprosjekt, så helga som var vasket jeg rundt den nye 2. etg. (tak, vegger, gulv). Mannen må ta det meste av egeninnsats i husbyggingen da, har sagt jeg ikke kan holde på med det nå i innspurten (legge gulv, male, listverk, skru terrassebord osv.), og det har han jo vært helt enig i :-) Nå har jeg vært mer inmobil i et par uker pga en liten bekkenlåsning og en kink i nakken, så har tatt det litt mer med ro i håp om at det skal bli bedre igjen.

Har mye ryggsmerter, så mannen må bidra mer med det som har med løft/bøy og gulvvask å gjøre. Ellers gjør jeg det meste som før.... klesvasken får han ikke røre hehe. Det blir bare surr :p

Back
Topp