gjør dere alt for barna?

Dollface

Forumet er livet
VIP
Tenker på de med litt større barn...

T sitter i sofaen ved siden av meg og ser på tv... han har et glass og en vannflaske stående foran seg, begge deler er tomt. Jeg strikker.

"Mamma... jeg er tørst."
"jaha.. da kan du jo gå og hente deg litt vann.."
"NEI DU SKAL GJØRE DET!"
"Nei.. det er du som er tørst, da kan du gå og hente vann..."

Nå er han pissesur og er vel igrunnen ganske på nippen til å pælme vannflaska i huet på meg...

Så si meg... gjør dere alt for ungene? Eller klarer de faktisk å gjøre noe selv når man ber dem om det?

Nei det gjør jeg ikke! 
Min eldste på 6 år klarer fint å hente seg drikke osv selv....

Det kommer ikke no godt ut av gjøre alt mulig for dem!!! Ikke da de greier det utmerket godt selv! :)

nei herregud, da hadde jeg tørna!

her er det dce som gjør alt for meg :P hehe neida, men synes det er viktig at de er selvstendige og klarer seg mye selv. Her dekker de på sine egne tallerkner, og er de tørste, ja da stå det melk eller juice i kjøleskapet og vann i springen. Dette vet de, og de gjør det automatisk...

De lager også forresten maten sin selv også, om ikke vi spiser noe sammen.

Altså, noe hjelp får de jo, men de slaver meg ikke rundt! :)

mamiii skrev:
Det kommer ikke no godt ut av gjøre alt mulig for dem!!! Ikke da de greier det utmerket godt selv! :)

Det er sånn jeg tenker også - dessuten gidder jeg faktisk ikke reise meg hvert 5. minutt fordi han skal ha et eller annet eller gjøre et eller annet...

Nei...han må hente vann og sant selv (eldstemann), men han prøver seg sann som din innimellom.

Det hun er i stand til å klare selv må hun som regel gjøre selv, og det hun ikke klarer ennå må hun prøve på hehe Så er det vel hu som henter og finner ting for meg og ikke jeg for henne..

Hørtes jo nesten ut som det er bare småen som gjør noe her nå hehe :P

Det varierer litt egentlig... Begge guttene kan be meg om å hente ting for seg,og jeg gjør det... MEN ,jeg kan også be dem om å hente ting/gjøre ting for meg - og de gjør det!
Så her går det begge veier,og da er det jo greit synes jeg.
(Gutta er 5,5 år og 18 år, så de klare det meste kan man si..) Men sånn mase greie "mamma jeg vil ha...." - det gidder jeg ikke! Men har aldri vært plaget med det heller.

Mi er 5,5 år, men henter vann selv og styrer på selv med det aller meste :) 

Nei, da hadde han jaggu fått lov å gå og hente vann selv ja..

Mi er jo så lita at hun ikke får leke med vasken og med å klatre opp etter glass selv. Men hun får pent komme med skåla si om hun vil ha mer eplebåter fra kjøkkenet, bære fat til og fra bordet og hente vannflaska si selv hvis den står tilgjengelig for henne.

Det vi ikke er så god på er å la henne kle på seg selv... Når JEG synes strømpebuksa er vanskelig å få på så klarer jeg ikke å få henne til å prøve. Men hun må begynne å kle av seg selv og så hjelper jeg til. :-)

Nei, jeg gjør ingenting sånt for barna mine - med mindre de spør veldig pent og er supersøte - for jeg vil jo lære dem at man kan oppnå litt goder ved å være ekstra hyggelig - spesielt fordi det går begge veier - og da kan jeg også spørre pent om de kan hente noe å drikke til meg :-) Dette har funket bra hittil - ungene klarer det meste, kanskje brødskiven de skjærer ikke blir helt rett, eller at de glemmer å sette inn melken etter seg, men dette lærer de etter hvert :-)
Hjelper dem selvfølgelig med ting de faktisk ikke KLARER (rekke ting høyt oppe - for høyt når de står på krakk eller stol), åpne vriene påleggspakker etc., men lar dem helst prøve først. (barna mine er 7 og 9, men dette har vært regelen i mange år)

enig med deg. man er ikke snill hvis man gjør alt for barna, da gjør man dem til bortskjemte drittunger som kommer til å behandle sine fremtidige koner som hushjelper og slaver.

men vi gjør hvernadre jo tjenester innimellom da, så henter jo drikke til han noen ganger. på samme måte som han henter til meg innimellom

Nei det gjør jeg så absolutt ikke..
Det jeg vet at hun fint klarer selv, det får  hun gjøre selv..

(hjelper til innimellom da:p)

jeg skjønner at ungen min er bortskjemt.......

jeg går vel bare rundt med en tanke om at jeg ikke må forvente for mye av han, i redsel for at han skal bli som meg... overansvarlig og alt for opptatt av andre - for så å gå på en smell og ikke orke det pøkk av ansvar senere... *sukk*
Dessuten er det sånne kamper vi bare ikke orker å ta i frykt for at han skal eksplofaenmegdere..

Min er 2år og jeg ber henne gjøre selv det jeg vet hun klarer.. Jeg synes ikke det er noe lurt å sy puter under armene på barn.. De klarer noe selv.

For minste det meste, men det er fordi hun bare er 2.. Den på 5 gjør det meste selv.. Feks det å hente vann..
Henter gjerne andre ting som jeg "trenger" og..

Men så har du min "ste" svigermor, hun gjør alt for ungene. Nesten så hun kler de, og der er den minste 8/9 år

Dollface skrev:
jeg skjønner at ungen min er bortskjemt.......

jeg går vel bare rundt med en tanke om at jeg ikke må forvente for mye av han, i redsel for at han skal bli som meg... overansvarlig og alt for opptatt av andre - for så å gå på en smell og ikke orke det pøkk av ansvar senere... *sukk*
Dessuten er det sånne kamper vi bare ikke orker å ta i frykt for at han skal eksplofaenmegdere..

jeg hadde kjøpt meg et par "soviro" og så kunne hun bare eksplodert, for at jeg ikke gadd å hente vann til henne. for om hun ikke gidder å hente det selv, nei da er hun ikke mye tørst heller!

Back
Topp