Gjær-bakst-bakere! Hjelp!

Grete71

Forumet er livet
Jeg KAN ikke bake... Men nå tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på litt - kjekt å ha i frysa... Begynner med kanel i svingen. Men når det i oppskriften står "gjær" - så er det som regel referert til vanlig gjær, ikke tørrgjær. Er 1 pk vanlig gjær det samme som 1 pk tørrgjær?

Og smør? Er det vanlig margarin eller meierismør????? [:)]

Og hva annet godt (og enkelt...) kan jeg lage til å ha i frysa?

ja står det en pakke gjær så kan du bruke en pakke tørrgjær.
smør er margarin (hvis det ikke står annet)
vanlige boller er jo alltid godt. eller så kan du hakke sjokolade og ha i deigen, eller rosiner. hvetekrans er jo veldig godt :)

Mamma sier at det er skikkelig smør som gjør bakverket godt, så gå for meierismør [;)] Jeg er amøbe på baking jeg også, men på 1,2,3 pakkene med brød står det at man kan bruke en pakke tørrgjær eller en pakke ferskgjær, så da er det kanskje det samme hva man bruker... Men ikke ta mitt ord for det. Funker som regel for meg ihvertfall. [8D] Jeg skal bake fylte horn når jeg får permisjon. Med skinke, ost og ketchup og oregano i. Jepp jepp

ORIGINAL: Ellie86

ja står det en pakke gjær så kan du bruke en pakke tørrgjær.
smør er margarin (hvis det ikke står annet)
vanlige boller er jo alltid godt. eller så kan du hakke sjokolade og ha i deigen, eller rosiner. hvetekrans er jo veldig godt :)

Ja hør på henne du, kanskje det blir helt feil med vanlig meierismør, hør på de med peiling :-D Men på annen matlaging mener jeg mamma sier at smør er toppen! Hoho.

ORIGINAL: *Mina min*

Jeg bruker bare tørr gjær om ikke det står spesielt i oppskriften at den må være fersk. 1 pk tørr gjær tilsvarer vel 50 gr fersk.

Jeg bruker også den tørre for søte deiger(rød pakke) til boller o.l og den blå pakken til brød, pizzadeig osv. Men dette er ikke noe must[:D]

Smøret må du se på pakken om det egner seg til baking. Ikke alle bord smør som gjør det.
Lykke til[:D]

Høh, rød pakke?????!!! [8D] Smør, da tenkte jeg på vanlig stekesmør/margarin eller Tine meierismør (mmmmmm dèt er jo deilig smør da....).

Må visst ha en tur i butikken i dag og handle inn litt småting.

en pakke tørrgjær tilsvarer vel 50 g fersk. Jeg bruker alltid fersk, så er ikke den beste på dette punktet. [:D]
Jeg bruker melange når jeg baker, synes det er det som duger.

Du kan jo lage skoleboller, hvetekrans, vanlige boller (innmari godt å strø melis oppå før servering! [:D])

Gå inn på www.detsoteliv.no ,der er det syykt mye snadder! Søk på "verdens beste boller"! de er fantastisk gode,bakte de her om dagen,men som skoleboller da.. Bare kjøpe med ferdig vaniljekrem på kartong...  Ellers er klippekrans/bladkrans veldig godt,sånn med sukker og kanel...!!!!!!!!!!!! Mmmmm! Wienerbrød? Litt tidkrevende,men ille godt! :) Lykke til! [:D]

Bladkrans synes jeg å huske vi lagde på ungdomsskolen.... [:)] Kanskje jeg skal prøve meg på det også. Må nok skrive en liten handlelapp - men tror faktisk at jeg har mesteparten hjemme... Ble LITE baking til jul....

Ja, vi bakte iallefall bladkrans på undomsskolen.... Men man må være litt mer raus med fyllet enn det eventuelt står i oppskrift altså... hehe... Den vanlige blå tørrgjeren bruker jeg egentlig til allt... tror man merker fint liten forskjell på den og den røde,bortsett fra at den røde er dyrere...! :)  Du burde prøve deg på "verdens beste boller", de er bakt med melis istedenfor sukker,og det gjorde underverker! Ble som om du kjøper boller hos bakern! OG kjøp melange margarin og ikke soft flora når du skal bake... melange binder bakverket mye bedre,og holder seg bedre også!

På pakningen til tørrgjæren står det kor mykje som tilsvara ei pakka fersk gjær (trur det er ei pakke)
Og med margarin bruka du margarin, som egna seg for baking [;)] bruka alltid melange sin margarin eg.

Du kan jo laga horn, det er lett, og mange kaker kan jo frysast.. [;)]

Jeg bruker aldri margarin til baking, det er herdet fett og ikke bra - jeg kjøper alltid godt smør fra Tine. Ikke noe bordsmørvarianter heller. Setersmøret er litt saltere, og mye dyrere, så det er ikke nødvendig å bruke, men det som heter Godt Smør og man før kjøpt i sånne halvkilospakker sånn som margarinen, det er best å bruke. Og ja, en pakke tørrgjær tilsvarer 50 g fersk, og fersk gjær er bittelitt bedre for smaken sier de, men effekten skal være den samme, tørrgjæren er også mindre ømtålig overfor temperaturen på væsken, det går an at den er 37,5 grader eller 38 uten at du dreper den liksom, mens fersk gjær er mye lettere å drepe...

Vil anbefale at du hever litt ekstra lenge på forhevingen, det synes jeg gir gode resultater når jeg baker, og baker du boller så blir de best hvis de får etterheve i ca 45 min før du putter dem i ovnen... Lykke til!

Jeg bruker alltid melange når jeg baker...

og når det gjelder gjær, så bruker jeg både fersk og tørr om hverandre (noen ganger står det jo i oppskriften hva som er egnet også).. Men er litt forskjell på de, så dette er hentet fra idun.no:

Idun Fersk Gjær
Idun Fersk Gjær løses opp i en deigvæske på ca 37 °C.
Finnes i pakning á 50 g. Idun Fersk Gjær Original bør oppbevares kjølig ved 2-8 °C.

Idun Tørrgjær
Idun Tørrgjær skal blandes direkte i melet og deigvæsken bør ha en temperatur på 40-45 grader. Idun Tørrgjær finnes i pakning á 5 poser tørrgjær á 12 g. En pose Tørrgjær tilsvarer 50 gram fersk gjær. Bør oppbevares tørt, gjerne litt kjølig for optimal lagringstid.

Lykke til med gjærbaksten! [:)]

Ja, det er det samme vet du! [:)]
Jeg bruker også rød tørrgjær til søtbakst, og blå tørrgjær til annet. Jeg bruker meierismør til f.eks boller, men melange til rundstykker osv. Det er egentlig det samme, men jeg synes det gir en søtere smak med meierismøret. God-matræva vet du[;)]

Du kan jo lage en stor bolledeig. Så lager du halvparten til boller og den andre halvparten til skoleboller f.eks. Da er det jo bare å kjøpe en sånn ferdig vaniljekrempakke og klæsje på før du har de i ovnen.

Muffins med all slags mulig bær/nøtter er jo kjempegodt. Da kan det være greit å bruke store amerikanske former, siden røren blir tung og det er lett at de små vanlige formene flyter utover. Kjøp sånne små fryseblandinger med bær så strør du dem over muffinsene før du klasker de i ovnen.

Rundstykker er jo alltid deilig å ha i frysen da. Der har jeg faktisk sverget til 123-pakke, bare at jeg tilsetter valnøttkjerner og pinjekjerner i deigen og strør sesamfrø over.

NAM! [;)][:)]

Muffins ja!!!! Har jo en hel BOK med oppskrifter!!!! Takk for at du minte meg på det!!!! [:D]

ORIGINAL: Grete71

Muffins ja!!!! Har jo en hel BOK med oppskrifter!!!! Takk for at du minte meg på det!!!! [:D]

lag sånne STOORE amerikanske muffins! de er sinnsykt gode!!! jeg fant en oppskrift på noen helt fantastiske amerikanske muffins.

Gjær kan du vanligvis velge selv om du vil bruke tørr eller fersk hvis det ikke står spesifisert.
Viktigste med gjær er at du ikke bruker for varmt vann slik at du ødelegger gjæret, men så varmt at det virker, litt varmere enn lunket.
Smør er stort sett også valgfritt, spørs bare hvor mye fett du vil ha i den...men det pleier å være spesifisert hvilke type smør.

Jeg har bakt langpanne sjokolade kake, veldig enkelt å dele opp å putte i fryen, tiner raskt også. Og så enkelt å lage;) Gjørbakst tar litt mer tid synes jeg.
Ellers et lite tips...de bollepakkene som er ferdig blandet, er veldig kjekke, og hakker du opp en plate med melkesjokolade og baker inn i deigen etter første heving så får du super gode sjokoladeboller;)
Lykke til!

Back
Topp