Gir du blod?

Nei kan ej gjøra det. E min største ønska eg kunde ha gjort det

Jeg har "overtrukket kontoen" og fått mye mer blodenn jeg har gitt.

Takk til alle blodgivere i tråden! :wav

Nei.
Blodvolumet er det som ofte må gjenopprettes etter skade eller sykdom. Det trenger man ikke blod til, selv om mange fortsatt tror det er den eneste løsningen. Men det er muligheter, som at man kan bruke feks dekstran, Haemaccels løsning og Ringers løsning. Eller til og med saltvannsoppløsning.
Synes mange tar litt for lett på blodtransfusjoner. "Søppelet" til meg og deg fraktes med blodet, og jeg vil ikke ha noen annens "junk" i min kropp. Det er en organdonasjon som mange tror er nærmest hellig fantastisk. Jeg bruker heller alternativer når jeg skal opereres neste gang. Mye bedre.
Så er ikke så bekymret for "krisen" med lite blod, og gir hvertfall ikke blod. ;)

Nei.
Blodvolumet er det som ofte må gjenopprettes etter skade eller sykdom. Det trenger man ikke blod til, selv om mange fortsatt tror det er den eneste løsningen. Men det er muligheter, som at man kan bruke feks dekstran, Haemaccels løsning og Ringers løsning. Eller til og med saltvannsoppløsning.
Synes mange tar litt for lett på blodtransfusjoner. "Søppelet" til meg og deg fraktes med blodet, og jeg vil ikke ha noen annens "junk" i min kropp. Det er en organdonasjon som mange tror er nærmest hellig fantastisk. Jeg bruker heller alternativer når jeg skal opereres neste gang. Mye bedre.
Så er ikke så bekymret for "krisen" med lite blod, og gir hvertfall ikke blod. ;)
Men her er det jo snakk om de pasientene som trenger blodcellene og ikke volumet pga alvorlig sykdom? Eller har jeg misforstått :)

Jeg gjorde det to ganger, men jeg blir så innmari dårlig, så jeg må vente til jeg har litt mer overskudd igjen :)

Nei.

Øhm, så hvis en person havner i en trafikkulykke, får indre skader og blør store mengder, så vil du fylle på med Ringer Acetat? Klart det fungerer (til en viss grad) for å opprettholde blodvolumet, men tap av store mengder blod må erstattes med blod. Samme med mennesker med sykdommer der kroppens naturlige produksjon av nytt blod er redusert, der er den eneste som fungerer blodtransfusjon. :)

Jeg gir blod, og det synes jeg alle som kan bør gjøre! :)

Før var det ikkje aktuelt, da eg ikkje tåler synet av sprøyter.
Men etter min bestevenninne holdt på å dø i bilulykke, registrerte eg meg dagen etterpå.

Så selv om eg besvimer kvar gong, er eg stolt blodgiver. :)

Vi bor langt unna nærmeste sykehus og jeg må derfor betale over 500kr av egen lomme for å gi blod - DET er ikke aktuelt! Jeg har ikke noe behov for å tjene på det, men synes det blir feil at jeg skal gå i tap!
Synes det bør være løsninger for skyssgodtgjørelse dersom det er så voldsomt til mangel på blodgivere. Jeg vil gjerne være men dette er naturligvis ett hinder for meg!

Ikke lest linken men ja gir blod :-) men akkurat nå har jeg karantene etter graviditeten ;)

• Liker
Reactions: Io
Får ikke gitt da blodårene mine er for dårlige.

Nei får ikke lov.

Jeg er blodgiver! Men må vente til det har gått et år siden fødselen og til jeg er ferdig med å amme :)

• Liker
Jeg gir selvsagt blod! Står på beinmargsdonorlista også. :)

• Liker
Back
Topp