Gir du barnet ditt utfordringer?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Litt inspirert av barnetv idag, faktisk.

Er dere flinke til å gi barna deres muligheten til å prøve? Å hjelpe til? Å klare selv? Eller er det lett å stadig havne i den fella hvor en tror en ikke "har tid" eller at en rett og slett undervurderer barnas egenskaper?

Nå tenker jeg ikke på enorme utfordringer, som å la toåringen designe kjøkkenet, men de små oppgavene. Smøre på skiven, helle i melk, slå inn en spiker, klippe, matlaging osv.

Du vet at det ikke blir gjort 100% riktig, det blir mer grisete eller at det ikke nødvendigvis blir så pent, men tenker du over hva det betyr for barnet ditt å få lov til å gjøre disse tingene? Eller har du et stort behov for å ha kontroll over situasjonen selv?

Vesla (4) er nesten alltid med på kjøkkenet. rører i boller og kjeler. Heller i ingredienser osv.. selvfølgelig sammen med meg. Vi baker og lager mat.
Hun få bruke barnesaks å klippe/lime når jeg sitter ved siden av henne.
Å hun hjelper meg i hagen om sommeren.
Hun elsker å hjelpe til. Å blir nesten fornærmet på meg hvis jeg setter på oppvaskmaskinen uten å ha spurt henne først. :hilarious::hilarious:

Hun vil også tørke støv når jeg vasker hus :P

Ja det gjør jeg, vår 8åring lager middag en gang i uken faktisk.Han var mye med på kjøkkenet da han var mindre.

Hun på 5 får hjelpe til med det hun ønsker, har fått spikke med speiderkniv ( til pappans store forskrekkelse :p da hun bare var 4 år , han fikk ikke vite noe før vi kom hjem fra speidern den dagen ;) ) men det gikk veldig bra under voksen oppsyn så klart. Er med på de aktivitetene hun ønsker. Hun på 17 år er jo voksen og har ingen begrensinger.

Ja, det syns jeg. Vesla på to år skjærer brødskiva si i fire (eller atten) deler selv, klemmer kaviar ut av tuba og smører på. Hun kler av og på seg en del med hjelp også, kjempeflink er hun! :-) Men det er jo ikke alltid det er tid, da. Det kan jo ta en halv evighet med hver minste ting... :p

Her har hun alltid fått lov til å prøve å klare ting selv og vi har prøvd så godt vi kan å oppmuntre henne til hva enn slags oppgave det har måttet være :)

Ja. Jeg tror det er en av faktorene til at det ikke har vært noen "trassperioder" her.

Jeg er veldig opptatt av å la de prøve seg selv. Ser hvor mye glede de har av det å så stolte de blir når de får til :) De får bli me på nesten alt av husarbeid, hente glass me vann/melk selv, dekke på bord å rydde bord, smøre på skiver, kutte grønnsaker, pusse tenner, børste hår osv! De får prøve stort sett alt, men jeg hjelper til når det trengs.

Finnes absolutt forbedringspotensiale her på den fronten

Mær eg torkar støv å vaskat hjemma så går 2,5 åringen klut å vara med de syns han e kjekkt. De har resultert att nær han søler noet så går han ut på køkken å finner seg en håndkle som han ska torka opp med :-) han får vara med å pakka ut oppvaskmaskinen då lærer han seg de olika tingen som er oppe i. Og han får vara med å baka då blir han så glad . Liker å baka Kanske han blir min privata kokk:p

Back
Topp