Gir du barnet ditt fluor? hvorfor?

Ja, for å motvirke hull!
Tannlegene anbefaler det jo, så da hører jeg på fagfolk som kan det.

for liten.Kommer til å gi det hvis tannlegen sier han skal ha det(dvs at jeg ikke kommer til å gi det før han har vært hos tannlegen første gang.)

Lag alternativ:for liten,vet ikke om vi skal gi enda.feks[:D]

Vi gir fluor fordi vi har fått det anbefalt både fra helsestasjon og fra tannlege.

Av meg og mine søsken, så er det yngstesøstra mi som fikk hull i tanna som barn. Fpr da fikk mamma beskjed om at det var bare tull med fluor. Vi andre fikk det og fikk ikke hull!

ORIGINAL: Selina

Ja, for å motvirke hull!

ORIGINAL: DivaX

Men dere som gir, har dere lest litt om fluor før dere gir det til barna deres?

Ja, har det.

Fluor er ikke helsefarlig så lenge doseringen er riktig. Dette har blitt diskutert opp og ned i noen år nå. Alt er farlig i store doser!

Regner med at det er dette du skal frem til??

Har gitt fluor fra den dagen hun fikk første tanna,
det gjør jeg fordi jeg har fått det anbefalt på helsestasjon.
For liten til å få fluor tror jeg ikke noe på faktisk! Thale har fra hun var 7mnd vært i stand til å suge på tabletten relativt godt[;)] Og om hun svelger den ned så har vi i det minste prøvd[:)]

Fluor er ikke helsefarlig så lenge doseringen er riktig. Dette har blitt diskutert opp og ned i noen år nå. Alt er farlig i store doser!

Regner med at det er dette du skal frem til??

Ok. er det noe sted jeg kan lese om dette som er pålitelige kilder?
Jeg sikter ikke til noe som helst, men ja jeg har hørt at det bl.a kan føre til kreft.
Selvsagt mye som fører til kreft, men jeg har ikke lyst til å putte ting i ungen min bare fordi andre sier jeg skal gjøre det, hvis det kan være farlig og føre til sykdom senere i livet.

å leve fører til døden[:-]

Alt er jo skadelig.Å gå ut døra er skadelig.Nei,gidder ikke få paranoia for noen stakkarslige fluorsmileys[:D]

Ja, for å motvirke hull!

er jo en grunn til att unger når for tiden har sterke fine tenner. God tannpleie og fluor [:D]

ORIGINAL: ~Nathalies mamma~

ja hun får fluortablett.

Men Pappa fortalte her om dagen at når han var liten, så skulle ikke han og søsknene han s få det (det ble utdelt på skolen), for de hadde nok fluor i drikkevannet. De bodde på gård og det var faktisk så mye fluor i vannet, at dyrene mistet tenner og brakk beina[&:].

guri!

Jeg gir det. Ukristisk som jeg er, leste jeg ikke en doktorgradsavhandling om temaet før jeg begynte å gi det. Jeg har mye hull selv, og håpet å skåne henne for litt av det. Men det står på pakken min at jeg bør bruke mindre tannkrem på tannbørsten hvis jeg gir fluor, så det gjør jeg.

Er ikke fluor også brukt som rottegift? Er det ikke rett og slett gift? Er det slik at man bare må gjøre seg opp en mening om dette selv eller er det GODT dokumentert at det ikke er farlig?
Jeg tenker penge industri egentlig, akurat det samme som jeg tenker om aspartam.. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men da vil jeg gjerne se det svart på hvitt der dette er blitt forsket på.
At det blir diskutert frem og tilbake gir meg ikke noe svar. Selvom dette er ett omdiskutert tema så betyr ikke det at det ikke er farlig eller er farlig... Jeg ønsker tall, forskning og alt jeg kan få.
Ser noen sier at det ikke er farlig i små mengder, men jeg er usikker på det, for de som bruker det bruker jo litt hver dag. Og hvis man skal beggyne å regne på det så er det jo ikke akurat små mengder vi snakker om.
Jeg har lest mye om at det er bra, men jeg har lest mer om at det ikke er bra.. Så inntil videre så kommer jeg til å velge å ikke gi det til gutten min.

Du kan skjekke opp dette selv på nettet og snakke med din tannlege. Noen forskere (spesielt i Danmark) mener at fluor er helseskadelig for oss. Mens andre forskere går ut og sier at fluor ikke er farlig så lenge du ikke overstrider dagsdosen. Du må selv bestemme hva du tror på. Forskere har jo gått ut med at både tomater,biff og chips er skadelig og kan fremkalle kreft. Jeg mener dette har lite hold. Det samme gjelder med fluor.

Legger ved en link hvor de fleste er i mot fluor, men se å "green dude" sitt svar så forstår du hvorfor jeg er uenig med at fluor er farlig. (Har fått dette bekreftet fra min tannlege):
http://www.gronnhverdag.no/diskuter.php?discussthread_id=253

ja

Jeg har ikke gitt jenta fluortabletter på lenge, nettopp pga jeg er litt skeptisk til fluorbruken.
Pusser godt med fluortannkrem og spiser ikke mellom måltidene, så får håpe det er nok til å holde henne hullfri[:)]

tannlegen min anbefalte å vente til 3-4 årsalderen.

Back
Topp