Gir dere Paracet/Ibux til barnet når har forkjølelse og ikke kan sove?

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Hei!
Er det feil å gi Paracet/Ibux før leggetid hvis barnet kun er forkjølet, har rennende nese og hoster? Skal man helst vente med det til barnet får feber? Vi har gitt det til vår guttunge på litt over 2 år da han har vanskelig for å sove på grunn utilpasshet. Det har hjulpet ham å sove lettere.
Jeg tror hvis vi ikke hadde gitt det han ville han ha problemer med å sove og ville få feber/ forverring.
 
Nei, jeg gir minst mulig medisin så Paracet sparer jeg til han har feber og den blir høy - feber skal jo tross alt også bekjempe infeksjonen barnet har. Men vet sykdom hvor det allerede har vært feber har inne i bildet, og jeg mistenker at den vil stige mot kvelden, kan jeg gi en Paracet ved legging. Har sjelden brukt Paracet over mer enn maks to til tre dager på rad.
Vi har dog i perioder slitt mye med søvn på gutten ved forkjølelse og hoste. Skikkelig slitsomt, men nå som han er eldre takler han forkjølelsene mye bedre
 
Vi gir kun paracet dersom han faktisk har vondt eller har vedvarende høy feber. Man skal ikke bruke medisin forebyggende eller som sovehjelp med mindre legen anbefaler det, spesielt når de er små. Smertestillende vil jo ikke ha noe effekt på hoste og tett nese, så jeg ville ikke gitt medisin for det. Da hever vi heller senga, det har god effekt :)
 
Gir ved ubehag ved forkjølelse ja. Men min har astma og plages ofte mer enn "normalt" dette er avtalt med lege. Det er såpass sjeldent uansett, for de aller fleste forkjølelser her ender opp med halsbetennelse eller enn eller annen infeksjon og ofte innleggelse, så da blir det Paracet uansett.
 
Vi gir når han er forkjølet og det er tydelig at han har det ubehagelig og ikke får sove pga. sykdomsfølelsen i kroppen. Ofte er det på dag 1 og 2 av sykdomsforløpet. Det er ikke farlig å gi Paracet innimellom. Du kjenner barnet ditt best og søvn er også viktig for å bli frisk. Min klarer heller ikke fortelle meg hvordan han har det. En forkjølelse er ofte ledsaget av hodepine og kroppsverk. Det er ikke bare hoste og snørr. Så når jeg ser han er plaget og syk så får han Paracet uavhengig av om feberen er til stede eller ikke, og når han sovner som resultat så vet jeg at det var riktig å gi. Paracet er jo ikke noe man blir døsig av så går ikke an å bruke det som søvnmedisin liksom. Det er almenntilstanden som avgjør her :)
 
Ja jeg er enig i at for å dempe plagene med kraftig forkjølelse som hindrer normal søvn, er det greit med en Paracet før leggetid. Man kan jo forsøke alt annet først: dryppe saltvann i nesen, heve hodet på sengen og suge nesen.

Vi gir når han er forkjølet og det er tydelig at han har det ubehagelig og ikke får sove pga. sykdomsfølelsen i kroppen. Ofte er det på dag 1 og 2 av sykdomsforløpet. Det er ikke farlig å gi Paracet innimellom. Du kjenner barnet ditt best og søvn er også viktig for å bli frisk. Min klarer heller ikke fortelle meg hvordan han har det. En forkjølelse er ofte ledsaget av hodepine og kroppsverk. Det er ikke bare hoste og snørr. Så når jeg ser han er plaget og syk så får han Paracet uavhengig av om feberen er til stede eller ikke, og når han sovner som resultat så vet jeg at det var riktig å gi. Paracet er jo ikke noe man blir døsig av så går ikke an å bruke det som søvnmedisin liksom. Det er almenntilstanden som avgjør her :)
 
Hei!
Er det feil å gi Paracet/Ibux før leggetid hvis barnet kun er forkjølet, har rennende nese og hoster? Skal man helst vente med det til barnet får feber? Vi har gitt det til vår guttunge på litt over 2 år da han har vanskelig for å sove på grunn utilpasshet. Det har hjulpet ham å sove lettere.
Jeg tror hvis vi ikke hadde gitt det han ville han ha problemer med å sove og ville få feber/ forverring.

Ibux skal du være forsiktig med å bruke til barn, det skal kun gis i samråd med lege.
https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-8192?source=relisdb

Paracet gir jeg dersom allmenntilstanden er dårlig når ungene er forkjøla/plaget. Det er jo smertestillende og barn får og smerter når de er syke, det er bare vanskelig å sette ord på det.
I tillegg har jeg faktisk lagt merke til at de hoster mindre når de har fått en paracet. Om det er tilfeldig eller hva det er vet ikke jeg, men det er nå sånn det er her i huset :rolleyes:

Sånn ellers så er det hevet hodeende og vann som er mine beste kjærringråd mot hoste.
 
Back
Topp