Gir dere mye frukt?

Slumpesara

Forelsket i forumet
Ja, det lurer jeg på i kveld!

Snuppa mi er utrolig glad i fruktmos (ikke så veldig rart kanskje...), men hun får gjerne frukt flere ganger om dagen. Helsesøsteren vi går hos er veeeldig nazi på at babyer og barn ikke skal ha søte ting, og mener at babyer ikke bør få ren banan, det er aaaltfor søtt, man skal helst blande den ut med avokado eller andre grønnsaker....jaja...tanken er god, og jeg vil absolutt at mi skal få et sunt og variert kosthold, så nå begynner jeg å lure på om jeg gir for mye sukker i form av frukt.

Lager som regel alt av fruktmos/smoothie til mini selv, basis er pære, eple, kiwi, blåbær og bringebær i ulike varianter (sjelden banan, da mi ikke er så glad i det, blædiblæ til hs hehe). En sjelden gang får hun aprikos/sviskemos hvis magen trenger litt ekstra fart. Og så bruker vi endel av Ellas smoothies når vi er ute og farter (eller er late og ikke har lagd mos eller tatt opp av frysern).

Uansett...denne fruktmosen har vi ofte oppå grøten (bruker kun naturellgrøter), som dessert etter middag, eller mellommåltid hvis det blir lang tid mellom hovedmåltidene.

Ble litt langt og rotete dette, men hva gjør dere andre erfarne mødre? Gir dere mye frukt i løpet av en dag, eller er det kun "godteri" på lørdager og spesielle anledninger? Blir det lettere med sunne mellommåltider når de kan få melkeprodukter?

Ja, nå er ikke jeg noen mer erfaren mor enn deg da... Men jeg gir frukt som mellommåltider eller som dessert. Noen ganger blir det en gang om dagen noen (få) ganger fler og noen dager blir det ikke tid til noen fruktspising. Jeg vil at ungen min skal være glad i frukt og heller velge en banan eller ett eple mellom måltider når hun blir eldre også. Bedre det enn mye annet drittemoticon  At banan er for søtt etter helsesøsteren din sin mening,ville ikke jeg brydd meg nooooe om...NOE ekstra godt må vel de små også få...?? Jeg pleier faktisk å blande moset banan med annen fruktmos eller smoothie av å til...skikkelig synder...haha!

Har lurt litt på dette også. Jeg gir en fruktpuré til gutten min hver dag, som regel etter et skivemåltid. Noen ganger har han fått to beger, og jeg lurer på om det er litt mye. Han liker ikke middagsglass eller middag som jeg lager, og jeg kan jo ikke bare gi grøt og skive hele tiden.... Har i grunnen vært mest redd for at han skal bli dårlig i magen, jeg.... Greit å høre andres erfaringer!

Han får i hvertfall 1 beger om dagen. Aldri tenkt at han kan få for mye sukker fra frukt. Tenker at frukt er bra jeg og vil han ikke ha mat så får han frukt. Vil heller at han skal spise noe. Han elsker all slags frukt :o)

Så flink du er som lager smoothie selv da :) hørtes godt ut!
Her går det mest i fruktbiter av melon,banan,eple, pære.. en gang i blandt får han litt jordbær/bringebær/kiwi ;)

Back
Topp