Nei, ikke gått som en lek. Jeg måtte opereres etter fødsel så gikk glipp av noen timer med mulig stimulering første døgn (han diet på fødestua da, lenge på begge bryst), etter at jeg var ferdig operert og våken var vi begge slitne, og mini var kvalm etter å ha svelget endel fostervann pga rask fødsel og ville ikke die. Her skulle jeg håndmelket/pumpet dagen lang ser jeg i ettertid. Etterhvert viste det seg at mini ikke fikk tak når vi prøvde å legge ham til, og ble bare sint og så sovnet fordi han ikke fikk i seg mat. Først når han var nesten to døgn gammel fikk vi prøve brystskjold, da fikk han tak på 3 sekunder, og hang på i timesvis! Dessverre var skaden allerede skjedd, han hadde lavt blodsukker, fikk ikke i seg nok fra meg og måtte begynne med tillegg. Så fortsatte vi med skjold i 3,5 uker, men pga lav vektoppgang måtte vi gi mer og mer mme (tømte nok brystet dårlig med skjold). Når han var 3,5 uke gammel fikk vi endelig til åslutte med skjold, sammen med mme har vekta skutt fart siste to ukene, og nå er han 5,5 uke gammel og vi skal prøve å redusere mme og gå over til fullamming. Kjøpte pumpe på dag 7 pga brystbetennelse grunnet tette melkeganger, har pumpet 1-2 ganger i døgnet siden, og nå blir det pumping og amming alt jeg makter. Ønsker å fullamme, så håper på det, om ikke blir det delamming så lenge vi klarer!
Fikk varierende hjelp på barsel, noen var supre, andre tok oss ikke helt på alvor/var altfor stressa. Fått fantastisk hjelp på ammepoliklinikken etter utskrivelse da! Hun som hjalp oss der er helt super, rolig og støttende og ga meningsfulle råd. Syns ikke helsestasjonen har gitt så mye hjelp på akkurat amminga, var liksom bare "begynn å gi tillegg" å få der. Har også hatt litt mail-veiledning av ammehjelpen, dessverre var det ingen som kunne komme på hjemmebesøk. Og Facebookgruppa Ammegruppen har vært fin! Der er det aktive ammehjelpere