Giftermål ringene

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Jeg bare spørr her jeg og beklager at det ikke har stort med barn å gjøre, men regner med at det er noen gifte her inne som kan hjelpe meg :-)

Ringene, vi har forlovelsesringene på høyre handa og har tenkt å ha gifteringene på venstre, men noen sier at dette er feil...

Hva er riktig?

Det riktige er vel egentlig ifra gammelt av å ta forlovelsesringene ifra høyre til venstre. Om det ikke var omvendt ;-) lenge siden jeg leste om det.

Men alt er vel egentlig lov idag ;-) altså både høyre og venstre, vi har på venstre hånd ;-)

De fleste har vel ringene på høyre hånd hele tiden i Norge nå for tida?

Jeg og mannen bærer ringene på hver vår hånd.... Brukt samme ringer som forlovet som nå gift;)

Vi har på høyre..

Vet at i Sverige bl.annet så har de på venstre hånd, siden hjertet er på den siden..

Men alt er lov :)

I Norge har ein tradisjonelt brukt høgre handa til begge deler (bytte ut forlovelsesring med giftering, ev. bruke den samme vidare). I mange andre land er tradisjonen å ha ringen på venstre hand.

Alt er derimot lov, ingen ting er "rett" eller "gale", det fins ikkje noko ringpoliti. Gjer det sånn som dokker har lyst til.

Vi har forlovelsesringane på venstre hand. Har ikkje bestemt oss for om vi skal ha mye ringar til bryllaupet i juni, men trur uansett vi kjem til å fortsette å ha ringen på venstre side.

Vi har de i kjede rundt halsen, men hvis jeg skal ha den på meg bruker jeg den på venstre :)

Vi bruker forlovelsesringene som gifteringer og har på høyre hånd. I mange andre land har de gifteringen på venstre.

Vi er ikke gift enda, men har forlovelsesring på h., og når vi blir gift skal vi ha samme ringene jeg skal bare få en hjertediamant i min. Så det blir fortsatt h.

Forklaringen jeg har lest er at man har hatt tradisjon for høyre side i Norge fordi det er høyre hånd man avlegger eder med.
Altså, når man skal love hverandre evig troskap så faller det seg naturlig å markere det med den hånden man lover ting med. :)

Historisk sett har også venstre hånd hatt dårlig rykte - høyre hånd er "right" og "dexter", mens venstre kan refereres til som "sinister" (skummel)...

Vi bruker forlovelsesringene på høyre hånden, og kommer til å bruke gifteringene på venstre. Tror dette er mer vanlig i de fleste andre land, men min tanke er at det er mest praktisk å ha gifteringen på hånden jeg bruker minst.

Eg har begge på høgre, men om dei ikkje hadde passa samen, ville eg tatt forlovelseringen over på venstre hånd (eller ikkje brukt den) og gifteringen på høgre. Mannen har bytta ut ringen, og har no berre gifteringen:)

Har de på høyre. Hadde forlovelsesringen på høyre og flytta den til venstre. Nå bruker jeg ikke forlovelsesringen da den er blitt for liten. Trudde det var tradisjon? Alle jeg kjenner har gjort det sånn. Er det ikke i USA de har den på venstre?

Back
Topp