Gifte seg, hva syns dere? *oppdatert*

Lille_84

Glad i forumet
Oppdatering på mine gifteplaner [8D]
Jeg ble så ivrig av alle de fine forslagene og erfaringene her at jeg klarte å buse ut med det da samboer kom hjem fra jobb. Dere skulle sett ansiktet hans! Har aldri sett han bli så rød. Så sa han; "Nå gir du deg. Dette skal jeg ordne" Hehe, så ble ikke noe giftermål på meg nå gitt [;)] Jeg kom med så mange forslag på å gjøre det annerledes og at jeg ikke ville ha et stort bryllup. Men han sto fremdeles på sitt. Tror han er litt opptatt av at han skal fri. Tror han var litt redd for at han hadde såret meg senere, for han nevnet hele tiden at han ville så gjerne gifte seg, men det var ikke slik han hadde tenkt at det skulle foregå.
Så nå får jeg bare vente å se, om ringen kommer på fingern i løpet av året, eller om jeg må vente en god stund til. Jeg er hvertfall klar som et egg, så nå vet han det [;)]

-------------------------------------------------------

Jeg har tatt over halve lånet på huset til samboeren. Så per dags dato er det han som eier huset, mens jeg bare har lån [8D] Vi har jo tenkt å fikse det, men ting tar virkelig tid... Først skulle jeg skrives over på skjøtet, men dette er så himla dyrt, så vi fant ut at vi skulle gå gjennom advokat i steden, noe som vi på en måte holder på med... Men det koster jo det også midt i denne regning tiden.
Alle vi snakker med, banken osv. sier at det beste er jo å gifte seg. Da blir jo alt ordnet automatisk. Vi har bare ledd det bort. Jeg har jo drømt om å gifte meg siden jeg var liten, og vil jo ikke gifte meg bare fordi det er praktisk, men i det siste har jeg vel egentlig blitt mer og mer tent på ideen. Vi har jo aldri i verden råd til et skikkelig bryllup nå, men tenkte at vi bare skulle dra på tinghuset, eller hvor man gjør det, gifte oss og spise en bedre middag etterpå. Så kan vi heller ha festen en annen gang.
Jeg har ikke noe behov for å gifte meg i kirka, og jeg vil heller ikke ha noe stort bryllup. Jeg hater all oppmerksomheten, hehe.
Jeg har ikke nevnt dette for kjæresten enda, så vet ikke hva han egentlig syns. Det vil jo si at jeg må gi slipp på det frieriet som jeg har drømt om så lenge. Og alt det romantiske med bryllup. Sukk... Men det hadde vært så enkelt i steden for alt det surret vi driver med nå.
Væææ....! Hva syns dere egentlig? Hva hadde dere gjort? Og hva har dere gjort evt.?

me giftet oss for 6,5 mnd siden.. og merker no at det er grådig greit å vere gift med tanke på huskjøpet osv.. var så lett å få lån når me var gift:) så no eiger me ett hus i lag..

om dåke ikkje har råd til å gifte dåke no så kan dåke jo gjøre som ett vennepar av oss.. dei gifta deg i tinghuset og så åt en god middag etterpå.. og på ett års bryllupsdagen sin giftet dei seg i kirken og fikk fest hos familiene sine[:D]

ORIGINAL: Lunica

Jeg har ikke så mye gode råd å komme med, kan så lite selv om alt det der.
Men jeg har også tenkt akkurat det samme som deg, at det hadde vært enklere og giftet oss ang det er med lån, arv og barn..
Men vet at sambo ikke vil gifte seg [;)] Han er imot ekteskap av en eller annen grunn..
Ville i så fall gjort det på samme måte som du skriver om, gått inn på tinghuset og tatt en fest senere [:)]
Penger er det ikke flust av her heller.. Men må innrømme at jeg blir litt stressa av å tenke på om noe skulle skje med sambo så vet ikke jeg hva som skjer med hus og lån..

Jeg og samboer har nettopp ordnet oss forsikring som gjør at dersom en av oss faller bort (bank i bordet for at det IKKE skjer!) så vil den som er igjen få utbetalt en sum penger. Det gjør for mitt vedkommende (som har minst penger av oss) at jeg vil få råd til å beholde huset vi bor i, som nå står i hans navn og det er han som har hele lånet. Det er jo også en ekstra belastning å leve alene med et barn, så det vil kunne hjelpe begge en liten stund hvertfall. I tillegg skal vi skrive testamente ift arv og sånt. Men det trenger vi hjelp av advokat til, for det er så mye lover og regler å ta hensyn til at det orker jeg ikke å gjøre uten hjelp.

Jeg har også lyst å gifte meg en gang, og det vet samboer om. Tenker at det er opp til han å fri, og siden han ikke har gjort det så får vi bare ordne oss på beste mulige måte [:D]

Vi gifter oss om 3 uker! Ingen av oss er kristne så vi gifter oss i Tinghuset i Bergen. For oss har begge ønsket å gifte seg, både fordi det er en fin måte å feire at vi ønsker å dele livet sammen og fordi det enda er endel rettigheter og lignende som gifte har som ikke samboere har. Håper jo ikke at noe skal skje med noen av oss, men skulle det f.eks hende noe med meg så synes jeg det er godt å vite at min kjære og barnet vårt slipper å styre med arveregler og masse unødvendige bekymringer. Ble vel noen forbedringer for samboere i forbindelse med arv når man har barn sammen tror jeg, men før var det jo endel som måtte selge bolig fordi man må betale så sykt mye arveavgift når man ikke er gift. Det å tenke på å sikre hverandre økonomisk virker ikke så romantisk, men det er jo en del av det å elske hverandre det også. Endel ting blir jo mye enklere når man er gift og hvorfor bruke mye penger på å få navnet ditt på huspapirene om dere f.eks heller kunne bruke dem på et bryllup. [;)]

Om dere har et rimelig stabilt forhold og du tror han ikke er helt imot å gifte seg så kan du jo fri til ham. Må jo ikke være mannen som frir nå lenger og de er ofte treigere med å gjøre det og så sitter damene og venter tålmodig i årevis. Jeg fridde til min kjære, men vi hadde pratet om ekteskap så jeg visste at han ønsket å gifte seg men tenkte det kunne jo ta tid før han fikk ut fingen og fridde. Var litt kjekt å planlegge det også og overraske ham da han kom hjem fra forretningsreise.

Går jo veldig bra å ha enkelt bryllup nå og ta større fest senere. Dere kan jo ha med foreldrene eller forloverene deres til sermonien på tinghuset og til middagen etterpå. Blir jo koselig med enkelt bryllup også og så er det bare å ta større fest om 1-2 år når dere har lyst og penger til det. Eller dere kan lufte det med spleisefest om familien deres ikke er altfor tradisjonelle. Vet noen som har gjort det og da kann dere ønske at gjestene enten tar med mat i stedet for gaver eller betaler for middagen i stedet for gaver. Da blir på en måte festen gaven til dere fra gjestene. Mange muligheter og det er lov å være annerledes, det betyr jo bare at deres bryllup kommer til å bli husket fordi det ikke var som alle andres brylluper. [:)]

Jeg er jo litt der jeg da, at når en først får barn sammen er en så sterkt knyttet sammen og for barnet sin del bør en prøve alt en kan å holde i lag resten av livet. Jeg synes ikke det burde være lettere å gå fra hverandre som samboere med barn enn om en er gift, og da kan en like så godt gifte seg. Barnet binder så mye uansett.

Dersom en ikke har tid, råd eller anledning til noen ordentlig bryllupsfest nå kan en gifte seg på tinghuset, ha en liten markering og ta festen en gang det passer.
Da kan en om en ønsker, få velsignelse i kirken og deretter fest - eller bare fest.

Giftermålet er like gyldig uansett.

Jeg er gift, har vært det i snart 8 år og ikke angret en dag......

Men dette må dere selvsagt finne ut av selv[:)]

Lykke til med valget!

Takk for gode råd og egne erfaringer [:)]
Jeg tenker som flere her, at vi skal jo få barn sammen, så hvorfor ikke gifte seg? Det gjør alt så mye enklere. Jeg vet at samboer har veldig lyst til å gifte seg, og han nevner det ofte at han gleder seg til det er vår tur. Derfor tenker jeg, hvorfor ikke nå?
Og spleisefest senere er jo kjempe lurt!
Jeg liker det i det små, og å ha en liten sammenkomst med familie høres kjempe koselig ut [:)] Har tenkt litt på å bare overraske alle sammen også. Finne på et eller annet, som gjør at vi har det litt annerledes.
Huff, nå fikk jeg mange griller i hodet her [8D] Tror jeg blir litt grublete noen dager fremover [;)]

nevn det for samboeren din og si at du har lyst. Kanskje sår du et lite frø hos han og får et frieri[;)][;)]

Kan ikke råde deg men kan fortelle om oss
Vi bestemte oss for å gifte oss fordi vi på det viset sikrer meg og min evne til å ta meg av barna og beholde hjemmet her (som var kun hans da) hvis noe skulle skje han
Og fordi det for oss var riktig å være gifte foreldre
Nå hadde vi ikke giftet oss hvis ikke kjærligheten hadde vært fult og helt til stede selvfølgelig

Vi hade en borgelig vielse utendørs...selskapet var lie...kun foreldre, barn og forlovere på middag og 6 ekstra på kaffe hjemme

Men jeg elsker hvert minne fra bryllupet vårt og ville ikke ha det annerledes
Har forsøkt stooort kirkebryllup og det var ikke noe mer høytidelig for meg

Hm... Hva med å inngå partnerskap?
I forhold til den praktiske delen så vil det bli som å være gift, så kan dere jo kanskje forlove dere for å få med den romantiske delen av det, og ta bryllupet senere?[:)]

Vi giftet oss for 1,5 aar siden i Tinghuset. Alene kun med 2 faddere. Det var saa koselig og faktisk romantisk (hadde ikke trodd det skulle bli det i et Tinghus...).
Etterpaa dro vi hjem,skiftet ut av kjole og höye heler og dress og til mer behagelig. Ut paa koselig restaurant sammen med faddere og gode venner.
Utrolig deilig avslappende brullupsdag[:D]
I morgengave ga vi hverandre brev som v? hadde skrevet til hverandre.

Vi fölte kanskje vi hadde snytt familien litt for moroa, saa i september 21. ifjor hadde vi hele familien, venner, bekjente til stor brullupsfest i Alanya, Tyrkia (mannen min er tyrkisk). Det var utrolig hyggelig.

ORIGINAL: Førstegangslykke

Hm... Hva med å inngå partnerskap?
I forhold til den praktiske delen så vil det bli som å være gift, så kan dere jo kanskje forlove dere for å få med den romantiske delen av det, og ta bryllupet senere?[:)]

Trodde partnerskap var for lesbiske og homofile?

Jeg vil gifte meg dette året mye pga at det skaper en trygghet - MEN i utgangspunktet, eller hovedgrunnen så er det fordi vi VIL, og for å ta det "siste skrittet" sammen.

Jeg ser ikke noe feil i at dere gifter dere, men mener det må være på et rikitg grunnlag om du skjønner?

ORIGINAL: Lille_84

Takk for gode råd og egne erfaringer [:)]
Jeg tenker som flere her, at vi skal jo få barn sammen, så hvorfor ikke gifte seg? Det gjør alt så mye enklere. Jeg vet at samboer har veldig lyst til å gifte seg, og han nevner det ofte at han gleder seg til det er vår tur. Derfor tenker jeg, hvorfor ikke nå?
Og spleisefest senere er jo kjempe lurt!
Jeg liker det i det små, og å ha en liten sammenkomst med familie høres kjempe koselig ut [:)] Har tenkt litt på å bare overraske alle sammen også. Finne på et eller annet, som gjør at vi har det litt annerledes.
Huff, nå fikk jeg mange griller i hodet her [8D] Tror jeg blir litt grublete noen dager fremover [;)]

Har noen av dere bursdag snart da? Vet noen som inviterte til bursdagsfest og så når alle var kommet så avslørte de at det egentlig var bryllupsfest. [:)]
Giftet seg på tinghuset på formiddagen og så hadde de da denne feiringen med familie og vennene etterpå.
Utrolig mye moro man kan finne på om man bare bruker litt tid på å pønske ut noe og det trenger ikke være stort og dyrt for å være en dag man husker. Synes sånt er litt gøy jeg. [:)]

hehe eg var litt masete på min mann.. men han ga klar bekjed om at HAN skulle fri når HAN ville... så dette måtte eg bare respektere.. så eg sluttet å mase. bare 1 mnd og 2 etter var me på konsert og eg ble ropt opp på scenen... og der gikk han ned på kne:) og bare 10 mnd etter giftet me oss:)
så tror nok bare noen mannfolk vil gjøre det på sin måte.. så gi han tid:) lykke til

ORIGINAL: Lille_84

Oppdatert på toppen [:)]

Så spennende. Lykke til
Jeg maser bittelitt (hinter veldig) her hjemme og,men det skjer ingenting...

Hehe, man skal ikke undervurdere mannfolka nei! Men nå vet han at du er klar, så da er det bare å sette seg tilbake å vente[:D]

ORIGINAL: SillyDilly

Hehe, man skal ikke undervurdere mannfolka nei! Men nå vet han at du er klar, så da er det bare å sette seg tilbake å vente[:D]

Det blir nok snart, skal du se! Han går nok med frieriplaner og slår sikkert til om ikke så lenge! [:)][:)]

Hehe, nei. Trenger ikke å være homofil for å inngå partnerskap. Jeg og sambo har vurdert det=)
- Homofile og lesbiske kan jo gifte seg... < 3

Back
Topp