gift vs. samboere?

lindispindis

Forelsket i forumet
Er det noen store forskjeller egentlig på å være gift fremfor samboer? Økonomiske fordeler osv? Og når man gifter seg, er det slik at man skal gi beskjed om det noen steder? Sikkert teite spm, men håper noen svarer[:)]

Man får skattefordeler. Det blir enklere med felleseie. Mer enn det....? Ikke som jeg veit....

Ja en del...

Vi giftet oss etter råd fra sykehuset da min man fikk kreft diagnose. [:)]

men skattefordeler? Man kommer vel ikke automatisk i en annen skatteklasse fordet om man er gift? Er det ikke slik at den ene må tjene veldig lite hvis man skal noen skattefordeler?

Er nok litt opp og ned på hvert forhold... Men sånn generelt sett ser eller merker ikke jeg store forskjellene, men det sies jo at det økonomisk 'lønner' seg og være gift....

Men det er vel ganske like rettigheter om en er samboere eller gifte, er blitt mye bedre hvertfall. Og det er vel folkeregistre en 'melder' fra at en er gift[:)]

ORIGINAL: RedElf

Man får skattefordeler. Det blir enklere med felleseie. Mer enn det....? Ikke som jeg veit....

Vis noe skulle skje.. (bil ulykke osv) så står man ikke så bra stilt som når man er gift. Og vis det skal taes valg vis noe kritisk har skjedd og det skal taes valg i forhold til gjennopplivning, organdonasjon osv. vis man ikke er gift så er det nærmeste familie som står for valget.

ORIGINAL: Labambie

Det er endel forskjell om den ene faller fra.. Om man er gift og den ene faller fra, arver partneren. Er man ikke gift, får barnet sin obligatoriske arv og resten tilbake til familien. Det er også stor forskjell på rettigheter man får som gift..

og rett på enke støtnad.

Hva med forsikringer og slik da? Bilforsikringer, hus osv..Kan man ha det isammen også, og spare penger på det?

oki!tusen takk for svar alle[:)]

Back
Topp