Gift- ikke gift???

Andrea05

Elsker forumet
Jeg trenger litt info om lover og regler når men er gift kontra ikke gift!
Vi bygger nå hus, som jeg betalr mye på (han bet vel 2000 mer i mnd enn meg, siden han tjener mer...) , vi har et barn sammen, og jeg har en jente fra før av.
Hva om noe skjer, slik jeg har forstått det sitter jeg igjen med svartepetter...[&:]
I forhold til arv om noe skulle skje han eller meg... Hva da?
Skattelette...?? [&:]

Noen som vet hvor jeg kan lese om dette???

Når det sies, så har jeg en samboer som ikke vil gifte seg... For det er bare tull sier han, og dyrt...
Jeg trenger ikke noe STORT bryllup. Vil bare ha papirene i orden...
Så jeg hadde ikke trengt så mye sånn sett...
Alternativet er og skrive en skikkelig kontrakt, men har alikevell hørt at til syvende sist så er det kun det med gifte som holder mål... Og, det koster der og....

Innspill???
Hva sier dere? Er du gift? Samboerkontrakt? Noen spesifike ting som står???

Hadde vært gla om noen gadd og lese dette, og komme med innspill [:)]

Jeg er skikkelig dårlig på regler og sånn, men men mener å ha hørt at om dere har bodd sammen i over 2 (eller var det 5) år og har barn sammen annsees dere som gift.

MEN, hvorfor ikke kontakte en advokat. Få hjelp til å sette opp testamente og en samboerkontrakt. Har du en samboerkontrakt er det den som gjelder ved evt brudd. Og ved evt dødsfall er det testamentet som gjelder.

Er smart å ha noe i forhold til om det skulle gå føyken!
Kjenner ei som gikk på en smell der!
Men om dere skulle gifte dere, så kan det bli så billig som under 5000,-
Er jo hva dere gjør det til selv [;)]

vi snakka med advokat pga ville skrive kontrakt. hun anbefalte oss å gifte oss pga det du skriver i en kontrakt hos advokat er oppdatert der og da, og hver gang det skjer noen større inngrep i økonomien som feks billån er den ikke lenger up to date. om man er gift skjer alt dette automatisk.

så da giftet vi oss gratis i rådhuset i byen vi bor, og samlet de vi ønsket hjemme hos oss etterpå.

oi... dettte har jeg ikke tenkt på. Er i AKKURAT samme sitvasjon [:)]
takk for at du gjorde meg oppmerksom på det [:D]

ORIGINAL: Skravlemor

vi snakka med advokat pga ville skrive kontrakt. hun anbefalte oss å gifte oss pga det du skriver i en kontrakt hos advokat er oppdatert der og da, og hver gang det skjer noen større inngrep i økonomien som feks billån er den ikke lenger up to date. om man er gift skjer alt dette automatisk.

så da giftet vi oss gratis i rådhuset i byen vi bor, og samlet de vi ønsket hjemme hos oss etterpå.

Ja, veldig smart....
En vet jo aldri hva som kan skje, og greit og være føre var.... [;)]

Vil alltid være en fordel å være gift fremfor å "bare" være samboer.. Prøvd å opplyse ham om de økonomiske fordelene ved å være gift? [;)]

ORIGINAL: Sicily

Vil alltid være en fordel å være gift fremfor å "bare" være samboer.. Prøvd å opplyse ham om de økonomiske fordelene ved å være gift? [;)]

Hva er de økonomiske fordelene? [;)] (Jeg har ikke peiling, derfor jeg spør)

ORIGINAL: 999

Det var egentlig skrevet en del om det over her.. Alt vil være ferdig oppgjort økonomisk, arv er oppgjort, man står sterkere ved et brudd, skattefordeler..

Til HI: det er gratis å gifte seg både i kirke og tinghus. Det er alt rundt som bestemmer kostnadene, men selve vielsen er normalt sett gratis. Hør hva han sier om det. [;)] Da har ihvertfall argumentet hans gått i dass. [8D][8D]

Det var egentlig skrevet en del om det over her.. Alt vil være ferdig oppgjort økonomisk, arv er oppgjort, man står sterkere ved et brudd, skattefordeler..

Okej, ja jeg visste vel om alt dette bortsett fra skattefordelene, hmm, men det finner jeg sikkert ut av på skatteetaten.no [;)]

skattelette
lettere å få lån og billigere forsikringer.
dere blir sikret i tilfelle av bortgang.
ting går mer automatisk med godkjenninger og slikt.

det er hvertfall noen.

Vi løser det med livsforsikring vi. Hvis en av oss dør mottar den andre 1,5 mill i forsikring. Det er nok til å klare seg. Forsikringen kan man gi til hvem man vil. Ellers når det gjelder testamente, kan man bare testamentere bort 1/3 av det man eier. Fordelen med å være gift er jo at den andre kan sitte i uskiftet bo og ungen må vente på arven i stedet for at overformynderiet kommer inn i bildet.

Man får da ingen skattelette bare fordi man er gift? Det gjelder vel kun dersom den ene parten har så lav inntekt at den andre parten kan gå over i skatteklasse 2? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her??

om en av dere skulle falle i fra vil arven gå til barna, ikke til samboer. om man er gift vil det gå til ektefelle. sånn ej forsto.
om du går hjemme med barna å ikke tjener noe, å mannen forsørger dere alle kan han trekke fra en god del på skatten om dere er gift.
er nok masse masse mer. men akkurat det her med penger, hvem skal ha hva? er en enkel løsning på. det skriver man ned i en samboerkontrakt. det med hvem som skal arve en når man dør kan dere skrive der me, å få noen i banken til å skrive under på f.eks. selv syns ej det som er mest rett er at det man går inn i et forhold me skal man også ha med seg ut av forholdet, så fremmt der ikke er noe grunn til at den verdien har gått tapt fra den som tok det med seg inn. det man har sakffet seg mens man bor ilag syns ej skal deles likt. syns det blir så feil når den ene kommer ej tjene mer enn dej å dermed rett til mere...sorry, men syns det rett å slett blir feil om man har felles økonomi.

ORIGINAL: Pearl

Man får da ingen skattelette bare fordi man er gift? Det gjelder vel kun dersom den ene parten har så lav inntekt at den andre parten kan gå over i skatteklasse 2? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her??

Ja? Er det jeg mener, vet ikke hva de andre mener. Men er jo mange andre fordeler med å være gift, da. [;)]
Det var veldig deilig å være oss når han tjener godt og kunne gå over i klasse 2. [8D]

Vi er samboere med samboerkontrakt. Ordnet kontrakt da vi kjøpte leilighet sammen. Har også skrevet testamente sammen i tilfelle den ene faller bort [:)]

ORIGINAL: 1984Ida

Vi er samboere med samboerkontrakt. Ordnet kontrakt da vi kjøpte leilighet sammen. Har også skrevet testamente sammen i tilfelle den ene faller bort [:)]

Som ei skrev over her, med en gang dere har tatt opp nytt lån, eller kjøper noe nytt, er både kontrakten og testamentet utdatert med en gang. Hadde dere vært gift, hadde dere sluppet alt dette papirstyret. [:)]

ORIGINAL: Pearl

Ja? Er det jeg mener, vet ikke hva de andre mener. Men er jo mange andre fordeler med å være gift, da. [;)]
Det var veldig deilig å være oss når han tjener godt og kunne gå over i klasse 2. [8D]

Ingen skattemessige fordeler å være gift, annet enn ved lav inntekt hos den ene nei, helt riktig det.
Men, man lignes jo sammen om man er gift, og om den ene parten har mer lån enn formue, og den andre motsatt, vil den negative formuen overføres, og man betaler mindre formueskatt på det man evt. har i pluss..
Den der var vanskelig å forklare, merker jeg...

Trenger dere å ha et bryllup da? Kan jo bare gifte dere på tinghuset (eller hvor man gjør det) for ordens skyld. Trenger ikke koste 100 000 å gifte seg, og man må ikke ha en fest.
Vi skulle skrive testamente og samboerkontrakt, men nå skal vi gifte oss så da ble aldri det noe av. [8D] I tillegg har vi en livsforsikring på hverandre. Så hvis en av oss dør får den andre parten utbetalt nok penger til å betale ned lån og slike ting.

Vet at om man har barn sammen har man flere rettigheter som samboere. Men det absolutt beste er å være gift.

Vi er gift å har ei datter sammen å kjøpte for snart to år siden vet at hvis vi skiller oss å han sitter med huse må han betale meg ut da må vi ta en takst på huse å se hvor mye verdien har stege å så betaler jeg/ han meg ut, så blir datteren fordelt 50/50 :) men du å samboren din kan gå til advokat å skrive papirer om hvordan det skal fordeles, tror og at du kan gå på ligningskontoret å få svar på hvordan ting blir delt. Håper du finner svar på dette :)

Back
Topp