Gi vann til baby?

Boondocker

Flørter med forumet
Da er jenta på 4 mnd i gang med å smake på både grøt og pureer. Men så leste jeg at babyen gjerne kunne bli tilbydd vann til måltidene, evt legge agurk/frukt oppi vannet for å få smak.

Men gir man vann rett fra springen?
Skal vannet kokes opp?
Skal vannet være kaldt eller lunka?

:smiley-bounce016

Da er jenta på 4 mnd i gang med å smake på både grøt og pureer. Men så leste jeg at babyen gjerne kunne bli tilbydd vann til måltidene, evt legge agurk/frukt oppi vannet for å få smak.

Skal vannet kokes opp?

Ville kokt vannet og avkjølt frem til 6 mnd. Hvis du gir fra springen så lar du det renne kaldt før du fyller opp flaske/glass. Skal ikke ha lunkent vann rett fra springen hvertfall, da det kan ha med urenheter og bakterier fra rørene.

Barn under 6 mnd skal ha kokt vann pga bakterier. Kok opp om morgenen og sett det i en mugge i kjøleskapet :) Så heller du over på flaske og gir til måltidene. Trenger ikke store mengder når babyen er så liten, det er mer for å venne de til det.

Skal vannet kokes opp?

Barn i Norge kan få vann rett fra springen, vi ha rent vann. Har prøvd å la vann mm stå på benken for å temperere seg litt, for de er ikke vant med så kald drikke, har vært redd for vondt i magen til lille.

Barn i Norge kan få vann rett fra springen, vi ha rent vann. Har prøvd å la vann mm stå på benken for å temperere seg litt, for de er ikke vant med så kald drikke, har vært redd for vondt i magen til lille.

Jeg spurte helsesøster, og hun sa at vi fremdeles må koke frem til 6 mnd da det også handler om å beskytte de minste mot eventuelle uforutsette vannforurensinger. Hun henviste til tilfeller hvor små barn døde av forurenset vann fordi de er for små til å tåle påkjenningen. Vi fikk kokevarsel to ganger her jeg bor i fjor, så det kan skje når som helst. Så jeg ville kokt frem til 6 mnd :)

Vi hadde kokt vann på kopp/flaske fra 4 mnd. Ble anbefalt det av både lege og helsesøster. Vår fikk uansett mme, så koke vann gjorde vi uansett.

Jeg spurte helsesøster, og hun sa at vi fremdeles må koke frem til 6 mnd da det også handler om å beskytte de minste mot eventuelle uforutsette vannforurensinger. Hun henviste til tilfeller hvor små barn døde av forurenset vann fordi de er for små til å tåle påkjenningen. Vi fikk kokevarsel to ganger her jeg bor i fjor, så det kan skje når som helst. Så jeg ville kokt frem til 6 mnd :)
Ja,ut fra dette med kokevarsel som brått dukker opp, kan nok det være lurt å koke for å være føre var, for forurensning i vannet er jo der også like før de oppdager det. Og det er aldri feil å koke, for å si det. Normalt sett så har Norge likevel så rent vann at man kan gi det ukokt. Å koke frem til 6 mnd kan likevel være en ekstra trygghet.

Ja kok til 6mnd selv om vi bor i Norge. Spør de på Askøy utenfor Bergen hvor rent drikkevann de hadde i fjor... Jeg vet om ei som døde pga det...

Ok, da får jeg koke opp vann og ha stående i kjøleskapet:D

Har dere noen tips til smakstilsetting i vannet? Jeg leste om å ha agurk i vannet... Har dere noen andre tips som barna deres likte godt?

Ok, da får jeg koke opp vann og ha stående i kjøleskapet:D

Har dere noen tips til smakstilsetting i vannet? Jeg leste om å ha agurk i vannet... Har dere noen andre tips som barna deres likte godt?
Min yngste hater smak på vann. Vil helst ha vanlig vann. Nr 1 valgte vi å gi med smak og selv som 7 åring så er Hu avhengig av vann med smak. Nr 2 og nr 3 drikker reint vann og gjort det hele tiden. Bøe en liten uting med smak her.

Back
Topp