Gi opp? Problemer med amming

charloyte

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Kjenner jeg er helt motløs. Jeg gruer meg til hver amming, faktisk så mye at jeg blir kvalm. Alltid ønsket å amme, og har så innmarri lyst, men han vil ikke ta brystet. Han er 11 dager i dag. Vi begynte med skjold på sykehuset, fordi det var vanskelig å få tak i brystknoppene. Da vi kom hjem mistet jeg melka. Han gikk ned i vekt, og på mandag måtte vi begynne med mme for å få vekta oppover, og min produksjon opp igjen. Vi ammer, mater flaske og pumper hver tredje time. Det har gått fint uten skjold til i dag. Han nekter å gape, vil bare tygge på brystknoppene. Ammingen tar så mye energi, at jeg veit ikke hva jeg skal gjøre lenger. Hver amming ender i snørr og tårer. Hva skal jeg gjøre?

Det er så mye viktigere at du får nyte denne tiden enn at du ammer. Slutt hvis du bare blir stresset av det.

Det er like viktig med mamming som amming, så hvis du ikke orker mer styr med amminga, så er det langt i fra noe nederlag å gå over til mme :) han blir nok stor og sterk uansett! Kos deg med lillegull - det er det viktigste :)

Kjenner jeg er helt motløs. Jeg gruer meg til hver amming, faktisk så mye at jeg blir kvalm. Alltid ønsket å amme, og har så innmarri lyst, men han vil ikke ta brystet. Han er 11 dager i dag. Vi begynte med skjold på sykehuset, fordi det var vanskelig å få tak i brystknoppene. Da vi kom hjem mistet jeg melka. Han gikk ned i vekt, og på mandag måtte vi begynne med mme for å få vekta oppover, og min produksjon opp igjen. Vi ammer, mater flaske og pumper hver tredje time. Det har gått fint uten skjold til i dag. Han nekter å gape, vil bare tygge på brystknoppene. Ammingen tar så mye energi, at jeg veit ikke hva jeg skal gjøre lenger. Hver amming ender i snørr og tårer. Hva skal jeg gjøre?
Du må gjøre det du vil! Ikke press deg selv så mye at du blir utslitt. Jeg slet i 6-8 uker med åpne sår på brystvortene, ekstreme smerter, sopp og to betennelser. Jeg kommer ikke til å gjøre det en gang til om det skjer. Jeg husker ikke de to første mnd nesten :o Flaske er ikke noe nederlag!

Takk for støtte frøkner :) Helsesøster var her i dag, og hun tok avgjørelsen om at han får flaske og jeg pumper meg tre ganger i døgnet, også får han nan i tillegg. Jeg føler meg lettet, og er i mye bedre humør allerede. Er samtidig ikke helt tilfreds, for føler jeg svikter som mor. Men vi gjør dette til mandag, så får vi se hva som skjer.

Hvis du har det sånn er det bare å gi opp. Når du får det bra får babyen det bra:)

Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg :-) brukte også skjold og baby nektet å ta puppen. Endte mer tårer og snørr etter hver amming og en baby som aldri var ordentlig mett og fornøyd. Nå pumper jeg 4-5 ganger i døgnet og gir en flaske mme på kvelden og en på natta. Da sover i tillegg babyen min bedre på natta. Syns dette fungerer fint selvom jeg har lyst å brenne opp pumpa til tider :p haha

Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg :) brukte også skjold og baby nektet å ta puppen. Endte mer tårer og snørr etter hver amming og en baby som aldri var ordentlig mett og fornøyd. Nå pumper jeg 4-5 ganger i døgnet og gir en flaske mme på kvelden og en på natta. Da sover i tillegg babyen min bedre på natta. Syns dette fungerer fint selvom jeg har lyst å brenne opp pumpa til tider :p haha
Godt å høre at det er flere. Føles ut som jeg er verdens værste mamma som gav opp. Hvor mye melk får du ved hver pumping? Jeg pumper tre ganger om dagen, men kommer ikke så mye.

Godt å høre at det er flere. Føles ut som jeg er verdens værste mamma som gav opp. Hvor mye melk får du ved hver pumping? Jeg pumper tre ganger om dagen, men kommer ikke så mye.

Det er du absolutt ikke!! Sånn tenkte jeg også i starten :-) barnet ditt får mat, du er mindre sliten og har mer energi! Tenk heller på hvor bra det er av deg å faktisk ha ork til å pumpe i tillegg. Om du så går over til bare mme så har du i hvertfall virkelig prøvd alt du kan. Tror babyen din har mye bedre av en glad mamma og mme enn en trist og deprimert mamma og morsmelk :-)

Tenk på fordelene med mme? Barnet blir mettere og spiser sjeldnere, du slipper brystspreng og kan spise hva du vil og du får med deg hver ml baby spiser :D i tillegg er det mye lettere å sende baby bort på overnatting for den er vant til flaske :D

Jeg får ut ca 150 tilsammen, om morgenen litt mer for jeg har gitt opp nattpumpinga. Det resulterte i mindre melkeproduksjon men jeg valgte rett og slett søvn foran stor melkeproduksjon :-)

Syns du er flink jeg! Jeg fikk bare skryt av helsesøster og lege for at jeg orker dette og det skal du også ha!!! :)

Det er du absolutt ikke!! Sånn tenkte jeg også i starten :) barnet ditt får mat, du er mindre sliten og har mer energi! Tenk heller på hvor bra det er av deg å faktisk ha ork til å pumpe i tillegg. Om du så går over til bare mme så har du i hvertfall virkelig prøvd alt du kan. Tror babyen din har mye bedre av en glad mamma og mme enn en trist og deprimert mamma og morsmelk :)

Tenk på fordelene med mme? Barnet blir mettere og spiser sjeldnere, du slipper brystspreng og kan spise hva du vil og du får med deg hver ml baby spiser :D i tillegg er det mye lettere å sende baby bort på overnatting for den er vant til flaske :D

Jeg får ut ca 150 tilsammen, om morgenen litt mer for jeg har gitt opp nattpumpinga. Det resulterte i mindre melkeproduksjon men jeg valgte rett og slett søvn foran stor melkeproduksjon :)

Syns du er flink jeg! Jeg fikk bare skryt av helsesøster og lege for at jeg orker dette og det skal du også ha!!! :)

Ja var det helsesøster også sa, det er mye viktigere at jeg har energi til babyen enn at han ammer. Prøver å tenke på det, satser på at det går bedre etterhvert:)

Jeg får bare ut 50ml hver gang jeg. Hvor lenge pumper du? Jeg pumper 20 min 3 ganger på dagen. Burde vel fått til en til i hvertfall. Pumper ikke på natta.

Ja var det helsesøster også sa, det er mye viktigere at jeg har energi til babyen enn at han ammer. Prøver å tenke på det, satser på at det går bedre etterhvert:)

Jeg får bare ut 50ml hver gang jeg. Hvor lenge pumper du? Jeg pumper 20 min 3 ganger på dagen. Burde vel fått til en til i hvertfall. Pumper ikke på natta.

Ja, det er mye bedre :-)

Jeg pumper ca 15-20 min. Tidligere fikk jeg 300-400 ml, men da gikk jeg konstant med spreng. Fikk fort brystbetennelse og satt bare å gråt kombinert med en god dose barseltårer :-) det er heldigvis over. Gi det litt tid. Det blir bedre! Når du får litt rutiner blir alt lettere :-)

Hvis du vil øke produksjonen så kan du ta et par dager hvor du pumper så ofte som mulig og minst 2 ganger i løpet av natten :-) spis og drikk godt de dagene og hvil deg så mye som mulig.

Ta
Ja, det er mye bedre :)

Jeg pumper ca 15-20 min. Tidligere fikk jeg 300-400 ml, men da gikk jeg konstant med spreng. Fikk fort brystbetennelse og satt bare å gråt kombinert med en god dose barseltårer :) det er heldigvis over. Gi det litt tid. Det blir bedre! Når du får litt rutiner blir alt lettere :)

Hvis du vil øke produksjonen så kan du ta et par dager hvor du pumper så ofte som mulig og minst 2 ganger i løpet av natten :) spis og drikk godt de dagene og hvil deg så mye som mulig.
Takk for tips:) begynte med å pumpe 20 min hver gang på mandag, forrige uke pumpet jeg bare 10 min. Er så heldig å ha en sovebaby som sover hele natten, så orker egentlig ikke å stå opp for å pumpe meg. Men får se i løpet av de neste dagene.

Hvor gammel er din baby?:)

Ta

Takk for tips:) begynte med å pumpe 20 min hver gang på mandag, forrige uke pumpet jeg bare 10 min. Er så heldig å ha en sovebaby som sover hele natten, så orker egentlig ikke å stå opp for å pumpe meg. Men får se i løpet av de neste dagene.

Hvor gammel er din baby?:)

Så deilig å få en hel natt med søvn :-)

Min baby er 8 uker til søndag, går så fort :D

Takk for støtte frøkner :) Helsesøster var her i dag, og hun tok avgjørelsen om at han får flaske og jeg pumper meg tre ganger i døgnet, også får han nan i tillegg. Jeg føler meg lettet, og er i mye bedre humør allerede. Er samtidig ikke helt tilfreds, for føler jeg svikter som mor. Men vi gjør dette til mandag, så får vi se hva som skjer.

Det hørtes jo ut som en god løsning!
Hvis du kan pumpe og han får litt mm, så er det bedre enn ingenting! Hvis du får det bedre av det er det supert, og du kan konsentrere deg mer om å ta vare på babyen og deg selv.
Babyen din har det helt fin på mme, dersom du slutter helt med mm. Gjør det som er best for situasjonen, da gjør du det som er best for babyen også :)

Det hørtes jo ut som en god løsning!
Hvis du kan pumpe og han får litt mm, så er det bedre enn ingenting! Hvis du får det bedre av det er det supert, og du kan konsentrere deg mer om å ta vare på babyen og deg selv.
Babyen din har det helt fin på mme, dersom du slutter helt med mm. Gjør det som er best for situasjonen, da gjør du det som er best for babyen også :)
Dette fungerer supert for oss :) eneste er alle som skal legge seg opp i valget vi har tatt. "Han er jo ikke godt beskyttet når han får så lite mm." "Du skal vel prøve å amme igjen." "Er så tungvint med flaskebarn." "JEG fikk til å amme jeg da." Osv. Men dette fungerer for oss, har en glad og fornøyd baby som ikke er våken på natta. :)

Dette fungerer supert for oss :) eneste er alle som skal legge seg opp i valget vi har tatt. "Han er jo ikke godt beskyttet når han får så lite mm." "Du skal vel prøve å amme igjen." "Er så tungvint med flaskebarn." "JEG fikk til å amme jeg da." Osv. Men dette fungerer for oss, har en glad og fornøyd baby som ikke er våken på natta. :)

Ah ja. Alle andre og deres meninger.
Har flaskebaby selv, det går ganske bra ;)

Back
Topp