Gi opp amming og gå over til mme?

Vigoi8

Blir kjent med forumet
Jeg har en liten en på 18 dager. Begynte å amme ho med skjold på sykehuset da dette var veldig enkelt for meg med innovervendte brystvorter. Ho hadde gått ned i vekt for noen dager siden og fikk derfor beskjed fra helsesøster om å gi ho litt erstatning i tillegg til amming, ho fikk da 30 ml tre ganger om dagen og gikk da fint opp i vekt på ett par dager.. MEN jeg mistenker ho får i seg lite morsmelk pga skjolda, og jeg klarer ikke å slutte med de, har prøvd alt! Har nå ett par dager prøvd med mme på flaske, har fått 60-90 ml 3-4 ganger om dagen i tillegg til amming. Fra å ha en baby som er misfornøyd og sutrer hele tiden er ho nå en baby som sover, er rolig, virker mer fornøyd og trøtt. Kunne amme ho i 2 timer og ho var fortsatt sulten og missfornøyd. Jeg ville gjerne fått til amming da jeg kunne tenkt meg å både gi flaske og mme, men nå henger denne amminga i en tynn tråd. Tips eller erfaringer tas imot med takk! ❤️
 
Jeg forstår deg godt! Er brystvortene veldig innovervendte? Var slik med meg også, men begynte aldri med skjold da jeg ikke visste det eksisterte og lot bare baby ta tak i det som var. Baby fikk godt tak og teknikk til slutt, men var en slitsom prosess. Brystvortene ble dratt ut og ble faktisk værende, men jeg måtte amme mye. Veldig mye og det helt fra dag 0. Vet ikke om det hadde noe med brystvortene å gjøre, men ammet hver halvtime, noen ganger timer i strekk og hele dager før baby var fornøyd. Men gikk ok opp i vekt og det var hele grunnen til at jeg fortsatte. Her sier du at baby får mme og trives (bedre) med det, så da virker det for meg at valget er enkelt både for deg og barnet? :)

Lykke til! :)
 
Jeg har ei på 2,5 måned nå som slet veldig med ammingen, lenge! Begynte også med skjold på sykehuset pga innovervendte brystvorter, men hun var for sugesvak til å få i seg noe gjennom skjoldet. Fra ca 4 uker var den ene brystvorten kommet såpass ut at vi begynte å øve på å amme uten skjold.

Vår vei ble at jeg investerte i en god «trådløs og handsfree» pumpe og fullpumpet etter hvert flaskemåltid i nesten 2 måneder for å holde melkeproduksjonen i gang. Ved hvert måltid lot jeg henne amme i 10 min per bryst for å trene seg, så fikk hun pumpemelk på flaske etterpå (120 ml til hvert måltid, så hun fikk egentlig ikke i seg noe fra brystet i denne perioden). Skal ærlig innrømme at det var kjempeslitsomt å holde på sånn i lengden, men mellom 6-8 uker så ble hun plutselig stor og sterk nok til å klare å ta skikkelig tak uten skjold, og fikk plutselig i seg mer og mer melk fra brystet.

Det tok 2 måneder, men nå fullammer vi faktisk. For min del var det verdt det, men jeg vil si at man må passe på sin egen psyke oppi det, for det er som sagt veldig slitsomt. Jeg satte en deadline for meg selv, og sa den var MAKS så lenge jeg skulle holde på med ammetreningen. Det gjorde det også litt lettere å stå i det den perioden det varte.
 
Back
Topp