Gi morsmelk på flaske?

Shine93

Flørter med forumet
Har en gutt på 7,5 uke som våkner hver andre/tredje time på natt for å spise. Natt til i går pumpa jeg meg slik at han fikk melken på flaske før vi la oss da jeg hadde hørt at de ofte sover lenger i strekk ved å bli flaskematet. Den natten sov han 4,5 time før neste måltid, og jeg prøvde det samme igjen i går for å se om det ikke bare var tilfeldig. Men i natt var han oppe hver time..

Noen her som har opplevd at babyen sover bedre ved å få flaske på kveld? Eller om dere har noen tips til å få babyen til å sove lenger i strekk på natt?
Jeg er egentlig heldig siden han faktisk sover 3 timer i strekk på natt, men hadde vært godt å få sove litt mer :p

Gutten tar flaske veldig fint og har ikke hatt noe problemer med ammingen. Nå veier han snart 7(!) kilo! Så tydelig at han får nok mat:p

Er vel mme det sies at de ofte sover lengre / "holder" lengre trodde jeg.... Men hverken mme el morsmelk fra flaske har ført til lengre soveperioder her i gården.....

Har også hørt at de ofte sover lengre hvis man gir mme, ikke fordi det er flaske men fordi mme er litt "tyngre" (eller noe sånn) enn mm.
Tror egentlig ikke det er så mye man kan gjøre for å få de til å sove lenge når de er så små, men har vært heldig og hatt 2 sovebabyer så har ikke så mye erfaring med det.

Ifølge ammehjelpen.no er det en myte at fast føde eller mme vil få babyen til å sove lengre på natten. Det er snakk om en modningsprosess og babyens søvnmønster som avgjør hvor lenge de sover.

I perioder vil de våkne hver time, kanskje pga utviklingssprang eller økeperioder. Andre perioder vil de sove lengre strekk. Det er imidlertid viktig å være var på babyens signaler når de er så små og gi mat når de ønsker det.

Når det er sagt så ja, du ER heldig at babyen sover så mye som 3 timer i strekk. Nattmat hører med når man har liten baby, og det er enklere å bli vant til avbrutt søvn dersom man innstiller seg på at slik er det bare en periode i livet. ;)

Ifølge ammehjelpen.no er det en myte at fast føde eller mme vil få babyen til å sove lengre på natten. Det er snakk om en modningsprosess og babyens søvnmønster som avgjør hvor lenge de sover.

I perioder vil de våkne hver time, kanskje pga utviklingssprang eller økeperioder. Andre perioder vil de sove lengre strekk. Det er imidlertid viktig å være var på babyens signaler når de er så små og gi mat når de ønsker det.

Når det er sagt så ja, du ER heldig at babyen sover så mye som 3 timer i strekk. Nattmat hører med når man har liten baby, og det er enklere å bli vant til avbrutt søvn dersom man innstiller seg på at slik er det bare en periode i livet. ;)

Så fremt hun har spist jevnt gjennom dagen ser flaske faktisk ut til å fungere for oss... Det kan ha litt med å gjøre at hun får i seg mer enn med puppen, og blir da mettere... I går spiste hun jevnt, fikk flaske med 60ml før en god dose pupp, og mor fikk sove 5 sammenhengende :-)

Myte eller ikke, men mitt flaskebarn sover altså 6-9 timer istrekk på natta uten mat. Så jeg tror på at det funker:-)
Barn som får mme på flaske sover ofte lengre enn ammede barn. fordi mme fordøyes tyngre enn mm.

At ammede barn våkner for mat oftere på natten er både normalt og naturlig. ;)

Barn som får mme på flaske sover ofte lengre enn ammede barn. fordi mme fordøyes tyngre enn mm.

At ammede barn våkner for mat oftere på natten er både normalt og naturlig. ;)

Selvfølgelig vet jeg det, mn barn som ammes sovner oftere ifra matfatet også, og får ikke alltid i seg den mengden de bør ha for å sove bedre. Så derfor kn det være hjelp til å sove bedre når man vet at barnet har fått i seg nok istede for småskvetter!!

Har ikke skrevet at det verken er unormalt eller unaturlig heller..... Men etter 3 barn og ulike erfaringer både med amming og flaskebarn, så sier jeg MINE erfaringer, og IKKE hva "bøkene" sier...

Back
Topp