Hver gang du tar en røyk skal du tenke at den kan være den utslagsgivende for at spiren slutter å vokse!
Og hvis du mister - har du lyst å sitte igjen med tanken om at det kan være at det skjedde fordi du røyket?
Eller om alt går bra, men barnet ender opp med astma - ønsker du å utsette deg for tanken om at det også kunne vært unngått om du bare hadde sluttet å røyke?
Er i hvert fall slike tanker som hjelper meg til å holde meg helt unna.
Har selv en mor som har røyket gjennom alle tre svangerskapene og ingen av oss har tatt skade av det, men den tanken; 'tenk hvis' ligger å lurer hos meg.
Vet at den dårlige samvittigheten hadde gnaget sånn at jeg hadde blitt helt ødelagt.
Faren med denne tankeganger er jo hvis du ikke klarer å slutte så gir du bare deg selv ekstra dårlig samvittighet.
Det må du nesten kjenne på selv om du orker.
For noen funker det jo bedre å tenke på det positive heller.
Alle fordelene med å slutte.
Tenke på hvor mye bra du har gjort for deg selv og barnet hver gang du ikke tra en røyk istedenfor hvor mye skade en kan utrette med å ta en røyk. Skjønner du? Vet ikke om jeg fikk forklart godt nok.
Kan fungere med belønninger til deg selv hver gang du har hatt en helt røykfri dag