Gi meg ditt beste rengjøringstips

*2 prinsesser & en spire* skrev:
Denne bruker jeg i ovnen

Samme her. 

Til dusj bruker jeg varmt vann blandet med eddik. Eddiken nøytraliserer såpe, og gjør flekkene lett å få bort. Det virker også antibakterielt, såvidt jeg vet. Vasker lett med en helt myk svamp, og bare skyller av, så blir det blankt og uten skjolder.
Tipper man kan gjøre det samme i badekaret. 

Jeg vasker vinduer med vann og salmiakk.. Knir det på med en klut bare og bruker nal til å få det vekk..

jeg bruker også ovn og grill i ovnen. i badekaret og dusjen, bruker jeg jiff skurekrem og en skrubb.

Til fett på toppen av kjøkkenskap o.l. kan man bruke barberskum! Billig barberskum er det bare å ha på fettet, og deretter tørke over med en klut. Går kjempefort og er utrolig effektivt :P

krismo89 skrev:
Til fett på toppen av kjøkkenskap o.l. kan man bruke barberskum! Billig barberskum er det bare å ha på fettet, og deretter tørke over med en klut. Går kjempefort og er utrolig effektivt :P

Åj!
Så lurt :)
Takker for det tipset.

Jif baderom bruker jeg på dusjen og badekaret her, sprayer på og spyler av etter en liten stund. Noen ganger skrubber jeg med slike billige skuresvamper.

Men hva med nederst i toalettet? Jeg kjører på med sånn wc-rens og bruker toalettkosten, men jeg får det ikke helt rent nedi. Har lite lyst til å tre på meg lange gummihansker og bruke skuresvamp nedi der, er det ikke noe jeg bare kan helle oppi?? :-)

Tweak skrev:
Jif baderom bruker jeg på dusjen og badekaret her, sprayer på og spyler av etter en liten stund. Noen ganger skrubber jeg med slike billige skuresvamper.

Men hva med nederst i toalettet? Jeg kjører på med sånn wc-rens og bruker toalettkosten, men jeg får det ikke helt rent nedi. Har lite lyst til å tre på meg lange gummihansker og bruke skuresvamp nedi der, er det ikke noe jeg bare kan helle oppi?? :-)

prøvd klor? :P
Jeg har ingen flekker eller noe nede i toalettet.. Bruker klor på toalettet et par ganger i uken..

Tweak skrev:

Hell oppi halvannen liter cola, la det virke i 30 minutter (så bruker du kosten) og spyler ned.
Leste det akkurat på en kjerringråd-side :)

Jeg bruker bakepulver og vann inni stekeovnen. Det er minst like effektivt som den jiff ovn og grill-sprayen. Og så lukter det ikke så forferdelig av den blandingen som det sprayen gjør.

Stita skrev:

Tweak skrev:

prøvd klor? :P
Jeg har ingen flekker eller noe nede i toalettet.. Bruker klor på toalettet et par ganger i uken..

Eddik funker der også:)

Badekaret skyller jeg med glovarmt vann, sprayer på sånn jif badegreie og lar den sitte i 10min før jeg skrubber over og skyller igjen med glovarmt vann. Det blir helt fint :) 

Bruker en sånn Mr Muscle ovnsrens-ting... :P
Ble overrasket over hvor bra den var, nesten som på reklame, spray på og tørk av... you know.
Men nå har ikke jeg noe å sammenligne med bortsett fra Jif og svamp da, så kan hende de andre er minst like bra.
Uansett, den var iallefall bra.

Eneste andre tipset jeg har er sitronsyre (står ved siden av natron, samme pakke nesten) i vannkokeren, blir skinnende ren hvis det er brune flekker eller kalk i den hvis du koker en sånn pakke med full kanne.

Dani California skrev:
Bruker en sånn Mr Muscle ovnsrens-ting... :P
Ble overrasket over hvor bra den var, nesten som på reklame, spray på og tørk av... you know.
Men nå har ikke jeg noe å sammenligne med bortsett fra Jif og svamp da, så kan hende de andre er minst like bra.
Uansett, den var iallefall bra.

Eneste andre tipset jeg har er sitronsyre (står ved siden av natron, samme pakke nesten) i vannkokeren, blir skinnende ren hvis det er brune flekker eller kalk i den hvis du koker en sånn pakke med full kanne.

Sitronsyre funker gull til å vaske oppvaskmaskin og vaskemaskin også. Istedenfor å kjøpe dyre kjemikalier så kjøper du heller et par poser sitronsyre, har en pose i såpeholderen og setter over en tom vask. Vaskemaskinen kjører du på 90 grader, oppvaskmaskina det høyeste du har.
Sitronsyra koster 10 kroner, og de pakkene med kjemisk rens koster oppimot 100lappen.
Så har du spart penger og miljø :)

I vannkokeren koker jeg opp vann med eddik, blir helt rent 

Nede i do heller jeg en grei skvett klorin og lar det stå en god stund og den blir helt hvit og fin.

Dusjen klorer jeg også og vasker med jif.

Her var det mange gode tips! 

I stekeovn og mikrobølgeovn bruker jeg en skål med sitronbåter opp i. Lar den stå og dampe en god stund så er det bare å tørke bort med en fille etterpå. Pass på å bruk ildfast skål i ovn ;-p Det lukter godt i forhold til diverse ovnssprayer, og er ganske effektivt.
Lizz83: Jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan du gjør det med bakepulver og vann? 

I badekaret bruker jeg som regel jif baderomsspray. Vasker det når jeg vasker badet, men det støver utrolig fort ned (fordi det som regel henger et tonn med klær på kanten), så vasker det hver gang en av oss skal bruke det. 
I dusjen brukte jeg tidligere en universalstein som jeg fikk av mamma for lenge siden. Har vært tom ganske lenge og aner ikke hvor hun fikk tak i den, men det skal jeg jammen meg finne ut av for den var ganske effektiv på det meste. En grønn boks det sto universalstein på. 

Ellers har jeg et triks for å bli kvitt svettelukt i klær. Legg plagget som lukter svette i en vann og eddik blanding en stund før de vaskes i vaskemaskin. Så blir man kvitt lukten. Har nettopp lært meg dette trikset, og det funker veldig bra på godt brukte treningstopper som jeg egentlig ville kastet pga svettelukt som ikke gikk bort! 

Bébbe skrev:
Her var det mange gode tips! 

I stekeovn og mikrobølgeovn bruker jeg en skål med sitronbåter opp i. Lar den stå og dampe en god stund så er det bare å tørke bort med en fille etterpå. Pass på å bruk ildfast skål i ovn ;-p Det lukter godt i forhold til diverse ovnssprayer, og er ganske effektivt.
Lizz83: Jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan du gjør det med bakepulver og vann? 

I badekaret bruker jeg som regel jif baderomsspray. Vasker det når jeg vasker badet, men det støver utrolig fort ned (fordi det som regel henger et tonn med klær på kanten), så vasker det hver gang en av oss skal bruke det. 
I dusjen brukte jeg tidligere en universalstein som jeg fikk av mamma for lenge siden. Har vært tom ganske lenge og aner ikke hvor hun fikk tak i den, men det skal jeg jammen meg finne ut av for den var ganske effektiv på det meste. En grønn boks det sto universalstein på. 

Ellers har jeg et triks for å bli kvitt svettelukt i klær. Legg plagget som lukter svette i en vann og eddik blanding en stund før de vaskes i vaskemaskin. Så blir man kvitt lukten. Har nettopp lært meg dette trikset, og det funker veldig bra på godt brukte treningstopper som jeg egentlig ville kastet pga svettelukt som ikke gikk bort! 

google vettuh ;)
http://www.universalstein.de/onlineorder/se-best.html

Det er forøvrig sånn middel de ofte står og selger på messer - type boligmesse og sånt :) Markedsdager om sommeren.. står en eller annen fyr med en gammal skitten vask på et mobilt kjøkken og demonstrerer av hjertens lyst :)

Back
Topp