Gi beskjed til svigermor?

Blakken

Gift med forumet
Januarlykke 2016
Svigermor er ei snill og omtenksom dame, men blir ofte litt for mye for meg. Hun er alene og dette blir første barnebarn. Hun er typen som kritiserer alt ved meg uten å egentlig gjøre det. Kommenterer feks. hvor mye jeg spiser, kommentarer om foreldrene mine, hvordan jeg behandler hunden, matlagingen min osv. (Litt som marie i alke elsker raymond) Vet hun ikke mener noe vondt, men hun mangler antenner.

Før har jeg latt det fare rett og slett fordi jeg syns litt synd på henne (har hatt et litt tøft liv). Har også tenkt at hun ikke vet bedre. Nå når vi skal ha en liten en, er det annerledes. Hun kommenterer og kritiserer ALT. Vi kan ikke ha det bordet, klærne hun kjøper er penere enn mine foreldres, navnet, som vi elsker, er ikke godt nok, hun skulle ønske vi skulle ha jente, fargen vi vil male rommet I er heslig, jeg må amme, liker ikke vognen vi har bestemt oss for, hun skal bli favoritten osv. Blir helt matt. Syns ikke det er gøy å være rundt henne I disse dager. I tillegg kommer hun med masse arvegods som jeg MÅ ha (ikke etter min mann, men etter broren + det er ikke hjemmelaget men feks. HM-klær fra 1990..).

Mannen min opplever henne ikke sånn som jeg gjør, og han trekker frem at hun har jo hatt det sånn og sånn. Jeg er redd at det skal bli "kamp" om gutten vår, og at hun skal si ting til han om mine foreldre osv. Er også redd for at hun blir kjemoefornærmet dersom jeg sier noe. Det ble hun nemlig da jeg sa nei til en kommode hun skulle kvitte seg med (har I et halvt år nå kommentert alle stedene I leiligheten den hadde fått plass).

Dette ble langt. Hva mener dere? Kan jeg gi beskjed, eller vil det bare gjøre det verre? Hvordan ville dere I såfall gi beskjed? Frister mest å bare ignorere henne, men vil jo ikke ha et dårlig forhold til barnets farmor.

Tenker det er best å si fra. På sikt vil det lønne seg uansett, tror jeg.. :) Blir hun fornærmet vil det før eller siden gå over. Sier du ikke fra, vil jo du irritere deg mer og mer over henne..

Høres ut som mora mi:p Jeg sier i fra rett fra levra. Når hun snakker direkte til meg så gjør jeg det samme tilbake.

Tenker det er best å si fra. På sikt vil det lønne seg uansett, tror jeg.. :) Blir hun fornærmet vil det før eller siden gå over. Sier du ikke fra, vil jo du irritere deg mer og mer over henne..
Helt sant! Tenker at hun og må merke min irritasjon etter hvert.

Oj, her må du si ifra! Det blir sikkert bare verre..

Ville sagt ifra på en grei måte! Jeg hadde ikke godtatt å bli overkjørt på den måten uansett fortid hos personen :)

Høres ut som en slitsom dame. På slike funker kun to ting, enten å la det gå inn ene øret og ut det andre eller å svare med samme mynt og vær bestemt. "Vi liker det bordet", "spiller ingen rolle hva du synes, vi liker det" end of discussion.

Sånn småhakking er utrolig slitsomt, mulig hun ikke ser det selv? :)

Høres ut som en slitsom dame. På slike funker kun to ting, enten å la det gå inn ene øret og ut det andre eller å svare med samme mynt og vær bestemt. "Vi liker det bordet", "spiller ingen rolle hva du synes, vi liker det" end of discussion.

Sånn småhakking er utrolig slitsomt, mulig hun ikke ser det selv? :)
Hehe, jeg vet hun ikke ser det selv. Hun mener det nok som velmenende råd, men er ikke sånn det kommer ut. Er det som gjør det så vanskelig! Tror faktisk at jeg skal prøve meg på det siste du skrev. Mulig det hjelper hvis jeg svarer litt tilbake. Tror nemlig ikke at hun vil reagere/forstå dersom jeg sier hva jeg føler. Takk!

Jeg ville absolutt tatt kampen nå før dere får barn.

Jeg hadde sagt fra. Og gjerne satt spørsmål ved ting hun gjør slik at hun selv kan resonnere seg frem til hvorfor drt blir feil og hun ferien sjanse til å si åja jeg tenkte ikke slik på det. Da får hun et alternativ til å se ting på en annen måte istedet for å bare få høre nei nei nei.

Feks hva er det du ikke leiker med vogna da? Ja men vi ville ha den og sånn og sånn fordi det passer vårt behov bedre.
Hvorfor liker du ikke bordet? Ja men du vet nå vi har kanskje litt forskjellig smak og vi føler at dette passer inn i vår stue. Det er vi som skal bo der vet du.
Takk det er omtenksomt men vi ønsker å kjøpe nye klær det er litt av det koselige ved å få barn. Alle innkjøpene og de nye tingene.

Osv

Tror jeg hadde tatt henne litt mens hun holdt på. Noe sånn som dette: Ok, nå holder det. Du har kritisert meg og alle våre valg etc..

Det hadde i alle fall tørnet fullstendig for meg om jeg ikke hadde fått sagt ifra. Lykke til! :)

Jeg hadde sagt fra. Og gjerne satt spørsmål ved ting hun gjør slik at hun selv kan resonnere seg frem til hvorfor drt blir feil og hun ferien sjanse til å si åja jeg tenkte ikke slik på det. Da får hun et alternativ til å se ting på en annen måte istedet for å bare få høre nei nei nei.

Feks hva er det du ikke leiker med vogna da? Ja men vi ville ha den og sånn og sånn fordi det passer vårt behov bedre.
Hvorfor liker du ikke bordet? Ja men du vet nå vi har kanskje litt forskjellig smak og vi føler at dette passer inn i vår stue. Det er vi som skal bo der vet du.
Takk det er omtenksomt men vi ønsker å kjøpe nye klær det er litt av det koselige ved å få barn. Alle innkjøpene og de nye tingene.

Osv
Signerer denne.

Vanskelig hvis samboeren din ikke opplever henne på samme måte, det er på en måte hans jobb å sette grensene ovenfor sin egen familie.

Si ifra når hun kritiserer noe at det er viktig at hun forstår at flere valg kan være like gode og at det er utrivelig å høre negativt om valgene deres. Sorry, men det blir bare verre etter ungen er født hvis ikke og det er mulig det blir kjipt en stund, men det er viktig at hun blir kjent med dine grenser! Og om det tar to uker eller to år så er det hennes tap, bare pass på å ha ditt på det rene. Jeg har også vært gjennom noe lignende, svigermor er evig fornærmet på meg, men oppfører seg hvertfall bra nå selv om det kanskje er litt anspent. Vi har jo nøkkelen til noe viktig, nemlig barnebarnet. Og det er begrenset hvor mye tid du bruker på henne i permisjonen hvis hun forsurer hverdagen..

Jeg er IKKE glad i konflikter. Men si ifra . Jeg hadde blitt sprø. Så får hun heller bare bli sur. Det sier mer om henne enn om deg. Men ville snakka ordentlig med mannen din og fått han til å forstå hvordan du føler det. Så kan han støtte deg dersom det skulle bli noe styr:)

Du må si i fra! Jeg hadde problem med min svigermor, men klarte ikke si i fra fordi jeg syntes synd på henne. Til slutt gikk det for langt for meg, og forholdet mitt til henne var blitt ødelagt.

Back
Topp