Geocaching?

Mikke skrev:

Dollface skrev:

Mikke skrev:

Dollface skrev:

*Månestråle* skrev:

Dollface skrev:
jeg gikk inn på linken og fant 3 "skatter" i nærheten...
så kan jeg bare plukke de med meg og rapportere et eller annet sted at jeg fant de? :P

Neinei.. Ikke ta de med deg =) Pass på at du legger de tilbake der du fant de og at ingen ser deg. Du skriver brukernavnet ditt i en logg som ligger i cachen og logger den på nettet. Hver cache har en egen side hvor du kan skrive at du fant den, evt. at du ikke fant den =)

Hvis det er bytteting i cachen pass på at du bytter noe med lik verdi eller mer.

så målet er igrunnen bare å finne den? Først?
Åssen vet jeg om det er bytteting da?
Vi skal på tur i morra og den ene lå der vi skal til.. ;)

Du må registrere deg der inne og så bruker du en gps for å finne den. Den ligger som regel gjemt for man skal bare finne dem om man vet hvor den er, men noen ganger litt vanskelig.
Når du har funnet den så logger du at du har gjordt det og skriver i boka.
Om du tar en ting fra boksen må du legge noe tilbake. Ellers blir det jo tomt og det skal det ikke bli.

det står ikke noen gps-koordinater, bare et kodet hint for å finne den... jeg vet hvor den ligger da - type "på bensinstasjonen" men ikke nøyaktig hvor.. og der kommer jo hintet inn.. leste på kommentarene nå, og det lå noe i den iallefall :)

Når du har registrert deg får du gps koordinatorene. Og du må jo uansett reigstrere deg for å kunne logge at du har vært der.

Skjønte såpass.. men det står også at det var vanskelig å legge inn nøyaktige koordinatorer.. derfor hint og bilde...

Også er det jo lurt å ha en GPS-dings,   evnt Geocachingappen på iPhone.  (Som jeg bruker, da kan jeg logge med en gang :P )

Hvor holdere dere andre cachere til da?
Bare litt nysgjerrig på om vi er i samme område :)

jeg cacher! blitt lite i år, pga flyting 2 gng, og nå er jeg gravid, med ekstremkvalme :(

Søstra mi og familien hennes cacher også, de er ca i midten av 30årene, og ungene er 5+6år.
Ungene syns det er ekstremt morsomt! 
Merker det er veldig vanskelig å forklare folk hva geocaching er, jeg prøvde å forklare til samboer, han syns det hørtes heeeelt morna ut, så blei han med, og nå er han også cacher! :)

Man løper rundt å graver opp skatter som andre har gravd ned?? Tar en ting og legger noe annet tilbake??

Åhhh det høres jo kjempemorsomt ut!!

Geocaching er et spill, en sport eller en fritidsaktivitet som innebærer bruk av en satellittnavigator (GPS-mottaker) i en slags skattejakt etter utlagte turbokser, inneholdende minimum en loggbok. Geocachere (deltagerne i spillet/sporten) som finner boksen logger sitt besøk i loggboken.
En geocache.

Turboksenes (cache på engelsk) koordinater i terrenget gjøres tilgjengelig på Internett.[1] Det er deretter opp til andre deltakere i spillet å lete opp turboksene ved hjelp av satellittmottakningsutstyr. Et kanskje vel så sentralt aspekt ved konseptet er at funn av turbokser forutsetter en etterskuddsvis registrering av oppdagelsen på turboksens egen oppføring på http://www.geocaching.com/. På denne måten er det mulig for personen som gjemte turboksen samt andre deltakerne i spillet å følge med på hvem som finner turboksen.

Jeg holde forresten til i Indre Østfold,  så cacher mest i Osloområdet.

vi har styrt litt, men har vært lite det siste året.
Da var det 4 bokser på øya og en på fastlandet men fortsatt i nordkapp kommune.

En kjempemorsom aktivitet for hele familien

Ripley skrev:
Også er det jo lurt å ha en GPS-dings,   evnt Geocachingappen på iPhone.  (Som jeg bruker, da kan jeg logge med en gang :P )

får man sånn app til android?

Haha, jeg har lest hele tråden flere ganger fordi jeg synes det hørtes så moro ut... Enda skjønner jeg ikke en kalva drit 

Labambie skrev:
Haha, jeg har lest hele tråden flere ganger fordi jeg synes det hørtes så moro ut... Enda skjønner jeg ikke en kalva drit 

Eneste jeg skjønner er at man skal finne en boks :P Så raportere på nettet at man har funnet den...
Høres jo ut som noe jeg og mini kunne kost oss med egentlig... Men tror jeg trenger en bedre innføring :P

Her casher vi. Eller som minsten sier,vi skal/er på skattejakt.
Søstrene mine driver også med det og dattern heiv seg på og hun fikk med kjæresten.

Vi har lagd en egen cash pose med blyant og bytteting.

Holder til i Akershus vi 

Bare å sende meg spørsmål på hvordan man kommer i gang og gjør det på innboks om noen lurer

Jeg etterlyser bv kjæresten min på facebook chatten for å gi meg en skikkelig innføring!! :D

Til alle dere som har lyst til å begynne:

1. Registrer dere. Det koster ingenting =)
2. Les her: http://www.geocaching.com/guide/default.aspx
3. Gå på startsiden og skriv inn hvor dere bor. Da får dere en liste cacher som er i nærheten av dere. Hvis dere trykker på "map this location" over den lista får dere opp et kart. Da er det lett å finne de som er i nærheten av dere. Prøv å finn en vanlig cache (grønn boks) med lav vanskelighetsgrad i begynnelsen.

Bare send meg en pm hvis dere vil adde meg på msn eller skype så kan jeg hjelpe dere litt i gang =)

Og for all del!  Ha en GPS!

Og om det er på Android? Aaaaner ikke.  Søk på Geocaching eller Groundspeak der dere finner applikasjoner.   (hvis det går?  har aldri rørt en androidtelefon).

Jeg fant forresten 3 cacher i Askim i går, og måtte gi opp den 4.  Vanskelighetsgraden var høy, itte no hint, og i følge tidligere logger var den 7-8 meter av koordinatene. Det hjelper jo stort når kompasset går spinnbananas....

Back
Topp