Geocaching?

Tekanna

Forumet er livet
Sommerfuglene
Noen andre som driver med dette her inne?

Jepp gjorde det en del i våres. Har funnet en på Kypros også :-)

Gubben gjør litt

Jeg gjør :)
men blir ikke så ofte lenger. Følger sånn delvis med i hva som legges ut i nærheten idet minste og tar noen innimellom. Kjempe fin hobby!
Tenkt med på event neste helg, så får vel tatt litt da :)

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Egentlig aldri forstått hva det er jeg..

Samme her....
Svigerfar prøvde å forklare meg, men tok ikke poenget assa....

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Egentlig aldri forstått hva det er jeg..

En slags "skattejakt"
Dette har blitt ganske populært og begynte vel i USA. Folk som deltar legger ut skatter og andre leter etter dem med en GPS.
Det ligger somregel en liten boks der med småting i. Og så bytter man en skatt mot en annen ting. Og dette kan være alt mulig. Hårstrikker, kindereggting og større sting.
Noen bokser har tema om hva den skal inneholde, men de fleste bytter man ut det man vil.

Ungene elsker det for de får jo en skatt hver gang vi finner en boks. Og så logger man både i en liten bok og på nett at man har funnet denne skatten.

Skriv inn stedet der du bor i dette kartet så kommer det opp merker hvor det ligger skatter i nærheten av deg:
http://www.geocaching.com/map/

Så gøy at det er flere her inne!

Jeg sitter og irriterer meg over at det finnes en cache rett utenfor stuevinduet vårt, som jeg ikke får tatt fordi det er jo altfor mange muglere der ute en lørdagskveld. Har jo tre utesteder med alle med uteplass rett mot cachen.  Sukk.   Er nesten sånn at jeg vurderer å snike meg ut i nattens mulm og mørke for å finne den j**** cachen...   Er jo rett ved en togplanovergang/togstasjon i tillegg. Så er jo vanskelig å ikke bli lagt merke til.

Ripley skrev:
Så gøy at det er flere her inne!

Jeg sitter og irriterer meg over at det finnes en cache rett utenfor stuevinduet vårt, som jeg ikke får tatt fordi det er jo altfor mange muglere der ute en lørdagskveld. Har jo tre utesteder med alle med uteplass rett mot cachen.  Sukk.   Er nesten sånn at jeg vurderer å snike meg ut i nattens mulm og mørke for å finne den j**** cachen...   Er jo rett ved en togplanovergang/togstasjon i tillegg. Så er jo vanskelig å ikke bli lagt merke til.

Da burde du tatt bilde.. der du lusker ute med lommelykt i buskene...hihi

Vi la ut en som vi ser fra soveromsvinduet. En enkel mystery nano. La den ut litt over midnatt natt til en mandag og jammen kom det ikke noen bare 15 min etter den var publisert. De var 3 stk som lyste rundt med lommelykt. Var ganske arti å se på :D

jeg gikk inn på linken og fant 3 "skatter" i nærheten...
så kan jeg bare plukke de med meg og rapportere et eller annet sted at jeg fant de? :P

Dollface skrev:
så kan jeg bare plukke de med meg og rapportere et eller annet sted at jeg fant de? :P

Neinei.. Ikke ta de med deg =) Pass på at du legger de tilbake der du fant de og at ingen ser deg. Du skriver brukernavnet ditt i en logg som ligger i cachen og logger den på nettet. Hver cache har en egen side hvor du kan skrive at du fant den, evt. at du ikke fant den =)

Hvis det er bytteting i cachen pass på at du bytter noe med lik verdi eller mer.

*Månestråle* skrev:

Dollface skrev:

Neinei.. Ikke ta de med deg =) Pass på at du legger de tilbake der du fant de og at ingen ser deg. Du skriver brukernavnet ditt i en logg som ligger i cachen og logger den på nettet. Hver cache har en egen side hvor du kan skrive at du fant den, evt. at du ikke fant den =)

Hvis det er bytteting i cachen pass på at du bytter noe med lik verdi eller mer.

så målet er igrunnen bare å finne den? Først?
Åssen vet jeg om det er bytteting da?
Vi skal på tur i morra og den ene lå der vi skal til.. ;)

Dollface skrev:

*Månestråle* skrev:

Dollface skrev:

Du må registrere deg der inne og så bruker du en gps for å finne den. Den ligger som regel gjemt for man skal bare finne dem om man vet hvor den er, men noen ganger litt vanskelig.
Når du har funnet den så logger du at du har gjordt det og skriver i boka.
Om du tar en ting fra boksen må du legge noe tilbake. Ellers blir det jo tomt og det skal det ikke bli.

Mikke skrev:

Dollface skrev:

*Månestråle* skrev:

Dollface skrev:

Du må registrere deg der inne og så bruker du en gps for å finne den. Den ligger som regel gjemt for man skal bare finne dem om man vet hvor den er, men noen ganger litt vanskelig.
Om du tar en ting fra boksen må du legge noe tilbake. Ellers blir det jo tomt og det skal det ikke bli.

det står ikke noen gps-koordinater, bare et kodet hint for å finne den... jeg vet hvor den ligger da - type "på bensinstasjonen" men ikke nøyaktig hvor.. og der kommer jo hintet inn.. leste på kommentarene nå, og det lå noe i den iallefall :)

wæææ... Det ligger sånn 5stk i skogen bak huset faktisk....

Dollface skrev:

Målet er å finne de ja. Det er alltid arti å være FTF (first to find), men da skal man være vedig aktiv eller veldig heldig. I hvertfall her i Trondheim hvor det er en del cachere. På sida til cachen finner du størrelsen på den. Alle cacher inneholder en logg, men utover det kommer det an på størrelsen hva som ligger i. I de aller minste som heter nano og en del micro cacher har ikke plass til blyant og bytteting. Det er derfor kjekt å ha med noe å skrive med. I de litt større (small og oppover) ligger det ofte bytteting og kanskje en travelbug eller geocoin hvis du er heldig.

Bytteting kan være alt mulig som hårstrikker, viskelær, refleks, våtserviett, plaster, utenlandske penger etc. På travelbugs (TB) og geocoins (GC) står det hva de er på. Disse har en egen funksjon på geocache siden. De har en egen side der inne hvor eieren skriver hva målet for den spesifikke tingen er. Sønnen min har f.eks. en TB som har som mål å reise rundt fra cache til cache og der står det også at han ønsker at folk skal legge inn bilder fra turen. Det er en liten racerbil som vi har festet travelbug tag på. En TB tag ser ut som slike "dogtags" som de bruker i militæret.

Hvis du er usikker er det bedre å la det ligge. Jeg tok noen cacher før jeg tok med meg en TB eller byttet noe.

Dollface skrev:

Mikke skrev:

Dollface skrev:

*Månestråle* skrev:

Dollface skrev:

det står ikke noen gps-koordinater, bare et kodet hint for å finne den... jeg vet hvor den ligger da - type "på bensinstasjonen" men ikke nøyaktig hvor.. og der kommer jo hintet inn.. leste på kommentarene nå, og det lå noe i den iallefall :)

Når du har registrert deg får du gps koordinatorene. Og du må jo uansett reigstrere deg for å kunne logge at du har vært der.

Back
Topp