Genetiske tester i svangerskap etter å ha mistet

Isond

Elsker forumet
Til dere andre som har opplevd å miste pga. misdannelser eller andre avvik (f.eks. kromosomavvik), har dere fått tilbud om ekstra genetisk testing/screening av foster i nytt svangerskap?

Om jeg blir gravid igjen, har jeg blitt lovet tidlige og jevnlige ultralyder, og selvsagt NIPT som alle over 35 får.

Men, det jeg ikke spurte om da og har tenkt på siden er det med utvidet genetisk testing. Gjøres det i Norge om man har opplevd store avvik og er bekymret?
 
Til dere andre som har opplevd å miste pga. misdannelser eller andre avvik (f.eks. kromosomavvik), har dere fått tilbud om ekstra genetisk testing/screening av foster i nytt svangerskap?

Om jeg blir gravid igjen, har jeg blitt lovet tidlige og jevnlige ultralyder, og selvsagt NIPT som alle over 35 får.

Men, det jeg ikke spurte om da og har tenkt på siden er det med utvidet genetisk testing. Gjøres det i Norge om man har opplevd store avvik og er bekymret?

Hei,
Dersom du har mistet pga misdannelser så får man tidlig utralyd mellom uke 11+6-13+6 sånn ca, og NIPT, du kan også be om fostervanns/morkakeprøve dersom du vil. Det gjøres på fostermedisinsk avdeling.

Hvis du ønsker så kan dere ta blodprøver som genetisk utredning, om det er dette du mener?
 
Hei! Vi fikk tatt kromosomanalyse av meg og mannen min på medisinsk genetisk avdeling som et ledd i utredning av en senabort i uke 20. Overlegen på fødeavdelingen skrev rekvisisjon, vi tok en blodprøve og fikk svar etter et par uker. Fikk tilbake at alt var normalt og det var veldig betryggende å få vite.

Du vil nok helt sikkert få tidlig ultralyd og NIPT i neste svangerskap selv om du ikke er 35 år gammel. Utvidet testing av fosteret krever fostervannsprøve eller morkakeprøve og er forbundet med risko, så det må du ta opp med legene så dere kan vurdere hva som er hensiktsmessig. Be fastlege henvise deg når du blir gravid.
 
Hei!

Vi fikk «genetisk veiledning» 3-4 uker etter senabort i uke 20. Der fikk vi i en videosamtale, grunnleggende innføring i genetikk, kromosomer og kromosomavvik. Vi ble tilbudt gentesting av både mor og far for å utelukke muligheten for eventuell translokasjon. Det var en enkel blodprøve ved OUS (medisinsk genetisk avdeling), hvor prøvesvarene skal komme i løpet av 4-6 uker.
Vi fikk også beskjed om rettigheter til tidlig ultralyd og valg mellom NIPT, morkakeprøve og fostervannsprøve.

Dersom du ikke har fått tilbud om genetisk veiledning, er det nok fullt mulig å kontakte fastlege eller sykehus for å få satt opp time! Det er også mulighet å ta opp andre bekymringer relatert til genetikk, er det eksempelvis genetisk betingede sykdommer som går igjen i familien, kan de kanskje tilby test for det også. Det fikk jeg, som var veldig fint for oss og våre bekymringer
 
Til dere andre som har opplevd å miste pga. misdannelser eller andre avvik (f.eks. kromosomavvik), har dere fått tilbud om ekstra genetisk testing/screening av foster i nytt svangerskap?

Om jeg blir gravid igjen, har jeg blitt lovet tidlige og jevnlige ultralyder, og selvsagt NIPT som alle over 35 får.

Men, det jeg ikke spurte om da og har tenkt på siden er det med utvidet genetisk testing. Gjøres det i Norge om man har opplevd store avvik og er bekymret?
Vi har mistet en liten gutt i svangerskapsavbrudd I uke 18 (trisomi 13) Vi fikk en samtale med genetisk avdeling åå riksen, samt blodprøver for å se om vi var bærere. Noe vi ikke var.

Nå på onsdag fødte jeg en liten jente i uke 17. Etter å ha sett på henne mente jm også at det kunne være kromosomavvik. (Dog Turner syndrom denne gangen)

Vi fikk nipt som var helt fin, å det var ingen tegn på tul i uke 13 til at noe skulle være galt. Men på oul 19+1 var hun død.

Vi skal få oppfølging fra genetisk avdeling på riksen nok en gang. Mer en det vet jeg ikke.

Vi ønsker oss inderlig nr 3, men med to slike avvik på rad er vi skremt litt fra det. Går frem og tilbake på om det er verdt et forsøk til..
 
Til dere andre som har opplevd å miste pga. misdannelser eller andre avvik (f.eks. kromosomavvik), har dere fått tilbud om ekstra genetisk testing/screening av foster i nytt svangerskap?

Om jeg blir gravid igjen, har jeg blitt lovet tidlige og jevnlige ultralyder, og selvsagt NIPT som alle over 35 får.

Men, det jeg ikke spurte om da og har tenkt på siden er det med utvidet genetisk testing. Gjøres det i Norge om man har opplevd store avvik og er bekymret?

Jeg fikk/får ofte ultralyder, tilbud om time fostermedisinsk på rikshospitalet og nipt!
Jeg takket nei til time på rikshospitalet da hun gynekologen jeg går til er utrolig dyktig og ved avvik sist så bekreftet riksen bare det hun allerede hadde funnet!
Nipt da var negativ, men tok den denne gangen likevel siden jeg uansett fikk den.
Hadde også Ul uke 7, 8, 9, 10 og 11, deretter 13, 18 og nå 24, og hver 4 uke fremover :happy:
 
Last edited:
Jeg fikk/får ofte ultralyder, tilbud om time fostermedisinsk på rikshospitalet og nipt!
Jeg takket nei til time på rikshospitalet da hun gynekologen jeg går til er utrolig dyktig og ved avvik sist så bekreftet riksen bare det hun allerede hadde funnet!
Nipt da var negativ, men tok den denne gangen likevel siden jeg uansett fikk den.
Hadde også Ul uke 7, 8, 9, 10 og 11, deretter 13, 18 og nå 24, og hver 4 uke fremover :happy:
Fikk du alle de ultralydene på sykehuset? Har du opplevd avvik flere ganger eller fikk du den oppfølgingen etter ett avvik?
 
Fikk du alle de ultralydene på sykehuset? Har du opplevd avvik flere ganger eller fikk du den oppfølgingen etter ett avvik?

Jeg skulle fått deb oppfølgingen av fertilitetsklinikken ved neste gravditet etter jeg mistet 3 ganger (MA), men så kom corona samtidig som jeg ble gravid på nytt så da stengte de ned og fikk da henvisning til en gynekologen som per privat, men med helfo refusjon, altså betaler ingenting, da fikk jeg også alle disse ultralydene hos henne! Så fikk dem samme oppfølgingen av henne nå etter avvik, har bare blitt oppdaget 1 avvik, men har jo totalt mistet 5 ganger, men de andre abortene har ikke blitt sjekket for avvik da det ikke er prosedyrer føre etter uke 12, dessverre!
 
Jeg skulle fått deb oppfølgingen av fertilitetsklinikken ved neste gravditet etter jeg mistet 3 ganger (MA), men så kom corona samtidig som jeg ble gravid på nytt så da stengte de ned og fikk da henvisning til en gynekologen som per privat, men med helfo refusjon, altså betaler ingenting, da fikk jeg også alle disse ultralydene hos henne! Så fikk dem samme oppfølgingen av henne nå etter avvik, har bare blitt oppdaget 1 avvik, men har jo totalt mistet 5 ganger, men de andre abortene har ikke blitt sjekket for avvik da det ikke er prosedyrer føre etter uke 12, dessverre!
Det må ha vært tungt å miste så mange ganger :Heartpink Men når du sier det så demrer deg for meg at du tidligere har sagt at du går til privat gynekolog med refusjon. Men godt å få en så tett oppfølging da. Det må føles litt betryggende.
 
Det må ha vært tungt å miste så mange ganger :Heartpink Men når du sier det så demrer deg for meg at du tidligere har sagt at du går til privat gynekolog med refusjon. Men godt å få en så tett oppfølging da. Det må føles litt betryggende.

Ja, der er utrolig betryggende! Hva med å høre om legen kan henvise deg til en slik gynekolog? Evt be legen sende en henvisning til sykehuset om tettere oppfølging! Vet de som har fått ofte ultralyder på sykehuset også❤️
 
Ja, der er utrolig betryggende! Hva med å høre om legen kan henvise deg til en slik gynekolog? Evt be legen sende en henvisning til sykehuset om tettere oppfølging! Vet de som har fått ofte ultralyder på sykehuset også❤️
Fastlegen sendte henvisning til sykehuset så fikk en ekstra ultralyd i uke 9. Ble jo møtt av en lege der første spørsmålet var hvorfor vi var der så tidlig. Så der var det ikke mye å hente:rolleyes: Alt så heldigvis bra ut, enn så lenge. Trodde jeg skulle klare å vente til OTUL, men får se om jeg må bestille meg privat litt tidligere likevel.
 
Fastlegen sendte henvisning til sykehuset så fikk en ekstra ultralyd i uke 9. Ble jo møtt av en lege der første spørsmålet var hvorfor vi var der så tidlig. Så der var det ikke mye å hente:rolleyes: Alt så heldigvis bra ut, enn så lenge. Trodde jeg skulle klare å vente til OTUL, men får se om jeg må bestille meg privat litt tidligere likevel.

Burde ikke være et spørsmål engang når en har gått igjennom abort pga avvik! Selvfølgelig har en et behov for å se at alt er fint tidligere og gjerne flere ganger. Skikkelig trist at du ble møtt sånn og at en må betale for å få oppfølging en ønsker!
Ville sendt en melding til legen om det er noen private gynekologer med helfo refusjon i nærheten ❤️ kanskje du er heldig!
Men når det er sagt har gynekologen min sagt at ser en hjerte slå i uke 8-9 så er der 2% sjanse for at det går galt, ganske gode odds ❤️
 
Burde ikke være et spørsmål engang når en har gått igjennom abort pga avvik! Selvfølgelig har en et behov for å se at alt er fint tidligere og gjerne flere ganger. Skikkelig trist at du ble møtt sånn og at en må betale for å få oppfølging en ønsker!
Ville sendt en melding til legen om det er noen private gynekologer med helfo refusjon i nærheten ❤️ kanskje du er heldig!
Men når det er sagt har gynekologen min sagt at ser en hjerte slå i uke 8-9 så er der 2% sjanse for at det går galt, ganske gode odds ❤️
Har time til lege neste uke så kan eventuelt høre med henne da. Men som du sier, er ganske stor sjanse for at det går bra, men plutselig kommer den usikkerheten snikende.
 
Har time til lege neste uke så kan eventuelt høre med henne da. Men som du sier, er ganske stor sjanse for at det går bra, men plutselig kommer den usikkerheten snikende.
Ja, gjør det!
Uff ja, kjenner godt til den følelsen ❤️
 
Jeg fødte stille til termin, og obduksjon viste tegn til sykdom hos barnet. Usikkert nøyaktig hvilken. Vi ble henvist av legen på Ahus til genpoliklinikk på OUS. Der anbefalte de oss å ta noe som heter TRIO-analyse av et genpanel på 2500 gener. Det er ca 4 mnd svartid. Analysen sammenligner barnets og begge foreldrene sine gener, og kan gi svar på om tilstanden var arvet eller nyoppstått, og viser eventuelle felles recessive gener hos meg og mannen med tilhørende statistikker.

Vi får også tilbud om NIPT, og vi kan velge å ta morkakeprøve uavhengig av resultatene på gentest (forstod jeg det som). Denne prøven er visst ganske ubehagelig (ikke at det spiller så stor rolle, for øvrig), og det er ca 1% sjanse for at man aborterer, så det må vurderes sammen med resultatene på gentest. Jeg tror det er tilsvarende «EVITA» i Danmark, men er ikke 100% sikker. Vet ikke hvor bredt de går ut i en slik prøve.

Er 6+0 i dag og har møte med prenatal genklinikk neste uke. De prioriterer oss i køen pga nytt svangerskap, men jeg vet ikke enda hvor raskt vi får svar, denne timen tror jeg kun er en slags oppstartsamtale for oppfølging under svangerskapet.

Har ikke så mange gode råd å gi, men det er vår erfaring i tilfelle det kan være til nytte. Kanskje legen din kan hjelpe deg med henvisning til noen som kan utføre tester. Forferdelig å gå og gruble på det, skjønner godt at du er urolig :(:Heartred
 
Jeg fikk utvidet NIPT i neste svangerskap og flere ultralyder i 1. trimester. Hadde avviket vært arvelig kunne vi få videre testing(Oslo Universitetssykehus, avdeling for medisinsk genetikk, poliklinikk for prenatal genetikk) om ønskelig. Vi kunne også få fostervannsprøve/morkakeprøve uavhengig av hva NIPT viste, men det ønsket vi ikke så lenge det såg bra ut på UL og NIPT var negativ.
 
Jeg fikk/får ofte ultralyder, tilbud om time fostermedisinsk på rikshospitalet og nipt!
Jeg takket nei til time på rikshospitalet da hun gynekologen jeg går til er utrolig dyktig og ved avvik sist så bekreftet riksen bare det hun allerede hadde funnet!
Nipt da var negativ, men tok den denne gangen likevel siden jeg uansett fikk den.
Hadde også Ul uke 7, 8, 9, 10 og 11, deretter 13, 18 og nå 24, og hver 4 uke fremover :happy:
Var alle disse ultralydene fra det offentlige?
 
Var alle disse ultralydene fra det offentlige?

Privat gynekolog med henvisning og helfo refusjon ❤️ hadde nok bedt om det samme om det hadde vært på sykehuset! Hvert fall hver 2 uke....
 
Var alle disse ultralydene fra det offentlige?

Privat gynekolog med henvisning og helfo refusjon ❤️ hadde nok bedt om det samme om det hadde vært på sykehuset! Hvert fall hver 2 uke....
Håper jeg får mulighet til noe lignende, gruer meg allerede til «hva hvis» jeg ikke får det, når jeg blir gravid igjen. Men fått beskjed om at jeg skal få UL hver fjerde uke fra uke 20 ca, men vil jo gjerne ha det før uke 12 og mellom 12 og 18 og
 
Håper jeg får mulighet til noe lignende, gruer meg allerede til «hva hvis» jeg ikke får det, når jeg blir gravid igjen. Men fått beskjed om at jeg skal få UL hver fjerde uke fra uke 20 ca, men vil jo gjerne ha det før uke 12 og mellom 12 og 18 og

Kjempe fint at de gir hver 4 uke fra uke 20, men enig! En vil gjerne se at ting er fint så tidlig som mulig og etter senabort så burde det være minste problem! Håper du slipper å kreve/be om det, men ville uansett gjort det hvis ikke ❤️
Evt be om henvisning til gynekolog med helfo refusjon ?
 
Back
Topp