Genetisk mulig?

bringebæra2014

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Hvis jeg har brune øyne (er 50%asiatisk) og kjæresten min har blå.
Min mor: mørk
Min far: blå
Svigermor: blå
Svigerfar: blå

Er det ikke ganske mulig å få en blåøyd unge da? Og er det noen som vet om hvor genetisk gingergenet er?

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er 50/50 hvilken farge ditt barn får. Kjæresten din har bare blå gener. Du har et brunt (må jo ha det siden du har brune øyne) og et blått gen fra din far. Din far har jo bare blå gener siden han har blå øyne også.
Dermed blir det genet barnet får fra deg som bestemmer. Blir det brunt fra deg er det brune dominant, blir det blått fra deg har den to blå gener.

Rødt hår? Vet ikke! Men det lurer jeg også på!! :)

app'en

Aner ikke. Men her har jeg brune øyne og barnefar har brune øyne, jenta vår har brune øyne og gutten vår har blå øyne..

Moren min har brune øyne.
Faren min har blå øyne.
Moren hans hadde blå øyne.
Og faren hans har brune øyne..
:)

Som det står over her er det 50%, da det avhenger av om det er det blå eller brune genet fra deg som blir videreført :-)
Når det gjelder rødt hår veit jeg ikke, men mener å ha hørt at det er et ganske dominerende gen?

Hvis du tenker på rødt hår, blek hud og fregner, den pakka der, så går det under som mutasjon faktisk fordi det er genfeil. Men rødlig hår kan arves, men tror det er recessivt gen.. :p

Jeg er rødhåret, blåøyna, blek og har fregner. Faren har sort hår og brune øyne (han er halvt ungarsk) og frøkna har rødt hår, blå øyne og fregner men ikke like blek som meg da :)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Gubben har brune og jeg blå, vi har en med blå, en med grønne og en med brune :)

Vi har blå øyne alle tre. Men mamma har brune og pappa har blå. Jeg har blå og broren min har brune. Søstra mi er rødhåret men det er faren hennes også. Dattera vår har rødt hår nå. Men det hadde mannen min når han var baby også. Og det er rødt hår i familien hans. Så det er virkelig 50/50% sjanse.

Bf har blå jeg har brune, vi har en med blå og en med brune:)

Når er øyefargen "sikker"? For den kan vel forandres fra fødsel :)v

Mener å huske fra naturfag timene at brune øyne er dominante over blå. Så har en forelder blå og en brun, så er oddsen høyere for brun :)

Ja, det er en mulighet for å få barn med blå øyne. Dere er begge bærere for gener som gir blå øyne.
Men det er ikke så enkelt som å si at det er 50/50.

Slik man lærer det på skolen i forenklet forstand har man et gensett som bestemmer øyenfarge, hvor man får ett gen fra mor og ett fra far. Dominante gen skrives med stor bokstav, recessive gen med liten bokstav.

Hvis din mor har brune øyne og din far har blå, og du har brune, så har du kombinasjonen Bb. Samboeren din har kombinasjonen bb. Det vil gi en slik tabell over mulige kombinasjoner (mors gener leses nedover, fars bortover):

Mor Far b b

B Bb Bb

b bb bb

Så forenklet er det noe sånt som 50/50 prosent sjanse for å få barn med blå eller barn med brune øyne. I praksis er det slik at det ikke er slik at det kun er et genpar som bestemmer øyenfarge. Øyenfarge er graderinger, slik som hudfarge jo også blir gradert. Hvis en hvit og en mørk person får barn sammen, vil ofte barnets farge bli en mellomnyanse av foreldrenes hudfarge. Slik kan det også være med øyenfarge. Mellomfargen kan for eksempel være det vi kaller grønn, eller en lysere nyanse av brun eller en mørkere av blå.

I tillegg er det slik at når kjønnsceller dannes i kroppen vår, så splittes en celle i to, hvor hver inneholder halvparten av vårt DNA. I denne prosessen vandrer det også deler av gener mellom de to halvpartene av cellene mens de deler seg, det heter overkrysning. Det betyr at man kan få andre sammensetninger av gener i kjønnscellene. Slikt er med på å gi mer variasjon i det genetiske utvalget. :)

Last edited:
Mener å huske fra naturfag timene at brune øyne er dominante over blå. Så har en forelder blå og en brun, så er oddsen høyere for brun :)

Det spørs hvordan farge besteforeldrene har, faktisk. :)
Slik man lærer det på ungdomskolen er det slik at dersom begge foreldrene har brune øyne, vil man få et barn som har dobbelt genpar for dominante brune øyne, BB. En person med blå øyne vil "uansett" kun være bærer av dobbelt genpar for recessive blå øyne, bb. Uansett kombinasjon vil man i slike tilfeller få kombinasjonen Bb, og B er dominant, så alle barna vil få brune øyne, men være bærer av genet for blå øyne.

Dersom et av deres barn får barn med noen med blå øyne, får man Bb + bb, som gir følgende mulige kombinasjoner: Bb, Bb, bb, bb. Altså 50/50.

Det som er mer morsomt er hvis en Bb for barn med en annen Bb. Mulige kombinasjoner blir da: BB, Bb, Bb, bb. :)

Sånn hvis man ser bort fra at dette ER en forenkling, det er mer enn ett genpar som bestemmer øyenfarge, samt at øyenfarge kan graderes, i tillegg til at man har overkryssing, som jeg skrev om over. :)

Last edited:
Her har jeg blåe øyne og faren til eldste har brune, gutten har fått brune. Vi er begge mørkhåret og det har gutten blitt og.
Faren til minste er halvt japansk og han ser veldig sånn ut og med brun hud, brune øyne og brunt/svart hår mens jeg har mellombrunt hår og blå øyne. Lillegutt er lys i huden som meg og har brungrønne øyne og håret er i ferd med og bli mørkere.

Ang gingergenet så har min mormor rødt hår og fregner men ingen av oss har det, eneste er at jeg har litt rødskjær i håret mitt..

Når det gjelder det med rødt hår kan du lese om det her, under biokjemi og genetikk.
http://no.wikipedia.org/wiki/Rødt_hår#Biokjemi_og_genetikk

Det er flere gener som knyttes til rødt hår, men i følge siden er rødt hår relatert til recessive gener, ikke dominante. Høres jo fornuftig ut dersom det stemmer at rødt hår er så sjelden som det står i den artikkelen.

Vi fant ut at det var mindre enn 25% mulighet at snuppa fikk mitt røde gen men mannen min er ifra egypt og hele familien hans der har jo alle nesten svart hår og veldig mørke brune øyne, snuppa har da brunt hår og øyne, men ikke like mørkt som mannen :)

Men man kan jo aldri vite før ungen kommer :)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Her e me typiske med mor og far med blå auge, å da har jentungen og.
MEN, bestemor mi har brune auge mens bestefar har blå. Alle ungane deiras har blå auge ;) Kun 1 av 7 barnebarn har brune auge ;)

Mannen har brune, jeg har blå. Alle tre barna har knallblå øyne :) Det er ca. 50/50% sjangse for blå og brun, men det er nyanser selvfølgelig (der grønn er en nyanse).
Endelig farge pleier vel å utvikle seg i løpet av første året.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Her har alle grønne øyne, besteforeldre også :-) jeg er blond, mannen har svart hår og lillemor har sjokoladebrunt- skikkelig blanding!

Back
Topp